Hiába, hogy a raktározás minden területén egyre szélesebb körben volna alkalmazható az automatizálás. Az Instacart vezérigazgatója szerint a robotok használata nem feltétlenül az üdvös irány a számukra. Például azért, mert mindez le is lassíthatja majd a kiszállításokat.

Számos kereskedő és logisztikai szolgáltató azzal büszkélkedik mostanság, hogy milyen innovatív megoldásokat vezetnek be a rendelésteljesítés során – elég, ha csak az Amazon szupermodern, robotokkal megpakolt raktáraira gondolunk. Erre itthon is bőven látunk példákat, a Webshippytől az eMAG-on keresztül a Kifli.hu-ig. Ám úgy tűnik, nem mindenki vélekedik hasonlóan erről a kérdésről. 

Nehezen tartja elképzelhetőnek

A Business Insider számolt be róla, hogy a világ legismertebb bevásárlóplatformja február 13-án tartotta meg a 2023-as év utolsó negyedévének üzleti beszámolóját. Az eseményen megkérdezték  Fidji Simo vezérigazgatót arról, hogy szerinte elképzelhető-e az emberi munka automatizációval és robotokkal való kiváltása a termékek komissiózásánál. A válasz az volt, hogy az Instacart ugyan figyelmet fordít az automatizálás ezen felhasználási módjaira, de a vállalat sokkal kevésbé bízik ebben a modellben. Közvetlenül a partnerek bolthálózatából szedi a cég a termékeket, amelyek a vásárlók közelében helyezkednek el, és a kényelem mellett a gyorsaság is fontos szempont az ügyfeleik számára.

Ahhoz, hogy ez a fajta automatizálás működjön, a vállalatnál nagyobb rendelési sűrűségre volna szükség. Ez pedig azzal járna, hogy az ezekhez szükséges, nagy raktárak végül nagyon messze kerülnénk a vásárlóktól

– nyilatkozta Simo. Hozzátette: így a komissiózás során megtakarítható többletet elbuknák a szállítási költségeknél, mert sokkal messzebbről kellene eljuttatni a termékeket az ügyfeleknek. Az Instacart ezzel szemben „látja, hogy a vásárlók értékelik a gyorsaságot” – mondta el a vezérigazgató. „Ha nagyon messze vagy a vásárlótól, nem tudsz olyan gyorsan szállítani, mint mi, akik ezt 85 ezer üzletből tesszük” – közölte végül Fidji Simo.

         Egy kis kitérő…

Ebben a modellben működik a hazai piac egyetlen hasonló szereplője, az Avokado is, akik szintén kereskedő partnerek boltjaiból szedik a megrendelt árucikkeket. Ahogy erről korábban hírt adtunk: a startupban  az Extreme Digital alapítója, Várkonyi Balázs is részesedést szerzett. Az Avokadónál jelenleg 16 különböző bolt kínálatából válogathatnak a vásárlók, és egyelőre Budapesten illetve az agglomeráció nagyobb településein érhető el a szolgáltatás. A modell további előnye, hogy mivel saját raktárakra így nincs szükség, az üzlet az igényeknek megfelelően, könnyen skálázható.

Vannak más utakon járók

A logikusnak tűnő érvelés ellenére néhány kereskedő már magas szintre vitte az automatizációt az FMCG szektorban is. A Kroger Co. például a brit Ocado élelmiszeripari céggel közösen épített ki raktárhálózatot az Egyesült Államokban, ahol többnyire robotok, és csupán kevés ember állítja össze a rendeléseket. A kiszállításnál azonban még ők sem tudják kiküszöbölni az emberi munkaerőt – egyelőre. A fentiek fényében kissé ellentmondásosnak tűnik, hogy az Instacart egyébként a Krogerrel is együttműködik, mégpedig az ultragyors rendelések teljesítésénél.

Az említett Amazon is ezt a modellt követi, hiszen óriásraktáraik jellemzően a nagyvárosokon kívül helyezkednek el. Ám az FMCG termékeknél régóta bővítik “kisboltjaik” számát is, az Amazon Fresh és Amazon Go üzletek jellemzően belvárosi lokációkban helyezkednek el. További előnyük, hogy ezekből akár az online rendeléseket is könnyen és gyorsan ki lehet szolgálni. Vagyis: a költséges utolsó mérföld így pár száz méterre is lerövidülhet. Ezenkívül a cég az erősen centralizált logisztikai hálózatában is újításokat vezetett be a közelmúltban. Ráadásul inkább régiós központokkal kezdett el működni, ami tovább növeli a kiszállítás gyorsaságát.

Robotok nincsenek, leépítés mégis van

Az egyes területeket nézve nem sikerült rosszul az Instacart elmúlt negyedéve. Azzal együtt sem, hogy a hirdetési piacon tapasztalható lassulás miatt a cég nem érte el az előzetes növekedési várakozásokat.  A tavalyi harmadik negyedében 19 százalékkal bővültek a hirdetésekből származó bevételeik, az év utolsó három hónapjában viszont csak hét százalékos volt a növekedés e területen. A teljes bevétel így hat százalékkal, 803 millió dollárra emelkedett, ami némileg elmaradt a 804,2 millió dolláros elemzői várakozásoktól. A hírre az Instacart részvényei öt százalékot estek.

Ugyanakkor az optimizmus töretlen a vállalat vezetőségében. Közölték, hogy a cég további 500 millió dolláros részvény-visszavásárlási programot engedélyezett, és reményeik szerint az idén pozitív működési cash flow-t fognak termelni. Arra számítanak, hogy az aktuális negyedévben a GTV 8 és 8,2 milliárd dollár között lesz. Az elemzők ezzel szemben 7,92 milliárd dolláros becslésig jutottak. [A GTV egy kulcsfontosságú iparági mérőszám, amely az Instacarton megjelenő árak alapján mutatja az eladott termékek értékét.] A nyereségesség érdekében azonban 250 dolgozótól kénytelenek megválni, amely a mostani, 3486 fős állomány nagyjából hét százalékát jelenti.