Minden sikeres vállalkozás elméletileg tudja, hogyan kell elköteleznie és megtartania a vásárlóit. De az ügyfél „nem könnyű feladat”, különösen, ha valaki még csak egy induló vállalkozás tulajdonosa! Ahhoz, hogy egyedi élményt nyújtsunk e-kereskedelmi márkánkról, meg kell terveznünk és sikeresen végre is kell hajtanunk néhány ötletes elköteleződési stratégiát. Először is, az általunk értékesített termékeknek kellene egyedieknek lenniük. Ezenkívül néhány izgalmas módszert is kellene integrálni a marketingfolyamatunkba a vásárlók bevonzása érdekében (mivel ez befolyásolja az alkalmazás tervezésének, fejlesztésének és kezelésének költségeit). Ezek az eszközök segítenek abban is, hogy kiemelje előttük a márkánkat.
Miért van szükség az ügyfeleink bevonására? A fogyasztók 94 százaléka ugyanúgy megbízik az online véleményekben, mint a családtagok és barátok személyes ajánlásaiban A felhasználók 81 százaléka ma eleve online kutatást is végez, mielőtt online vásárolna. A becslések szerint 2025-ben már több mint 2,77 milliárd ember fog online vásárolni árukat vagy szolgáltatásokat. Mindezek az okok erősítik a vásárlói elkötelezettség szükségességét a márkánk számára. Nézzük meg az egyes kurrens stratégiákat és azt, hogyan működnek az e-kereskedelmi ismertebb vállalatoknál.
-
Jutalmazzunk
A kérések és a jutalmak kombinálása az egyik legegyszerűbb stratégia az ügyfeleink bevonására e-kereskedelmi vállalkozásunkban. Ez azt jelenti, hogy értékes interakciókat hozhatunk létre az ügyfeleink és a vállalkozásunk között. Tehát adjunk nekik ösztönzést, hogy cselekedjenek. Hogyan és mikor tegyük ezt? Egyszerűen. Minden alkalommal, amikor az ügyfeleink visszajelzést vagy kérést hagynak, jutalmazzuk meg valahogy őket. Elvégre ki nem szereti az ingyenes ajándékokat? Használhatjuk az e-maileket, élő chat-et, személyre szabott felugró ablakokat, hogy ügyfeleink szabadon véleményt írjanak. Amint megkapjuk őket, tudjuk, már mit is kell(ene) tennünk. Ezeket a visszajelzéseket kombinálhatjuk jutalmakkal, kuponokkal vagy más, általunk megfelelőnek ítélt ajándékokkal a célvásárlóink számára. Emellett az ilyen ajándékok biztosítják, hogy tudják, értékeljük őket. Az Evy’s Tree például egy sikeres jutalmazási programot indított, hogy a közösségi érzést megteremtse ügyfelei körében.
-
Kínáljunk egyszerű hozzáférést az információkhoz
A termékeinkről információkhoz való könnyű hozzáférés biztosítása nagyszerű módja annak, hogy ügyfelei függő helyzetben maradjanak. Miközben tájékoztatjuk az őket igazán érdeklő termékekről, megkönnyítjük számukra a weboldalunk böngészését. Hogyan érhetjük el ezt? Tervezzük meg az felhasználóink által kapott e-maileket, melyekben tájékoztatjuk őket arról, hogy mi is történik éppen a vállalkozásunkban. Akár felméréseket is küldhetünk, hogy megértsék, mit szeretnek és mit nem szeretnek bennünk. Ez a betekintés segíthet minket abban, hogy javítsunk vállalkozásunkon, ami végső soron az ügyfeleink javát szolgálja majd. Erre remek példa lehet az Otto. A könnyen használható felület biztosítja az egyszerű hozzáférést minden információhoz.
-
Mindig foglalkozzunk az elégedetlen ügyfelekkel
Akár hisszük, akár nem, az ügyfeleinknek mindig lesznek panaszai. Az elégedetlen ügyfelek így kötelező ismérvei ma egy e-kereskedőnek. Ezért ki kell találnunk egy módot arra, hogy azonnal foglalkozzunk is az replikás vásárlókkal. Ne várjuk meg, amíg a dolgok kicsúsznak a kezünkből! Ez a stratégia gyors reagálást igényel. Tehát 24 órán belül végig kell vinnünk a válaszadás processzusát. Egy dolgot tehetünk enélkül. Adjunk azonnali visszatérítést. Ez azoknak az ügyfeleknek szól, akik vásároltak valamit, de végül mégsem tetszett a termék nekik. Vagy a vásárlás az ő eredeti elképzelésüktől eltérően alakult valamiért. Kérdezzük meg ezeket az ügyfeleinket, hogy szeretnének-e másik terméket vásárolni. Lehet, hogy boldogabbak lesznek egy hasonszőrű termékkel, amit kínálunk a portfoliónkban. Azzal, hogy esélyt adunk nekik, hogy találjanak valami mást, ami tetszhet, és talán sikerül megtartani őket. Egyes üzletek 15 napos visszavételi jogot biztosítanak. A legtöbb nagy e-kereskedelmi áruház, mint a Walmart is kínál ma valamiféle egészséges visszavételi szabályzatot.
-
Kuponok és kedvezmények
Egy másik dolog, amit a vásárlók bevonása érdekében sikeresen végezhetünk, az a kuponok vagy kedvezmények nyújtása. Ez kiváló stratégiának bizonyulhat ahhoz, hogy visszahozza vásárlóinkat, és rávegyük őket, hogy még többet vásároljanak. Kínálhatunk kuponokat a jövőbeli vásárlásokra, vagy adhatunk kedvezményeket az aktuális megrendeléseinkre is. Ezzel elhitetjük velük, hogy olyan exkluzív ajánlatot kaptak, melyhez senki más nem férhetett hozzá. És lehet, hogy ezt majd meg akarják osztani másokkal is. Ez a szájról szájra terjedő hírverés hamar elér(het)i, hogy beszéljenek a mi e-kereskedelmi áruházunkról, ezáltal világszerte lendületet adva vállalkozásunknak, mivel a világ minden tájáról elérhetik a weboldalunkat. Viszont fontos tudni, hogy meg is kell győződnünk arról, hogy az ügyfeleink tudják is, hogyan működik az egyes kedvezmény vagy maga a kuponkód. Különben nem fog eredményt hozni. A Walgreens például heti eladásokat és kuponkódokat is kínál.
-
A visszajelzések fontossága
Mindig kérdezzük meg az ügyfeleinket, hogy mit gondolnak termékeinkről és szolgáltatásainkról. Ez segít azonosítani a kereskedés processzusa közben felmerült problémáikat. Győződjünk meg arról is, hogy van módjuk arra, hogy visszajelzést adjanak anélkül, hogy felfednék a személyazonosságukat. Végül is az emberek csak akkor osztják meg őszintén a gondolataikat, ha senki sem ismeri személyesen őket. Egy másik lehetőség, hogy a weboldalon mindenütt visszajelző dobozokat helyezzünk el. Például kérdezzük meg az ügyfeleket, hogy mit gondolnak az általunk forgalmazott termékekről. Adjunk meg nekik egy listát azokról a megjegyzésekről, melyeket szeretnénk, hogy megtegyenek, vagy hagyjuk nyitva a lehetőséget, hogy véleményüknek hangot adjanak. Meglátjuk majd, hány vásárló veszi a fáradtságot, hogy visszajelzést adjon. Ez remek lehetőséget ad arra, hogy fejlesszük vállalkozásunkat, és új, vonzó termékeket is kifejlesztenünk általuk. Íme egy szép példa arra, hogyan lehet visszajelzést kapni a vásárlóktól. Az eBay kiváló visszajelzési fórumot működtet, és így elősegíti az egészséges kommunikációt.
-
A közösségi média megkerülhetetlen
Használjuk ki a közösségi médiaoldalakat, például a Facebookot, az X-es [a Twittert] és a Pinterestet, hogy megosszuk az e-kereskedelmi üzletünkkel kapcsolatos információkat. Frissítsük gyakran a vállalatunkról, termékeinkről és szolgáltatásainkról szóló bejegyzést a közösségi oldalakon, hogy a vásárlóinkat folyamatosan bevonjuk. Az emberek szeretnek olyan cégekkel kapcsolatba lépni, melyek naprakészek. Ez azt üzeni nekik, hogy a vállalkozás elkötelezett a vásárlókkal való rendszeres interakció iránt. Lehet, hogy releváns információkat tesznek közzé, és más, a mi kínálatunk iránt érdeklődő emberekkel is kapcsolatba lépnek. Ezek az ügyfelek nagyobb valószínűséggel térnek vissza újra és újra, mert úgy fogják érezni, hogy részesei lettek valaminek. Az egész gyakorlat versenyelőnyhöz juttat termékeink marketingje során, ami végül több eladást eredményez. Az Etsy például egy külön Etsy Success Facebook-oldallal támogatja a bolttulajdonosokat.
-
Hűségprogramok kínálása
Minél több jutalmat és ajándékot adunk a vásárlóinknak a hűségükért, annál valószínűbb, hogy továbbra is vásárolni fogják a termékeinket. A hűség ösztönzésének egyik egyszerű módja tehát, ha hűségprogramot kínálunk. Ez lehet a termékekre vagy szolgáltatásokra vonatkozó kedvezmények vagy például ingyenes szállítás vagy ajándékkártyák, illetve bolti hitel formájában. Emellett a visszatérő vásárlóknak szóló ösztönző program beépítése is segíthet a vásárlói hűség és ezáltal az elkötelezettség növelésében. Egy remek példa lehet a CVS Pharmacy gyógyszertár: nézzük meg a videós kihívásokat és kuponokat, melyeket a CVS kínál hűséges vásárlóinak. Pontokat szerezhetnek a CVS-től vett termékek felülvizsgálatáért. Egy másik remek példa lehet az Amazon Prime előfizetéses hűségprogramja.
-
A kiváló felhasználói élmény nyomában
Tegyük fel, hogy a vásárlóink nem találják meg a keresett dolgokat. Mi fog történni? Egy: úgy érezhetik, hogy még mélyebbre kell(ene) ásniuk. Másodszor, nem lesz több idejük erre, és átmennek majd máshová. MI biztosan nem szeretnénk a második verziót. Egyszerűsítsük így a felhasználói élményt. Engedjük, hogy ügyfeleink könnyen megtalálják a keresett dolgokat. Időt és energiát kell fektetnünk abba is, hogy a navigáció szervezett és logikus hierarchiába rendezett legyen. Ne feledjük, ha a webhelyünk szerkezete kihívás elé állítja a felhasználóinkat, hajlamosak lesznek elzárkózni, és a legkönnyebb megoldást megkeresni. Legyünk mi a pozitív példa más e-kereskedelmi vállalkozások számára is. Kínáljunk pozitív élményeket a vásárlóinknak. A Zara ezt csodálatosan csinálja. A ruházati vállalat korlátozott navigációt kínál ugyan, de kíméli a felhasználók idejét.
-
Termékek oldalai
A landing page az e-kereskedelmi webhelyek egyik létfontosabb része. Barátságosnak kell lennie, és egyértelmű cselekvésre való felhívásokkal kell megtölteni. Emellett lehetővé kell tennie, hogy a vásárlók könnyen és gyorsan megtalálják, amit keresnek rajta. Tegyük fel, hogy már sikeresen beépítettük ezeket a dolgokat. Ez elégedetté teszi vásárlóinkat, és segít márkánknak is jobb üzletet szerezni. A lényeg nem csak az, hogy megmutassuk az ügyfeleinknek, hogy mit árulunk, hanem inkább az, hogy hogyan tudjuk eladni azt.
Hogy igazán bevonjuk az ügyfeleinket, érdemes megosztani a történetünket is. Például azt, hogy hogyan készült egy adott termék, vagy hogyan hozták azt létre. Az ilyen vizuális történetek hatására az ügyfeleink el tudják képzelni, hogy egy adott termék már a tulajdonukban van, és kialakul bennük a büszkeség és az összetartozás érzése. A Love Hair egy olyan márka, mely a tisztaságot jeleníti meg a termékeiben, a termékoldalaikat így ugyanilyen egyszerűségre törekvő minimalista dizájnnal jelenítik meg.