2024 aligha lesz könnyű év az e-kereskedelem számára, a logisztika pedig mindig is kritikus területe volt az online kereskedelemnek – és idén sem lesz ez másképp. Melyek azok a trendek, amelyek 2024-ben kapnak erőre vagy térnek vissza a logisztikával kapcsolatos közbeszédbe? Melyek azok a trendek, amelyek uralják a logisztika világát, a globális kereskedelem gerincét?
A többcsatornás fulfillment felemelkedése
2024 egyik legfontosabb központi stratégiája a logisztikában az “omnichannel fulfillment” lehet. Ez egy jó lehetőség arra, hogy az e-kereskedők több csatornán keresztül racionalizálják és zökkenőmentesen vigyék végig a rendelési folyamatot – ideértve az ügyfelek rendeléseinek átvételét, a raktározást, a rendelések feldolgozását, komissiózást, csomagolást és kiszállítást is. Ez a stratégia több dolgot is lehetővé tesz a logisztikai szolgáltatók számára. Például azt, hogy agilisak maradjanak, és hogy tovább optimalizálják az értékesítés folyamatát. De azt is, hogy hatékonyan kezeljék a különböző értékesítési csatornákról érkező megrendeléseket, mindezt akár egyetlen létesítményen belül.
Lényegében az omnichannel teljesítés lehetővé teszi a teljes megrendelés-végrehajtási tevékenység automatizálását, egyszerűsítését és felgyorsítását. Úgy növeli az ügyfelek elégedettségét, hogy közben esélyt ad a kereskedőknek arra, hogy versenyképesek maradhassanak a mai elképesztően kompetitív online piacokon.
Ennek a stratégiának alapja a készletkezelés központosított megközelítése. Olyan integrált inventory management rendszer az alap, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy több csatorna között elosszák és átcsoportosítsák a készletet. Ennek köszönhetően az ügyfelek könnyen megtalálhatják, megrendelhetik és fogadhatják a termékeket a preferált csatornán keresztül. Mindeközben a kereskedőknek nem kell külön fullfillment infrastruktúrát létrehozniuk ezekhez a különböző értékesítési csatornákhoz.
2024 az e-kereskedelmi logisztika világában alighanem az omnichannel fullfillment hihetetlen berobbanásának az éve lesz. És ez nemcsak a kereskedők, de az ügyfelek számára is fontos, hiszen a vásárlók ma már zökkenőmentes vásárlási élményt várnak a különböző csatornákon, legyen szó akár fizikai üzletekről vagy egy online piactérről.
AI vezérelt automatizáció a raktári logisztikában
Ahogy az e-kereskedelmi piacon megforduló áru mennyisége emelkedik, egyre nagyobb érdeklődés övezi a raktári automatizáció területén történő fejlesztéseket is. A raktári üzemeltetés által használt automatizáció alatt egy sor, már jól ismert és széles körben használt technológiát értünk. Többek között ilyenek a robotizált komissiózási rendszerek, az automatizált szortírizó rendszerek, vagy a hang-, esetleg AR alapú komissiózási megoldások.
Az automatizáció nemcsak a munkaerővel kapcsolatos költségeket csökkenti, hanem növeli a pontosságot és a rendelések teljesítményét is. A megfelelően bevezetett automatizációs megoldások lehetővé teszik a vállalkozások számára, hogy nagyságrendekkel több rendelést kezeljenek, ráadásul anélkül, hogy az a minőség vagy a szolgáltatási szint rovására menne.
….És itt jönnek képbe az AI alapú megoldások!
Ezek mára a raktár automatizálás fontos hajtómotorjai lettek, forradalmasították – többek között – a döntéshozatali folyamatokat is. Az AI-alapú analitikával a raktárak javíthatják a kereslet-előrejelzés pontosságát, optimalizálhatják a készletkezelést, és dinamikusan módosíthatják az útválasztást is a rendelések hatékony teljesítése érdekében. Az AI-rendszerek ugyanis a valós idejű tanulási és alkalmazkodási képességeiknek köszönhetően szinte azonnal változásokat eszközölhetnek az egyre intelligensebb és érzékenyebb ellátási láncban.
A munkafolyamat-automatizálás az AI segítségével a raktári folyamatok teljes megszervezésében és optimalizálásában szerepet játszhat. Az egyes feladatok létrehozásától az értesítések kiküldésééig szinte a teljes folyamat végrehajtható lesz emberi beavatkozás nélkül. Szabályalapú logikára támaszkodik a rutinfeladatok végrehajtásához: amint a szoftver világos szabályokkal rendelkezik, a folyamatok széles skáláját képes automatikusan végrehajtani.
A raktári munkafolyamat-automatizálási megoldások emellet számos, korábbi feladat egyszerűsítésére is használhatóak, és tehermentesíthetik az alkalmazott, emberi munkaerőt. Ahelyett, hogy leterhelnénk a csapatot olyan fárasztó munkával, mint az e-mailek küldése és a feladatok létrehozása, készíthetünk olyan automatizálásokat, amelyek azonnal végrehajtják ezeket a műveleteket, ha egy adott triggerfeltétel teljesül. Segítségükkel automatizálhatuk raktárkészletkezelési folyamatokat is, például bizonyos feltételek teljesülése mellett frissíthetjük a rakomány állapotát. Ez segít a pontos leltár fenntartásában és olyan feladatok elindításában is, amelyek garantálják a folyamatok teljes nyomonkövetését a rendelés megérkezésétől egészen tranzakció végéig.
Adatvezérelt analitikai eszközök
Az adat az új kőolaj az e-kereskedelmi logisztikában. A kereskedők mellett a logisztikai szolgáltatók is egyre gyakrabban fordulnak a fejlett adatelemzéshez, hogy betekintést nyerjenek az ügyfeleik viselkedésébe, optimalizálják a készletkezelést és lefaragják a szállítási időket. A rendelési előzményekből, a szállításból és a vásárlói visszajelzésekből származó adatok elemzésével a logisztikai vállalatok megalapozott döntéseket hozhatnak, de pontosabban előre jelezhetik a keresletet is, növelve ezzel az e-kereskedelem hatákonyságát.
2024-ben a raktárkezelő szoftverek (WMS) tovább fejlődnek, és az AI révén intuitívabbá válnak majd. Ezek a rendszerek valós idejű áttekintést biztosítanak a készletszintekről, a rendelési állapotokról és az ellátási lánc műveleteiről. Lehetővé teszik ezzel a raktári műveletek hatékony kezelését és optimalizálását.
Leginkább az adatvezérelt analitikának és az automatizációs fejlesztéseknek köszönhetően a különböző ágazatokban dolgozó logisztikai döntéshozók 27 százaléka (beleértve a gyártást, a szállítást, a logisztikát és más ágazatokat) 2024-re a teljes automatizálást tűzte ki célul. A WMS rendszerek a globális raktárkezelési piac tortájából 2022-ben 3,4 milliárd dollárt hasítottak ki, amely 2023-tól 2030-ig várhatóan 19 százalékos összetett éves növekedési rátával bővül majd. Már, ha hinni lehet a Manufacturing.net elemzésének.
Robotok és drónok a logisztikában
A robotika és a drónok ma már korántsem futurisztikus fogalmak; a logisztikában mára ők a jelen és a jövő. Annak ellenére, hogy még mindig messzinek látszik az idő, hogy a kiszállítás utolsó mérföldjén átvegyék az uralmat, a raktári logisztikában már nélkülözhetetlenek. Ezek a technológiák 2024-ben megfizethetőbbé és kifinomultabbá válnak majd. Míg a robotika javítja a hatékonyságot és a biztonságot, a drónok is megtalálhatják végre a helyüket a csomagok távoli vagy kihívásokkal teli helyekre történő szállításában.
Éppe ezért a logisztikában a drónok egyre nagyobb szerepet kapnak, például a raktári környezet megfigyelésében. A raktár ugyanis tipikusan „adatban gazdag táj”. Olyan, amelynek folyamatos dokumentációja hatalmas kihívást jelenthet az emberi munkaerő számára, de a drónok által begyűjtott adatok AI szoftverek általi feldolgozása komoly segítséget nyújt a raktárak üzemeltetésében.
A drónok mára számos, raktárkészlettel és környezettel kapcsolatos értékes adatot gyűjtenek be a raktárakban, elég ha csak a termékcímkék, dobozméretek vagy egyéb vizuális elemek keresésére gondolunk, de legalább ekkora segítséget jelenthetnek a raktárak környezetének adatai is.
A drónok ugyanis olyan adatok rögzítésére is használhatók, mint például a hőmérséklet és a páratartalom, vagy más fizikai tényezők, amelyek nem feltétlenül vizuális jellegűek. Ez hasznos lehet például hűtőláncos tárolásnál, vagy a flottakezelésben. Ha ezeket a drónokat nagyobb megfigyelő és értékelő rendszerekhez kötik, akkor a szükséges adatok modellbe való bejuttatásával az automatizálást végrehajtó üzleti intelligencia modellek felépítésének fő részeivé válhatnak. Ez azonban nem jelenti az emberi munkaerő végleges felszámolását a raktárakban! A robotok még nem helyettesíthetik teljes mértékben az emberi személyzetet. Ehelyett sok emelési vagy munkaigényes folyamatot hajtanak végre, amelyeket korábban kézzel végeztek. Ezek munkáját továbbra is emberek felügyelik majd. Ők döntenek majd például arról, mi történjen a leltári darabokkal, hogyan oldják meg a felmerülő problémákat,és folyamatosan optimalizálják az automatizált rendszerek által végzett munkafolyamatokat.
Fenntarthatóság és környezettudatosság
A fenntarthatóság az e-kereskedelem feltörekvő csillaga. A fogyasztók egyre inkább tudatában vannak vásárlásaik környezeti hatásainak. Ez arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy alkalmazzák a fenntartható gyakorlatokat. Legyen szó akár a helyi raktárak üzemeltetéséről, a szállítási útvonalak optimalizálásáról vagy a helyi fuvarozók igénybevételéről. A fenntarthatósági szemlélet mára megkerülhetetlen a logisztikában is. Például azért, mert növeli az egyes márkák hírnevét, csökkenti a költségeket és egyben kielégíti a környezettudatos vásárlókat.
Egy nemrégiben, McKinsey piackutató által készített felmérés szerint a vásárlók mintegy 66 százaléka tartja szem előtt a fenntarthatóságot és környezettudatosságot amikor vásárol, és próbál olyan kereskedőket és márkákat keresni, amelyek üzleti gyakorlata összeegyeztethető a környezetédelem értékeivel és prioritásaival. Miközben azonban a fogyasztók fenntarthatóbb megoldásokat szeretnének, óvakodnak a greenwashingtól és a hamis ígéretektől is. Ez azt jelenti, hogy minden állítást tettekkel kell alátámasztani. Meg azt is, hogy a vállalatoknak figyelemmel kell lenniük arra, hogy milyen módon nyújtanak fenntartható termékeket és szolgáltatásokat. Az egyik például az, hogy a logisztikai vállalatok biztosítsák termékeik fenntartható módon történő eljuttatását az ügyfeleikhez.
A logisztikai szolgáltatóval együttműködő e-kereskedők pedig várják el, hogy az nyomon kövesse a tevékenység során keletkező káros anyag kibocsátást. Ez az átláthatósági szint lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy radikálisan őszinték legyenek ügyfeleikkel, minimálisra csökkentve a greenwashing vádjának kockázatát.