A 2020 márciusára globálisan jelentkező koronavírus-járvány és az ezt követő korlátozások egyik nagy nyertese – mint arról mi is számos alkalommal beszámoltunk – éppen az e-kereskedelem volt. A gazdaságot, oktatást és alighanem egész társadalmunkat alapjaiban felforgató és gyökeresen átalakító pandémia az élet szinte minden területén komoly változásokat hozott, és jelentős hatással volt arra is, hogyan járunk közösségbe, és hogyan vásárolunk.
A vásárlói prioritások legnagyobb változása a baby boomer-generáció (1946-1964 között születettek, itthon Ratkó-gyerekek) tagjai között ment végbe, legalábbis ez derül ki az amerikai Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (National Retail Federation) tanulmányából. A kutatás során megállapítást nyert, hogy az 56 és 74 év közötti korosztálynál tapasztalható a legradikálisabb változás, amely leginkább a vásárlási szokásaikat és márkákkal való interakcióikat érinti.
Már a nagymama is online szórakozik
A kötelező kijárási korlátozások bevezetése és a közösségi távolságtartás egyre szélesebb körben való terjedése miatt a legnagyobb arányban a boomer-generáció tagjai fordultak az online kereskedelem irányába. A korábban alapvetően offline módon vásárló korosztály majd fele, egészen pontosan 45 százaléka állította, hogy a járvány hatására kezdett bele az online vásárlásba. Az állateledeleket, szórakoztató termékeket, könyveket és egyéb médiaszolgáltatások nagyobb részét online vásárolták meg, amely közvetlenül a pandémia számlájára írható.
A BOPIS előretörése
Nemcsak a „hagyományos” e-kereskedelem népszerűsége ívelt felfelé rohamosan a járvány alatt, de az online kosárösszekészítést, majd a csomag felvételét lehetővé tevő hibrid megoldások is komoly részesedést szakítottak ki maguknak a kiskereskedelmi piacból. A BOPIS, azaz Buy Online Pick Up In Store modell sikere is leginkább a boomer-generációnak köszönhető. A megkérdezettek több mint kétharmada próbálta ki az online vásárlásnak ezt a formáját, és több mint 80 százalékuk teljesen elégedett volt a vásárlási élménnyel.
Az előre összekészített vásárlások legelterjedtebb formái, vagyis a boltban, zárt szekrényben összekészített kosarak és a bolton kívüli átvétel (curbside pickup) is leginkább az idősebb generáció körében volt népszerű – ez utóbbi megoldás a fiatalabbak számára szinte egyáltalán nem volt opció. Az átvételi mód népszerűségének oka körükben leginkább abban keresendő, hogy a módszerrel elkerülhetőek a szállítási költségek a közösségi távoltartási normák és karanténszabályok betartása mellett.
A csomagküldő szolgáltatók diadala
Nemcsak a boomerek, de szinte minden korosztály kénytelen volt változtatni vásárlási szokásain, amelynek köszönhetően a csomagkézbesítéssel foglalkozó szolgáltatók is újabb lendületet kaptak.
A járvány során hozott kijárási korlátozásoknak köszönhetően az ilyen jellegű szolgáltatások igénybevétele is megugrott, de a legnagyobb kiugrás itt is a boomerek körében volt tapasztalható. A amerikai idősek által korábban jóval kevésbé használt Shipt vagy Amazon Prime szolgáltatásait egynegyedük használta az elmúlt három hónapban legalább egyszer, ezeknek negyede pedig olyan vásárló volt, aki korábban soha nem vett igénybe ilyen szolgáltatásokat. További 25 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy még nem élt ilyen lehetőséggel, de érdekli ez a megoldás. A korosztály csomagküldő szolgáltatásokat rendszeresen használó tagjainak 61 százaléka bevallottan többet veszi igénybe ezeket a járványügyi intézkedések miatt, mint korábban. Harmaduk pedig úgy nyilatkozott, hogy jelentősen többször választja a csomagküldést.
Jóslatokba nehéz lenne bocsátkozni, de a tanulmány alapján annyi mégis biztosnak látszik, hogy a vásárlók digitális csatornák felé fordulása és a kiskereskedelem online térbe való átkerülése egy visszafordíthatatlan trend, amely velünk maradhat a járvány végetérte után is.