Függővé tette a fogyasztókat extraolcsó, extragyors vásárlási modelljével az elektronikus kereskedelem új kínai sztár platformja, a Pinduoduo. A harmadik negyedévben 94 százalékos növekedést produkáló cég jövőjével kapcsolatban a szakértők máris kételkedő hangnemre váltottak. Senki sem hisz abban, hogy ez a diadalmenet sokáig fenntartható.
Jack Ma világhírű milliárdos kínai vállalkozó, az Alibaba Group Holding Ltd. társalapítója, s ezzel a kínai elektronikus kereskedelem legismertebb képviselője nagyvonalú gesztust tett. Egy cége alkalmazottainak írt e-mailben gratulált a vállalat új versenytársának, a Pinduoduo e-kereskedelmi platformot működtető PDD Holdings Inc.-nek, amely megelőzte a piaci versenyben az Alibabát. A levélről a Bloomberg szerzett tudomást, s miután a gratuláció nyilvánosságra került, a PDD tőzsdei piaci értéke az Alibabáé elé került. Ezzel véget ért Jack Ma cégének egy évtizedes koronázatlan királysága a kínai online kereskedelemben.
A Drwealth.com hírportálon megjelent ábra jól mutatja a folyamatot: december második hétvégéjén a Pinduoduo kapitalizációja 191,95 milliárd dollár volt, míg az Alibabáé 184,65 milliárd dollár. Mindkettő megközelíti Magyarország éves GDP-jét. A Nasdaq is rögzítette a szokatlan peak utóéletét is, mely december 12-én reggel így néz ki:
A sikert megelőlegezte a PDD harmadik negyedéves teljesítménye – amire részben Jack Ma is utalt. A vállalat árbevétele 94 százalékkal nőtt ebben az időszakban az egy évvel korábbihoz képest, miközben az Alibabáé csak kilenc százalékkal – tudósított a CNBC. Ezzel 9,44 milliárd dollárt értek el, ami jobb volt az elemzői várakozásoknál. A PDD tranzakciókból származó bevétele 315 százalékkal, közel négymilliárd dollárra ugrott. Így a cég részvényeinek ára már a negyedéves gyorsjelentés megjelenése után 18 százalékkal nőtt.
Rögös volt az út az ötlettől a megvalósításig
A Pinduoduo, illetve a PDD csak nyolc éve van a piacon, ami harmada az Alibaba történetének. A céget Colin Huang szoftvermérnök-vállalkozó alapította Sanghajban. Míg az 58 éves Jack Ma a kínai gazdasági nyitás idején, az 1970-es években nőtt fel, a szállodák körül lófrálva tanult meg angolul és akkor jutott eszébe az Alibaba ötlete, amikor hiába keresett kínai nyelven sört az interneten, a nála 16 évvel fiatalabb Huang egy másik kor gyermeke. Az amerikai University of Wisconsinon végzett, dolgozott a Microsoftnál és a Google-nál. A PDD ötletét az adta, hogy meglátta az átmenetet a technológiai ipar két kínai óriása az Alibaba és a Tencent Holdings Ltd. között. A közösségi média és a videójátékok világának cégei nem értették, hogyan működik üzletileg, azaz hogyan csinál pénzt a másik – mondta egy 2017-es interjújában a Bloombergnek.
Huang kitalálta a megoldást: összekeverte a vásárlást és a játékokat. A PDD vevői például úgy kaphatnak árengedményeket, hogy beszámolnak barátaiknak egy-egy akcióról, amely akkor él, ha mindketten vásárolnak a leértékelt áruból. Emellett szerencsekerék forgatásával vagy virtuális halak kifogásával lehet árengedményeket elérni. A lényeg, hogy a vásárlás szórakoztató is legyen.
A Pinduoduo története azonban nem volt fáklyás menet. Amikor 2018-ban bevitték az amerikai Nasdaq technológiai tőzsdére, részvényára a kibocsátási ár alá került. Az Alibaba és mások elkezdték lemásolni a vállalt módszereit, és Huang 2021-ben felállt a cég elnöki székéből. Addigra 45 milliárd dollárra becsülték vagyonát.
Pinduoduo: kerülőútról a főútvonalra
Chen Lei vezérigazgató vezetésével a kisebb kínai városokban és a külföldi piacokon kezdték meg a terjeszkedést. Ennek eredményeként a PDD 2021-ben ért el először nyereséget, 94 milliárd jüan (13 milliárd dollár) árbevétel mellett. A profit 2022-re megtriplázódott, miközben a cég forgalma 131 milliárd jüanra (18 milliárd dollár) ment fel.
A siker egyik titka, hogy kerülik a konfliktusokat a Kínát vezető kommunista elittel. Miközben Jack Ma a nyugati média egyik ismert üzletember sztárja, amivel végül kivívta Peking haragját, a PDD mindig hangsúlyozza, hogy ő csupán a szegény, vidéki kínaiaknak akarja eljuttatni a modern fogyasztói társadalom vívmányait.
A PDD eddig elkerülte a Kína és az USA megromlott viszonyából fakadó hátrányokat is. Kiskereskedelmi platformját, a Temut, ami extraalacsony áraival függővé teszi a vásárlókat, köztük sok millió amerikai ügyfelét is, a TikTok közösségi portálhoz szokták hasonlítani. Az amerikai politikusok egy része félti az utóbbi fiatal felhasználóit az agymosástól, ám úgy tűnik, az olcsó vásárlást, amit a Temu kínál nem tartják veszélyesnek.
Csúcsra járatják a C2M-et
A Temu szédületes sikerének egyik titka irtózatosan erős marketingje. A közösségi médiában folyamatosan bombázzák a platform ajánlataival a fogyasztókat és idén a legnézettebb amerikai sporteseményen, a Super Bowlon is megjelent a Temu hirdetése. Aki letölti az alkalmazást, annak rögtön felajánlanak egy 200 dolláros vásárlási kupont egy rulettkerékszerű szerencsejáték keretében. És mindenki nyer valamit.
Aki tíz percen belül vásárol valamit, annak máris 300 dollárt ér a kuponja, miközben filléres áruk óriási kupacaiban turkálhat. Az árukat a C2M (consumer-to-manufacturer) elvén szállítják, azaz összekötik a fogyasztót a gyártóval.
Idén október végére, havonta átlagosan több mint 48 millió felhasználója lett a szolgáltatásnak. Ez csupán 27 százalékkal marad el az Amazonétól – derült ki az online adatokat követő Sensor Tower számaiból. Novemberben, az év végi vásárlási szezon kezdetén 100 millióan kattintották rá az alkalmazásra, mivel az amerikai e-kereskedők sorrendjében a hetedik helyre került a Temu.
Meddig mehet a Pinduoduo így tovább?
A szkeptikus szakértők azt firtatják, hogy meddig folytatódhat ez a szárnyalás. Az alacsony árak támogatása és a marketing gigantikus összegekbe kerül. Kérdés, hogy ezzel szemben fenntartható-e, hogy a vásárlók függőként görgetik az alkalmazás oldalait és vadásznak a legalacsonyabb árakra. A gyorsan változó technológiai ipar udvarán sok szép reményekkel induló cég romjai éktelenkednek (Wish.com, Groupon, Pets.com). Ezek is sokat költöttek az olcsóságra, ám nem tudtak lojális fogyasztói bázist építeni.
„A Temu nem tarthatja fenn örökké a jelenlegi árait, és ha ezek nőni kezdenek, akkor elvesztheti a vonzerejét”
– írták a Morgan Stanley bank elemzői. A Berstein vagyonkezelő cég becslése szerint a Temu idén, a 13 milliárd dolláros árbevétel mellett 3,65 milliárd dollár üzemi veszteséget szenvedhet el. Az alkalmazás üzemeltetői szerint ez a tipp messze lesz a valóságtól, de saját előrejelzést nem adnak. A Temutól 2025–2026-ban várnak nyereséget. Rossz előjel, hogy a Morgan Stanley adatai szerint a visszatérő vevők 44 százaléka kevesebb időt tölt a platformon. És csak 22 százalékuk többet.
A pénzesebb vásárlók hangulatát leginkább az a pénzügyi menedzser jellemzi, aki 20 dollárért (7000 forint) vett egy pizsamát a Temun. Az árut egy hét alatt megkapta és nincs is semmi baja vele. Azzal azonban annál inkább, hogy úgy érzi, egy nagy online turkálóban vásárolt egymás lábát taposva a többi vevővel.