A kínai Shein nagyüzemben másolja a Zara kollekcióit

Fenntarthatósági platformot indít a Zalando, az About You és a Net-a-Porter

Egyre komolyabb figyelmet kap a közösségi médiában, hogy a Zara divatház termékeivel szinte teljesen megegyező ruhadarabokat forgalmaz a világ egyik legnagyobb ruházati áruházát üzemeltető kínai fast fashion óriás – írja a The Guardian.

A többnyire drágább termékeket árusító Zara ruhái egyre nagyobb számban érhetőek el a Sheinen, a több tucat összehasonlító kép alapján pedig kijelenthető, hogy valóban az eredeti termékekkel szinte tökéletesen megegyező ruhákat vásárolhatnak meg az érdeklődők a nyugati ár töredékéért, az ultragyors ruházati termékek első számú globális forgalmazójánál.

A TikTokon #zaravsshein és #zaradupe hashtag címkéje alatt található videók már sokmilliós megtekintésnél járnak, és a felhasználók naponta töltenek fel olyan tartalmakat, amelyeken ugyanannak a modellnek két különböző áron és minőségben elérhető darabjait mutatják be.

@iam.awilda Zara vs Shein #shein #sheinhaul #zaravsshein #zara #sheingals #fashionhacks ♬ BORN FOR THIS – Foxxi

A Sheinnél egyébként nem ez az első eset, hogy riválisai az általuk tervezett termékek ellopásával vádolják meg. Korábban már olyan vállalatok indítottak pert a törvénytelen gyakorlat miatt, mint a Levi Strauss, a Dr Martens-t gyártó AirWair International, vagy a Ralph Lauren. A TikTokon #sheinstolemydesign alatt futó videók is már 6.7 millió megtekintést produkáltak.

Természetesen nem maradhat ki az Instagram sem, ahol a leginkább kirívó eseteket a @dupesnation fiók mutatja be. Itt már jóval több olyan hang is megjelenik, amely szerint a kínai gyakorlattal tulajdonképpen a vásárlók járnak jól, hiszen a Zara árának töredékéért juthatnak hozzá egyes ruhadarabokhoz.

Ahogy az Dupe AllyLikes posztjából is látszik, amíg egy egyszerű print felső a a Zaránál majdnem 30 euróba, egészen pontosan €29.95-be kerül, addig az ezzel szinte teljesen megegyező kínai verzióért csupán 4.49 eurót kell a kasszánál hagyni a Sheinen. A spanyol nyelven üzemelő @zaravsshein Instagram fiók egyenesen arra buzdítja a vásárlókat, hogy egyszerűen keressék meg a Zara ruháit a Sheinen, és ott vegyék meg, hiszen fele annyiba kerülnek.

A kínai Shein nagyüzemben másolja a Zara kollekcióit
Forrás: Instagram

A Shein egyébként 2019 óta megnégyszerezte a forgalmát, és a Business of Fashion szerint 2021-ben már 15.7 millió dolláros forgalmat bonyolított le, a cég értéke pedig közel 100 milliárd dollárra tehető.

Az Ethical Consumer nevű jogvédő szervezet vezetője, Alex Crumbies szerint az ultragyors divatvilág komoly mérföldköve lehet az eset. Ahogy a The Guardiannek nyilatkozva elmondta: “Ezek a márkák nagyon komoly versenyfutást folytatnak a fogyasztók megszerzéséért, és mivel a terv ellopása és a termék legyártása között szinte csak néhány hét telik el, így nagyon gyorsan elvész az új piacra dobott kollekció nyújtotta előny.”

A Shein hatalmas sikerei ellenére a többek között mesterséges intelligenciával is felturbózott tervezésbe és gyártásba szinte alig látnak bele az elemzők. Annyi bizonyos, hogy a cég a világ számos részén tart fenn termelőüzemeket, és rendel ruhákat külső beszállítóktól, de hogy az ellátási lánc pontosan hogyan is néz ki, arról többnyire csak találgatások vannak.

A tervek lemásolása és a Zarának ezzel okozott kár miatt indított esetleges per a szakértők szerint nyerhető, de a legnagyobb kérdés mégis az, hogy megéri-e mindez a cégnek, mert a jogi úton szerzett elégtétel lezárásáig legalább két év telne el. Addigra azonban már egy tucat új kollekció is kipörgött a Zara kínálatából, miközben az is lehetséges, hogy az eredetileg lemásolt darab is csak néhány hétig elérhető az áruházban.

A Zarát tulajdonló Inditex sajtóosztálya nem kívánta kommentálni a Shein gyakorlatát, míg a kínai cég részéről közölték: ”A Shein több ezer beszállítója mind tisztában van a vállalat azon elvárásával, amit egyébként a felek közötti fennálló szerződés is kimond: a tervezők számára tilos a harmadik féltől származó/külső jogtulajdonos által bitorol védjegyeket felhasználni.”

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!