A Clubhouse egy új, audiochaten alapuló közösségi alkalmazás, amelyet legjobban úgy lehetne jellemezni, mint egy beszélgetős rádióműsor és egy konferenciahívás keverékét.

A platformot 2020 áprilisában alapította Rohan Seth és Paul Davison, az Alpha Exploration Co. szilícium völgyi vállalkozás tulajdonosai. A cég aprócska: jelenleg mindössze 9 alkalmazottat jegyez, mégis úgy tűnik, a Clubhouse lesz a következő nagy dobás a közösségi média porondján. Rögtön egy hónappal az élesítést követően 100 millió dollárra becsülték az alkalmazás értékét, pedig ekkor még csak 1500 felhasználója volt. Év elején az robbantotta be végképp a Clubhouse népszerűségét, hogy Elon Musk hosztolt egy beszélgetést Vlad Tenevvel, a Robinhood CEO-jával, amelyet a felhasználók a YouTube-on is közvetítettek.

Jelenleg már 6 millió felhasználóval büszkélkedhet a platform, amelynek tagjai ráadásul a tartalom formátumából adódóan a többi közösségi médiumhoz képest jóval hosszabb időt töltenek a felületen. Idén januárban már egymilliárd dollárra becsülték a Clubhouse értékét.

Hogy működik?

A felhasználók különféle témákban hallgathatnak meg érdekes emberek közötti beszélgetéseket és interjúkat úgy, mintha egy podcastot hallgatnának. Az mégis a különbség, hogy a beszélgetések valós időben zajlanak, és a szervezők lehetőséget adhatnak a hallgatóknak is, hogy részt vegyenek a párbeszédben.

A Clubhouse exkluzivitását az adja, hogy jelenleg még csak meghívásos alapon működik, valamint az app újdonságát mutatja, hogy egyelőre csak iOS-en érhető el. A fejlesztők már dolgoznak egy Android verzión, amely előreláthatólag néhány hónapon belül elérhető lesz, illetve a tulajdonosok 2021-es célja a platform megnyitása a szélesebb közönség előtt is.

A felhasználók csatlakozáskor megadhatják, milyen témák érdeklik őket – pl. technológia, üzlet vagy egészség -, az alkalmazás pedig ez alapján javasol nekik beszélgetőszobákat. Magukban a szobákban két részre tagozódnak a felhasználók: az első csoportban a színpadon lévők (on stage) vannak, akik beszélni is tudnak, a második csoportban pedig a hallgatóság. A felhasználók szerepe azonban dinamikusan változtatható a moderátorok által, a hallgatók virtuális kézfeltartással tudják jelezni, ha szeretnének részt venni a beszélgetésben.

Clubhouse

A Twitch-csel ellentétben, ahol a live streaming befejeztét követően visszanézhető a videó a később érkezők számára, a Clubhouse-ban a beszélgetőszoba bezárásával eltűnik a tartalom. Tehát a számuka érdekes témákra időt kell szánniuk a felhasználóknak és be kell illeszteniük a napirendjükbe, így egy hagyományos közösségi felülethez képest a Clubhouse nagyobb elköteleződést igényel.

Miért fontos az üzleti felhasználók számára?

Bár egyelőre nem lehet megjósolni, hogy a Clubhouse körüli őrület egy hosszútávú sikertörténet első lépéseit jelzi, vagy tiszavirág-életű lesz a felhasználók lelkesedése, de mindenképpen érdemes már most feltérképezni az üzleti lehetőségeket ebben a szegmensben is, hiszen egy közösségi platform indulásakor az early-adoptereknek van a legnagyobb terük a gyors növekedésre.

A Clubhouse számokkal:

  • 180 befektető, 100 millió befektetett dollár
  • 10 millió app letöltés globálisan
  • Németországban 250.000, az Egyesült Királyságban 220.000 letöltés
  • 6 millió felhasználó, akikből heti 2 millió aktív
  • A 16. helyen áll az App Store-ban a közösségi média kategóriában, 4.8-as értékeléssel
  • A felhasználók többsége átlagosan heti 11-22 órát tölt a platformon

A Clubhouse-on nincs a Facebookhoz vagy Instagramhoz hasonló fizetett hirdetési lehetőség. Ez a platform az értékesíteni vágyó cégek helyett a civil felhasználókra, az emberi kapcsolatokra és az értékalapú kommunikációra helyezi hangsúlyt.
Megszokott formájában az influenszermarketing sem működik, hiszen jellemzően ki-be lépkednek a chatszobákból a felhasználók a sokszor több órás beszélgetések alatt, amelyek ráadásul nem kerülnek rögzítésre.

Az új platform ugyanakkor vonzza az olyan elit felhasználókat, mint Elon Musk, Oprah, Drake, Jared Lato vagy Chris Rock, így nem csoda, hogy hatalmas az érdeklődés a felhasználók körében, és mindenki be szeretne jutni a felületre. A Google jelenleg 23,800,000 találatot dob a “How to get a Clubhouse invite” keresésre.

A fentiek alapján egyelőre úgy fest, hogy a brandek számára a Clubhouse nem az azonnali értékesítés, hanem a hosszú távú márkaépítés és a felhasználókkal kialakított minőségi kapcsolatok felülete lesz.

Mik lehetnek az első lépések?

1. Foglald le a felhasználóneved!

Meghívó nélkül jelenleg még nem lehet regisztrálni, de a felhasználónevünket enélkül is lefoglalhatjuk az app letöltését és telefonszámunk megadását követően. Ezzel már most biztosíthatjuk, hogy ezen a felületen is a miénk maradjon a márkaimidzsünkhöz legmegfelelőbb felhasználónév.

2. Vegyél részt!

Azok a márkák, akik ott vannak egy új, különösen népszerű közösségi felület születésénél, hatalmas előnnyel indulnak a később csatlakozókhoz képest, hiszen egy olyan időszakban kezdhetnek el kapcsolatokat kialakítani a felhasználókkal, amikor még nincs “zaj”.
Cégként érdemes olyan beszélgetésekben részt vennünk, vagy olyanokat hosztolnunk, amelyek valamilyen formában a profilunkhoz kapcsolódnak. Például egy saját termékeit fenntartható módon csomagoló webshop hozzá tud szólni a fenntarthatóság témájában induló beszélgetésekhez, és megoszthatja a felhasználókkal a saját tapasztalatait a témában. Ezzel nem csak a márkánkat építhetjük, de akár még potenciális vásárlókat is szerezhetünk a felhasználókkal való közvetlen, értékteremtő kommunikáció útján.

3. Adj hozzá!

Saját beszélgetőszobákat is létrehozhatunk az értékteremtés jegyében és márkánk közvetett népszerűsítése érdekében. Például egy üdítőmárka, aki népszerű sportolókat támogat, létrehozhat egy szobát szponzoráltjaival a színpadon, akikkel egy aktuális, de nem közvetlenül a márkához kapcsolódó témáról beszélgethetnek – akár arról, hogyan befolyásolta a világjárvány a versenyeiket. Ezáltal bevonzhatják az őket kedvelő, a brand szempontjából pedig a célcsoportba tartozó hallgatókat.

4. Erősítsd a kapcsolatokat!

Természetesen ahogy a többi közösségi médiafelületünk között is átjárhatóságra törekszünk, úgy a Clubhouse-t sem szabad egy különálló szigetként értelmeznünk. Meghívhatjuk a beszélgetésekbe Facebook, Instagram vagy akár LinkedIn követőtáborunkat is, ezzel is lehetőséget teremtve számukra, hogy még egy szálon kapcsolódjanak márkánkhoz, és új oldalunkról ismerhessenek meg minket.

Összefoglalva tehát a legfontosabb a Clubhouse-on való céges jelenlét szempontjából, hogy olyan témákat válasszunk, amelyek érdekesek célközönségünk számára, és amelyek relevánsak a márka víziója szempontjából. Így – hasonlóan a tartalommarketinghez vagy egy szakmai konferencián való részvételhez – hiteles, értékteremtő módon tudunk hozzájárulni a közösségi párbeszédhez. Brandünket pedig egy eddig még nem látott, közvetlen, természetes módon tudjuk közel hozni potenciális ügyfelekhez és a számunkra fontos influenszerekhez.