Gondoljunk bármit is róla, a Temu elképesztő évet zárt 2024-ben. Nemcsak Magyarországon, de szerte a világon képes volt erre, és az elképesztő eredményeivel alaposan felforgatta az e-kereskedelem világát. A mindössze 2022 végén indított kínai oldal globálisan is képes volt arra, hogy a kedvező árú termékeiről váljék ismertté. Valamint, hogy sok országban, így a magyar háztartások számára is közkedvelt webáruházzá váljon. 

Az applikáció az elmúlt 12 hónapban szinte az összes piacán, minden létező mobil alkalmazásbolt toplistájának élén landolt. Az Egyesült Államokban például olyan, szintén hihetetlenül népszerű alkalmazásokat is megelőzve, mint a ChatGPT vagy a Threads. Sőt: még a legnagyobb riválisának tartott  Amazon is arra kényszerült, hogy előálljon egy Temu klónnal. Az Amazon Haul szinte mindenben a Temut másolja, legyen szó akár a logisztikai ellátási lánc kialakításáról, vagy a felhasználói felületről.

Az AB Bernstein és a Tech Buzz China elemzői szerint a Temu idén várhatóan több mint 50 milliárd dolláros összforgalmat ér el. Ez azt jelentené, hogy megtriplázza a 2023-as eredményeit.  A weboldala havonta közel 700 millió látogatót vonz világszerte, hazánkban pedig mindössze hét hónapra volt szüksége ahhoz, hogy megszerezze a magyarországi e-commerce piac hét százalékát.

Feszes piaci környezet

Az alapvetően mezőgazdasági kereskedelmi termékeket forgalmazó Pinduoduo Rt. még 2015-ben alapította Colin Huang. A cég tulajdonosa, a PDD Holding, amely meglehetősen későn lépett be az akkora már telített ázsiai piacra. A kezdeti nehézségek ellenére azonban alig 5 év alatt több száz milliárd dolláros kiskereskedelmi forgalmat bonyolított Kínában. A meglehetősen feszes piaci környezet, a sorozatos hamisítási botrányok és hazai média össztűz ellenére 2021-ben, az alapvetően agrártermékek kiskereskedelmi forgalmazásával már közel évi 600 milliárd dolláros forgalmat bonyolított a cég.

2022 őszén a Pindoudout is magába foglaló cégcsoport az Amerikai Egyesült Államokban létrehozta a Temut, amelyről már talán azok is hallottak, akik még életükben nem tartottak a kezükben okostelefont.

A GKID-Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképe tavaly májusban alaposan górcső alá vette a magyarországi Temu-jelenséget is. Hazánkban a  kínai kereskedő 2023 szeptemberében indult el és havi több száz milliót felemésztő online marketing szőnyegbombázása hetek alatt letarolta a magyar e-kereskedelmi piacot is.

2024 Q1-ben már több mint másfél milliós teljesített rendelést szolgált ki, mintegy 22,5 milliárd forint értékben és néhány hónap alatt több mint négymillió hazai regisztrációt tudhatott magáénak. Tette mindezt úgy, hogy a csak a Temun vásárlók 32 százaléka azzal sem volt tisztában, hogy külföldi webáruházból rendelt. Az is az eredménye lett ennek,  hogy a feledés homályába taszítódott a néhány éve az olcsó kínai dömping áruval magyar piacot egyszer már letaroló Wish.

Nem egyetlen tényező

A hatalmas összegeket felemésztő online marketingkampány azonban egyáltalán nem az egyetlen tényező a Temu globális térhódítása mögött. Moira Weigel, harvardi közgazdász szerint, a Temu jó néhány dolgot egészen remekül csinált. A Wirednek nyilatkozó, nemzetközi online piactereket tanulmányozó szakember szerint:

  • a cég sikeresen azonosította a megfelelő beszállítókat Kínában,
  • célzottan szólította meg a megfelelő vásárlói szegmenseket,
  • és olcsó módszert talált arra, hogy a termékeket eljuttassa az egyik helyről a másikra.

Mindezeknek köszönhetően a vásárlási platform rácáfolt az elemzők korai előrejelzéseire, amelyek szerint gyorsan felélné pénztartalékait, majd kudarcot vallana.

Míg Magyarországon és a kisebb európai piacokon még mindig meghatározó a légi postai úton érkező kis csomagok aránya, addig az észak-amerikai piacon a Temu, már a kezdetektől fogva kiépítette saját logisztikai ellátási láncát. 2024 elején az amerikai Temun értékesített termékek szinte teljes egésze egyenesen Kínából érkezett, az év végére az amerikai fogyasztókhoz kerülő csomagok több mint felét már helyi raktár kapacitásról elégítette ki.

A január végén távozó  Biden-kormányzat törekedett arra, hogy megszüntesse azt a vámmentességi szabályt, amelyet a kritikusok szerint igazságtalanul kedvez a Temunak.

Európában pedig hivatalos vizsgálat folyik a Temu ellen, mivel állítólag illegális termékeket értékesít és függőséget alakít ki a felhasználókban az alkalmazásával. A vállalatot világszerte gyakran éri kritika a környezeti károkozás, a munkakörülmények és a felhasználói adatok állítólagos visszaélése miatt, beleértve amerikai kutatók vádjait is, miszerint az alkalmazás nemzetbiztonsági kockázatot jelent.

Minimum-maximum

A Temu sikerének további záloga a hihetetlen gyors reakció és a jogi kiskapuk kihasználása. A már említett üzleti modell  lényege, az amerikai de minimis szabályozás maximális kihasználása. Ez a szabályozás lehetővé teszi, hogy az Egyesült Államokba érkező csomagok vámmentesek legyenek, amennyiben bennük lévő áruk értéke nem haladja meg a 800 dollárt ez pedig lehetővé teszi, hogy alacsony költségű légi szállítással, közvetlenül a vásárlók ajtajáig juttassák el az árukat.

Mivel ez az üzleti modell Kínából történő szállításra épül, és nem igényel jelentős helyi készletezést, könnyen adaptálható különböző, így magyar piacokra is. 2024 decemberére a Temu weboldala szerint már 86 országban van jelen. (Érdemes összevetni: a három évtizede működő Amazon 22 országban tevékenykedik.)

Az elmúlt másfél évtizedben a kínai gyártók- és kereskedők  elsődleges célpontja az Egyesült Államok és Európa volt. Ezek azok a nagy piacok, ahol jellemzően magasabb árakat lehet elérni. Az utóbbi időben ez változni látszik: a kínai gyártók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az afrikai, délkelet-ázsiai és közép-ázsia piacok iránt is.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Temu olyan nagyban különbözne nagy riválisától az Amazontól. Valójában a vállalat több taktikát is elkezdett átvételezni az amerikai e-kereskedelmi óriástól. 2024 márciusban a Temu együttműködésbe kezdett amerikai helyi raktárakkal. Ez lehetővé tette a platformján árusító kereskedők számára, hogy saját amerikai készleteiket tárolják, ahelyett hogy közvetlenül Kínából szállítanának. Lényegében ugyanaz a stratégia ez, amit évek óta alkalmaz az Amazon a Kínából működő piactéri eladóival, és amely lehetővé teszi, hogy a rendelések akár egyetlen nap alatt célba érjenek.

A The Information beszámolója szerint az Egyesült Államokban a Temu értékesítéseinek közel felét már ezek a helyi raktárakból szállított termékek adják.

Majd Donald megoldja?

Mindez persze egyben azt is jelenti, hogy a Temu által értékesített termékek közül sok már nem mentesül az amerikai importvámok alól, ami jelentősen csökkenti a vállalat korábbi árversenyelőnyét. Ugyanakkor a stratégia lehetővé teszi, hogy a Temu fizikailag nagyobb árukat szállítson tengeri fuvarozással amerikai raktárakba, mielőtt azokat eladásra kínálnák. Így a termékeket gyorsabban tudják eljuttatni a vásárlókhoz, akik korábban gyakran egy hétig vagy még tovább vártak a csomagjaik megérkezésére.

Várhatóan nem segít majd a cég amerikai helyzetén Donald Trump újbóli elnöki hivatalba lépése sem. Trump az első elnöksége idején gyakorlatilag kirobbantója volt az azóta is csak fokozódó kereskedelmi háborúnak, a Kínai Népköztársaság ellen.

A nemzetbiztonsági fenyegetésként értékelt TikTokkal ellentétben, kisebb az esélye, hogy az Egyesült Államokban szabályozzák a nagy kínai kereskedőláncok előretörését. Pláne, hogy a Temu kereskedőinek az Egyesült Államok vagy az EU piaca már korántsem az egyetlen út a forgalmuk bővítésére. Mora Weigel legutóbbi, Shenzhenben tett látogatása során az első dolog, ami a kínai, határokon átívelő e-kereskedelmi szövetség elnökétől elhangzott a Temuval kapcsolatban, ez volt:

“Már korántsem vagyunk biztosak benne, hogy az amerikai és az európai piacok jelentenék számunkra a legfőbb prioritást.”