Nagyra törő ambíciókkal nyitja meg új budapesti bemutatótermét az Alza cseh webáruház: forgalmát tekintve egy éven belül az első három e-kereskedelmi vállalkozás közé szeretne kerülni az országban. Ennek érdekében az extra gyors kiszállítást, egy tűzpiros Teslát és Eric Cartman magyar hangját is bevetik.
Október 27-én, pénteken nyílik meg hivatalosan az Alza cseh alapítású webáruház budapesti bemutatóterme a Róbert Károly körúti egykori lakberendezési pláza, a Material Center évek óta üresen álló épületében. A Közép-Európa legnagyobb e-kereskedelmi vállalkozásai közé tartozó cég ugyan már három éve megjelent Magyarországon, de most ambíciózus terjeszkedésbe kezd, és ehhez kulcsszerepet szán új bemutatótermének.
Tervük, hogy forgalmukat tekintve egy éven belül a három legnagyobb magyarországi webáruház közé kerüljenek. Mint Petr Bena beszerzési és értékesítési igazgató az új bemutatóteremben rendezett sajtótájékoztatón elmondta, ehhez évi 10-15 milliárd forintos forgalmat kell elérniük, és bízik benne, hogy sikerrel is járnak. Hosszabb távon a piacvezetővé válás a szándékuk
Ennek elérése érdekében négy pillérre alapoznak:
- a termékválasztékra, ami egyrészt egyedi (például online rendelhetők tőlük az amerikai Tesla elektromos autói, a bemutatóteremben is kiállítottak egyet, amit bárki, aki betér, megszemlélhet, sőt péntektől meg is rendelhet), másrészt jelentős méretű: már most 130 ezer féle termék érhető el Magyarországon, és ez a paletta csak bővülni fog;
- a tisztességes árra: versenyképes áron kínálják a termékeket, de jelezték, nem a legolcsóbbak akarnak lenni, hanem az árukhoz kapcsolt szolgáltatásokkal együtt jó ár-érték arányt kínálni;
- a weboldalukra, ahol a termékek és leírásuk mellett vásárlási tanácsok, termékekről szóló cikkek, értékelések is megtalálhatók;
- a szolgáltatásokra: például a 60 napos áruvisszavételi garancia, a termékek megtapasztalásának lehetősége, vagy például új laptop esetén a régi adatok áthelyezése.
A cég láthatóan komoly erőket mozgósít, hogy elérje a fiatalabb, a tech-világra nyitott, abban szocializálódott generációt. Nem csak a tizenéves youtuberek számára ingyen kipróbálható/használható 4000 eurós kamerával felszerelt stúdióval igyekeznek kedvezni nekik budapesti bemutatótermükben, de egy e-sport csapatot is szponzorálnak, amit az általuk összeállított, Alza néven kínált PC-kkel szereltek fel. Ez részben marketing-, részben tesztelési lehetőséget biztosít a saját brand alatt forgalmazott számítógépeik számára – mondta Petr Bena.
Felhasználói élmény
Az igazgató külön hangsúlyozta, mennyire fontos a felhasználói élmény a cég számára, és ennek megfelelően alakították ki budapesti bemutatótermüket is: kipróbálható mobileszközökkel, játékkonzolokkal, a saját márkás, látványosra designolt PC-kkel, kávézási lehetőséggel, youtuber-stúdióval, ingyenes 3D-nyomtatási lehetőséggel és egy tűzpiros Teslával. Az élményhez sorolta az árucikkek értékelésének lehetőségét is, ami azért valljuk be, nem egyedülálló.
Szolgáltatásokban azonban igyekeznek újat és egyedit nyújtani: prágai és pozsonyi bemutatótermeik között vannak éjjel-nappal nyitva tartók, ahova akár éjjel kettőkor is be lehet ülni játszani, vagy az ügyfélszolgálatot felkereshetjük valamilyen problémával. Fizetési lehetőségek közül a hagyományosnak mondható készpénzes, kártyás és átutalásos fizetés mellett Csehországban már bitcoint is elfogadnak, és ezt Magyarországon is be akarják majd vezetni. A budapesti bemutatóteremben is szolgálatba állítanak több Alza Payboxot – egyfajta készpénzes fizetőautomatát -, amikkel szándékaik szerint csökkenthető majd a sorbanállás.
Másodpercenként egy megrendelés
Hosszú sorra valószínűleg számítani is lehet majd, Petr Bena szerint a karácsonyi csúcsidőszakban másodpercenként érkezik be hozzájuk egy-egy megrendelés. A cég partneri kapcsolatban áll a Magyar Postával, de az értékesítési igazgató tisztában van a tavalyi karácsonyi időszakban tapasztalt kiszállítási csúszásokkal. Ezt szerinte személyes átvétellel lehet a legbiztosabban elkerülni, akkor viszont villámgyors teljesítést ígérnek: egy délelőtt tízig megrendelt árucikket délután már át is lehet majd venni, de a budapesti bemutatóteremben – ami raktárként is szolgál – 4000 féle árucikket (jövőre már 8000-t) helyben is tartanak. Ezeket gyakorlatilag várakozási idő nélkül megkaphatja a vevő.
A garantált gyorsaság érdekében a későbbiekben Magyarországon is szeretnék bevezetni saját, Csehországban és Szlovákiában már működő házhozszállítási szolgáltatásukat, az Alza Expresst. Ez utóbbi is jelzi, hogy az 1994-ben Ales Zavoral által még diákként alapított, majd a cseh online kereskedelembe 2000-ben az elsők között beszálló cég igyekszik minden tevékenységet saját erőből elvégezni, semmit nem szerveznek ki. Saját fejlesztésű vállalatirányítási szoftvert használnak, maguk fejlesztik webes megjelenésüket és mobilappjaikat, szervezik a logisztikát és a kereskedelmi marketinget is. Petr Bena szerint többek között ennek is köszönhető, hogy a többi cégnél gyorsabbak, hatékonyabbak és olcsóbbak tudnak lenni.
Cartman hangja
A cég nyár óta futtatja online kampányát, ősztől pedig tévés reklámszpotokkal is jelentkezik. A jellegzetes zöld reklámfigura magyar hangja Csöre Gábor színész, aki a South Park rajzfilmsorozat Eric Cartmanjának is kölcsönözte jellegzetes orgánumát. Hogy a cég választása pont rá esett nem véletlen: a cseh nyelvű reklámokban is Cartman szerepel, pontosabban cseh szinkronhangja. A magyar színész szerint tőle azt kérték, hogy a reklámokban beszéljen hasonlóan, de ne teljesen ugyanúgy, mint az amerikai rajzfilmhős.
A cégről
Az 1100 főt – köztük számos siket munkavállalót – foglalkoztató vállalat az egész EU területére szállít. Különösen Közép-Kelet-Európában, azon belül is Csehországban és Szlovákiában bonyolít le komoly forgalmat, ami 2016-ban több mint 643 millió euró volt. Magyarországon 3 éve vannak jelen. Arra a kérdésre, hogy miért pont itt terjeszkednek tovább, Petr Bena a Kosárértéknek azt mondta, részben a helyi piacban rejlő növekedési potenciál miatt (nyugat-európai országokban a kiskereskedelem több mint 15 százalékát bonyolítják webáruházak, Magyarországon ez még csak 4 százalék), részben pedig a logisztika miatt: közel van szlovákiai raktárközpontjuk, ahonnan gyorsan tudnak szállítani. A cég növekedésének ütemére jellemző, hogy 2013-ban 3 millió, tavaly pedig 6 millió megrendelést teljesítettek, és évente 150 új alkalmazottat vesznek fel.