Idén július 1-től egy uniós rendelet nyomán megszűnt a kis értékű import termékek áfamentessége. Így minden, Európai Unión kívülről (jellemzően főleg Kínából) rendelt csomagra be kell fizetni a vámot, az áfát, valamint magának a vámkezelésnek a díját is. Okoz-e változást a drágulás a fogyasztói szokásokban?  Elképzelhető, hogy ezentúl inkább hazai üzletekből igyekeznek majd beszerezni azokat a termékeket, amiket eddig külföldről rendeltek? Ezekre a kérdésekre kereste a választ elemzésében a Neticle.

A Neticle intelligens média- és szövegelemzője segítségével összegyűjtötte a magyar webről az AliExpress, a vámkezelés, valamint a Magyar Posta publikus említéseit június közepétől mostanáig, hogy megnézze, vajon milyen visszhangja volt a vásárlók körében a szigorításnak a nyáron. Első pillantásra is feltűnő, hogy az említett kulcsszavak sokkal többször bukkantak fel a július 1-et követő néhány napban, felélénkült tehát a külföldi rendelésekhez köthető diskurzus.

Nem szívesen fizetnek többet a Kínából rendelt árukért a magyarok
A keresett kifejezések napi említési gyakoriságai megmutatják, hogy a július 1. körüli héten jóval többet beszéltek ezekről a témákról a magyar internetezők.

A megemelkedett említésszám mögött egyaránt állnak sajtó- és a közösségi média megjelenések. Július 6-án például 29 főoldalon publikált cikk, valamint további 56 egyéb cikk foglalkozott a témával, ami annak volt köszönhető, hogy a Magyar Posta új vámkezelési rendszere enyhe döccenőkkel indult az első héten. De már rögtön a változás életbelépésekor is megélénkült a párbeszéd, elsősorban a ProHardver fórumain, a 444.hu cikkének köszönhetően, valamint a RendeljKínait Facebook oldal is beszállt: egy népszerű posztban a Banggood és Geekbuying oldalakat javasolták alternatívaként az AliExpress helyett, ahol immár eleve a vásárláskor felszámítják az extra költségeket.

Az alábbi ábra mutatja, hogy a július 1. és 7. közötti időszakban milyen platformokon és megoszlásban említették az AliExpress, a Magyar Posta és a vámkezelés kifejezéseket. Látszik, hogy magáról az AliExpress-ről és versenytársairól többet beszéltek a fórumokon (míg a sajtó konkrétan ezt az oldalt csak elvétve említette), míg a Magyar Postával kapcsolatos beszélgetés legnagyobb része a Facebookon folyt. A vámkezelés, mint általános téma, mindenütt felbukkant.

A Magyar Postához kötődő tíz legfontosabb kulcstéma közel fele az új szabályozáshoz kapcsolódik
Az egész nyár egyik legfontosabb témája volt az extra áfaköltség
A Magyar Postához kötődő tíz legfontosabb kulcstéma közel fele az új szabályozáshoz kapcsolódik.
A Magyar Postához kötődő tíz legfontosabb kulcstéma közel fele az új szabályozáshoz kapcsolódik.

Ha a Magyar Posta nyári említéseit nézzük, a top tíz legfontosabb, legtöbbet tárgyalt téma között szerepelt a csomag, a rendelés és az áfa is, de egyéb kulcstémák – pl. díj – is a módosításhoz kapcsolódnak. Az újságcikkek, fórumbeszélgetések és közösségi média posztok után július közepén maga a Magyar Posta is beszállt az online diskurzusba, amikor saját Facebook oldalukon, valamint a honlapon is tárgyalták az új áfafizetési szabályokat. Bár igyekeztek barátságos, humoros hangot megütni („Vám Vili megmondja”), a fogyasztók körében nem volt népszerű sem ez a poszt, sem összességében a változás.

Hangulatmérce: az online beszélgetések erősen negatív irányba mentek el július 1-től
Hangulatmérce: az online beszélgetések erősen negatív irányba mentek el július 1-től.

Az AliExpress és a vámkezelés online megítélése a teljes időszakban a negatív tartományban maradt, s a Magyar Postának is csak rövid időszakokra sikerült enyhén kitörnie ebből. Az arányok darabszám szerint hasonlóan rosszak: több volt a negatív, mint a pozitív töltetű értékelés.

Hangulatmérce: az online beszélgetések erősen negatív irányba mentek el július 1-tőlA fenti eredmények alapján várható, hogy a fogyasztók keresik majd az alternatív megoldásokat, és más forrásokból rendelnek, amikor megoldható. Kérdés, hogy az AliExpress EU-n kívüli alternatívái meddig kerülhetik ki a szabályozást európai depóikkal, és milyen más webáruházak törnek majd előre ennek kapcsán. Az ugyanakkor továbbra is jó és kifizetődő megoldás lehet, ha a fogyasztók többen összeállva nagyobb értékű rendeléseket adnak le.