Új fogalmakat kell megtanulniuk a szakembereknek: de az influencermarketing és a közösségimédia-kereskedelem egyelőre inkább káros jelenségekre utal az e-kereskedelemben.

A közösségi média influencerei jelentős szerepet játszanak a hamisított termékek online értékesítésének bővülésében. Legalábbis ez derült ki a brit Portsmouth University kétezer fős mintán készült felméréséből. Az adatok elemzése után kiderült, hogy a közösségi média aktív felhasználóinak 22 százaléka influencerek ajánlásai alapján vesz hamisított termékeket. Az egyetem munkatársai úgy vélik, ők az elsők, akik ilyen kutatást végeztek.

Munkájuk legfőbb tanulsága, hogy a hamis, sokszor az emberek egészségét is veszélyeztető termékeket kínáló bűnözők kihasználják az internet új sztárjainak befolyását bűncselekményeikben.

A hamis termékek sérüléseket okoznak és részük van több száz ember halálában a világ minden táján

– mondta a kutatást ismertető The New Web hírportál tudósítása szerint David Shepherd, a tanulmányt író kutatócsoport vezetője. Szerinte a bóvlit gyártó üzemek nem biztonságosak, ezért azzal a kéréssel fordult az internetes vásárlókhoz, hogy „Ne hagyják, hogy a közösségi média influencerei hülyét csináljanak önökből!

Főként a fiatalok és a férfiak óvatlanok

Az influencerek kétes sármja főként a fiatalokra és a férfiakra hat, bár más-más okokból. A tanulmány szerint a 13–16 évesek a 34–60 éveseknél háromszor valószínűbben vásárolnak kétes árut annak alapján, hogy azt valamelyik, általuk követett influencer ajánlja. A hamisított termékek vásárlóinak 70 százaléka férfi. A fiatalok esetén a tapasztalatlanság az oka, hogy könnyen lépre csalhatók. Nincsenek tisztában a hamisított termékek rossz minőségéből fakadó kockázatokkal. A férfiaknál viszont az átlagosnál nagyobb kockázatvállalási hajlandóság játszhat szerepet a vásárlásokban.

Sokan úgy vesznek hamisított terméket, hogy megmagyarázzák maguknak, miért nem jelent ez gondot. Elsősorban a luxuscikkeknél működik ez a gondolkodási mechanizmus. Az mondják maguknak, hogy a luxustermékek irreálisan drágák. Nem kínálnak annyival jobb minőséget, amennyivel többet kell fizetni értük.

A kutatásból az is kiderült, hogy azokat könnyebb megvezetni, akik egyébként is hajlamosak kikérni mások – barátok, családtagok – véleményét a vásárlások előtt.

A közösségimédia-kereskedelem a marketing új területe és a közösségi média influencerei ennek a világnak a hercegi és grófjai” – mondta Mark Button a tanulmány egyik szerzője. Hozzétette, hogy az e-kereskedelem piacterein vásárolók kénytelenek figyelembe venni a termékekről szóló információkat, „mert általában nincs módjuk közvetlenül szemügyre venni, megfogni, kipróbálni a portékát.” Ez utat nyit az inluencermarketing előtt. Ennek során valójában az történik, hogy a fogyasztó helyett az ismert személyiségre hárul az a feladat, hogy kipróbálja a terméket és felmérje a megvásárlásával kapcsolatos kockázatokat. Ezt persze vagy megteszi, vagy nem, de ha meg is teszi, ez nem helyettesítheti a vásárló döntési felelősségét.

Már világjelenség

A kutatás ugyan az Egyesült Királyságban készült, ám a hamistermék-biznisz világjelenség. Az Európai Unió szerzői jogokkal foglalkozó hivatalának (Intellectual Property Office, EUIPO) becslése szerint a hamis táskák, ruhák, elektronikai cikkek és más áruk évente 434 ezer munkahely elveszésével járnak és 60 milliárd euró (23 milliárd forint) anyagi kárt okoznak Európának.

A kutatás komoly aggodalmakat vet fel azzal kapcsolatban, milyen káros hatása lehet az influencermarketingnek a fogyasztók magatartására. Különösen a sérülékenyebb, fiatal rétegek esetén” – mondta Button.  Hozzátette: „a márkatulajdonosoknak, a szabályozó hatóságoknak és a bűnüldözés szervezeteinek fel kell lépniük a kárt okozó influencerek és a mögöttük lévő sötét hálózatok illegális tevékenysége ellen.