Az elektronikus kereskedem múltja tágan értelmezve is csupán néhány évtizedes, máris megjelent egy olyan kezdeményezés a láthatáron, ami felboríthatja az ágazat mostanra kialakult rendszerét. A Red101 megjelenésével a legnagyobb veszélyben éppen a legnagyobb piacterek, élükön az Amazon van, mivel ezek kínálnak B2B szolgáltatásokat is.

A Red101 az elektronikus kereskedelem olyan hálózata, amely egy új, mesterséges intelligenciával támogatott, nyílt kereskedési koncepción alapul – vezette fel az újdonságot bemutató cikkét az Ecommerce Times. Az apropó az, hogy az új platform idén ősszel mutatkozik be az Egyesült Államokban.

A vállalkozás technológiáját a brit RedCloud Technology fejlesztette ki. A Red101 forradalmasíthatja több millió kisvállalkozás online kereskedelmi tevékenységét az Egyesült Államokban és minden egyéb piacon, ahol megjelenik, márpedig a cél az egész világ lefedése. Justin Floyd, a vállalat vezérigazgatója szerint alternatívát kínálnak az Amazon Marketplace-ével szemben. A RedCloud technológiája abban tér el a meglévő piacterekétől, hogy kizárólag business-to-business szolgáltatásokat kínál. Más szóval, ha tetszik, egy óriási nagykereskedelmi beszerzőplatform.

A Red101 óvatosan kezdett: először az online kereskedelem többé-kevésbé periferikus területein, Latin-Amerikában és Afrikában vált elérhetővé.

Jobb későn indulni, mint soha

Floyd korábban azt ígérte, hogy a Red101 már 2023 októberében bemutatkozik az Újvilágban, ám ez máig várat magára. Ugyanakkor a platform egyéves késéssel repülőrajtot vehet oly módon, hogy online élesítése előtt már több mint száz márka aláírta részvételét a piactéren. Így szeptemberben egy csapásra indulhat a kereskedés.

A fejlesztők úgy vélik, hogy platformjuk lényegesen különbözik az első generációs e-kereskedelmi technológiától, mivel eleve úgy fejlesztették, hogy a részét képező mesterséges intelligencia modell segítsen megolajozni a beszállítói láncok működésének súrlódásait. A cél a vezérigazgató szerint fairebb, átláthatóbb és biztonságosabb online háttérkörnyezet teremtése a kis- és középvállalatoknak.

A cégvezető diszkréten hallgat az MI konkrét működéséről. Annyit azért elárul, hogy igyekeztek beépíteni egy mechanizmust a hamis áruk kiszűrésére, aminek szintén az a célja, hogy az ezekkel szemben legvédtelenebb kkv-kat segítsék. Végső soron a cél a fogyasztói termékek szélsebesen változó kínálatának összekapcsolása az exportőr-importőr cégekkel, azaz disztribúciót végző vállalatokkal és a helyi kereskedőkkel a feltörekvő piacokon is.

Egy hatalmas, virtuális cash and carry bizniszről szól a Red101

A nyílt kerekedési megközelítés lehetővé teszi a webáruház tulajdonosoknak, hogy közvetlenül, valós időben kereskedjenek bármelyik disztribútorral akár saját régiójukon belül, akár azon kívül – mondta Floyd. Az online boltosok készleteket vásárolhatnak ott és akkor, amikor az a legmegfelelőbb nekik.

„Olyan ez, mint egy nagy, online cash and carry áruház”

– foglalta össze a lényeget. A kezdeményezés PR-ja szerint demokratizálni akarják az online kereskedelmet.

Lehetővé akarják tenni, hogy az ágazat bármelyik játékosa, legyen az kicsi vagy nagy fair feltételeket kínáló piacra találjon a Red101-ben. Könnyen elérhető, átlátható lesz a platform – ígérte a cégvezető. Úgy gondolja, hogy az MI segítségével meghaladhatják a kereskedelmi tranzakciók hagyományos kihívásait.

Ez alatt vélhetően azt értette, hogy a megfelelő szállító megtalálása annál nehezebb, minél szélesebb körben keresgélnek a boltosok, miközben a mesterséges intelligencia a megfelelő paraméterek megadása után az adatbázisok áttekintésével átveheti ennek a feladatnak az elvégzését. Eközben automatikusan áthidalhatja a távolságokat és a nyelvi kommunikációs problémákat.

Pénzügyi forrást is szerez a kereskedési platform

A ReCloud Intelligent Open Commerce platform további kunsztja, hogy segít felhajtani pénzügyi forrást a kereskedőknek üzleteikhez, és részt vállal a cash flow kezelésében. Ez akkor is igaz, ha árukészletet vásárol a boltos és akkor is, ha fejleszti háttérinfrastruktúráját. Floyd elmondása szerint az amerikai kiskereskedők egyik legnagyobb gondja jelenleg az, hogy nehezen boldogulnak beszállítói láncukkal. A nyílt online piactér ezt is leegyszerűsítheti, különösen ha még az üzletek hátterében lévő finanszírozásban is közreműködik. A kereskedőktől mindezért egyes megrendeléseik értékének 1,5 százalékát kérik. Ez kevesebb, mint a hitelkártya-tranzakciók díja.

„Jelenleg közel egymillió kiskereskedő használja a platformunkat, amelyek hatezer márkát értékesítenek”

– mondta Floyd. Ez az óriási mennyiség azért alakulhat ki, mert a boltosok visszakapják azt az időt, amit a megfelelő üzleti partnerek keresgélésére fordítanának. Az üzletek átláthatóak, az árak jól követhetőek – állítja a cégvezető.

Red101: szó szerint egy kézzel irányítható minden

A készletek beszerzését és a szállítások szervezését szó szerint egy kézből végezhetik a kereskedők, miután a Red101 erre iOS- vagy Android-alapú alkalmazást kínál. Ezen minden megállapodás kezelhető. Az alkalmazás élesedik minden olyan helyen, ahol a platform elérhető. Floyd szerint az igazi „garázscégeknek” egyre nehezebbé válik az életük a hagyományos nagy piactereken. Harmadukat aggasztják a növekvő szállítási költségek, a reklámokért fizetett díjak, a raktározási tarifák és immáron a készletek pörgése érdekében rájuk lőcsölt készlettartási díjak is. Az Amazon ezekkel a bevételekkel 140 milliárd dollárt keresett 2023-ban. (Magyarország éves GDP-jének közel háromnegyede.)

Ez teljes árbevételének negyede. Idén növelte ezeket a díjakat, amivel áthárítja az üzemi költségek finanszírozását a piacterén tevékenykedő kis cégekre. Az inflációt is hozzávéve ez elkerülhetetlenül áraik emelésére kényszeríti ezeket a vállalkozásokat, miközben ezt nem engedhetik meg maguknak, mivel vevőik az árérzékennyé váltak. A történet vége, hogy a centralizált piactérmodell kezd fenntarthatatlanná válni.