Az újrahasznosítás természetesen nem azt jelenti, hogy egy meglévő tartalmat copy-paste-tel átmásolunk egy másik platformra, hanem azt, hogy a legtöbbet hozod ki az adott témából vagy információhalmazból, amit egy kontenthez már véres verejtékkel összegyűjtöttél. Nézzük meg, mit, miért és hogyan érdemes hatékonyan újrafelhasználni a kontentrepertoárodból, hogy annak a SEO eredményeid is előnyét élvezzék.

Bár a ChatGPT és más intelligens chatbotok – megfelelő használat és körültekintés mellett – egyre könnyebbé teszik a kontentgyártást, még így sem biztos, hogy minden kkv-nál vagy nagyobb vállalatnál jut elég idő és erőforrás a tartalomkészítésre. A mesterséges intelligencia segítsége mellett egy másik lehetőség a tartalmaink bővítésére, ha újrahasznosítjuk a meglévő állományunkat, és új formába öntve, javítva, frissítve vagy kiegészítésekkel közöljük az arra érdemes tartalmakat.

Mik a tartalom újrahasznosításának előnyei?

Először is, a kontent-újrahasznosítással változatosabbá teheted annak a módját, ahogyan elérsz embereket az online térben. Többféle platformon is megjelenhetsz ugyanazzal a tartalommal – persze némi átalakítás után –, amivel növelheted az eléréseket, és a célközönséged is bővítheted.

Másodszor, az újrafelhasználás ugyan szintén időt vesz igénybe, de közel sem annyit, mintha a nulláról teljesen új tartalmat készítenél. Az újrahasználással időt takarítasz meg, miközben a régi-új tartalom ugyanolyan eredményeket hozhat, mint egy vadiúj publikáció.

Harmadszor, az üzleti célok elérésében is segíthet, ha van kontent-újrafelhasználó stratégiád. Ebbe a folyamatba csak olyan tartalmakat érdemes belevenni, amikről már tudod (adatok alapján), hogy jól működnek, és a célközönséged jól reagál rá, így elkerülheted a kétes eredményeket egy teljesen új tartalom kapcsán. Ha éppen nincs időd kutatni (keresett témákat, kulcsszavakat, piaci igényeket, a célközönséged fő kérdéseit vagy bármi egyebet, amivel egy új tartalomhoz témát keresel), egy régi, de új köntösbe öltöztetett, bevált tartalommal biztosra mehetsz.

Végül, a tartalmak más célra, más szempontból való újrahasználata a SEO eredményeidnek is adhat egy lökést, mivel ugyanazokat az értékes kulcsszavakat több tartalommal is targetálhatod, más és más aspektusát megfogva a témának.

Milyen stratégiát alkalmazz a tartalmak újrafelhasználásához?

Örökzöld tartalmak felhasználása

Az örökzöld tartalom érvényessége nem korlátozódik egy adott időperiódusra, azaz nem időérzékeny, vagyis az állításai, információi hosszú időn keresztül relevánsak maradnak. Az örökzöld tartalom arról is felismerhető, hogy bármikor, az év bármely napján olvasható és érdekes a látogatóknak. Értelemszerűen az egyszeri hírek és a szezonális tartalmak nem ilyenek, hiszen az előbbi csak rövid ideig marad érvényes, míg az utóbbi periodikusan, az adott szezonban számíthat olvasottságra.

Az időérzékeny témák azok, amelyek egy bizonyos pont után veszítenek értékükből, kevésbé relevánssá válnak, vagy viszonylag gyorsan elavulnak. Ezek lehetnek olyan tartalmak, amelyek olyan dátumokat és adatokat tartalmaznak, amelyek hamarosan lejárhatnak, vagy azok, amelyek eredendően szezonálisak. Jellemzően időérzények tartalmak a hírek, bejelentések (pl. új terméké/szoftververzióé stb.), a felmérések, az aktuális trendekről szóló cikkek, illetve az évnek egy adott időszakáról szóló (pl. ünnepekkel kapcsolatos) tartalmak. Az örökzöldség szempontjából mindegy, hogy egy tartalom egyszer (a publikálás idején, pl. híreknél) vagy visszatérően (a szezonális kontenteknél) számíthat olvasottságra.

A fenti jellemzés alapján válogasd ki a kontentjeid közül, melyek azok, amik bármikor értéket jelenthetnek egy felhasználó számára. Ilyenek lehetnek a(z):

  • how-to tartalmak, útmutatók,
  • iparági best practice-ek (bevált módszerek) megosztása,
  • ismeretterjesztő, oktató, edukáló témák,
  • tévhitek cáfolása,
  • leggyakoribb hibák felsorolása,
  • egy történet,
  • sikersztorik,
  • összehasonlítások,
  • ajánlók,
  • tanácsok,
  • tippek, listák,
  • gyakran feltett kérdésekre adott válaszok,
  • receptek,
  • termék-/szolgáltatásmagyarázó írások.

Az örökzöld tartalmaid közül a legtöbb biztosan bevonható a kontent-újrafelhasználási stratégiába.

Régi tartalom frissítése

Természetesen minden változik, így a legjobb tartalmaid is veszíthetnek az értékükből. Nézz körül, mely értékes tartalmaidnak csökken folyamatosan a látogatottsága. Két opció közül is választhatsz a tartalomfrissítés során: újraalkotod és újrapublikálod a kontentet egy új URL alatt, vagy némi változtatás után update-eled a régi verziót ugyanazon URL alatt. Az első lépés akkor javasolt, ha a téma bizonyítottan jó és érdekes, de a kontent nem hozta az elvártakat a formátum, a szövegírás minősége vagy bármi egyéb miatt, és így adnál neki egy második esélyt némi átdolgozás után, kiegészítve aktuális tartalmi pontokkal. A második lépés pedig akkor javasolt, ha a tartalom sokáig jól hozta (vagy relatíve még jól hozza) az organikus látogatókat, de egy ideje csökkenni kezdett az átkattintási arány. Ebben a esetben egy tartalmi frissítés, bővítés vizuális tartalmakkal, linkprofil ellenőrzése és esetleg új kulcsszavakkal kiegészítés után a tartalom régi fényében tündökölhet.

Régi tartalom megosztása

Amennyiben egy régi tartalmad jelenleg is abszolút releváns, semmi akadálya, hogy akár változtatás nélkül kitedd egy csatornádra, hogy felhívd rá az új érdeklődők figyelmét is.

Népszerű témákra fókuszálás

Mindenképp részesítsd előnyben azokat a tartalmakat (blogposztokat, social media posztokat, videókat stb.) az újrahasznosításnál, amik iránt adatokkal alátámaszthatóan átlag feletti érdeklődést mutattak a felhasználók. Ezáltal az újrakészülő tartalom is jó eséllyel megmozgatja majd a célközönséged.

5 példa a tartalom-újrahasznosításra

1. Videóból blogposzt

Egy hosszabb videó az egyik legjobb alapanyag az újrahasznosításra. Az alábbi lépéseket javasoljuk:

  • Alakítsd át a videó hanganyagát szöveggé (erre már automatikus módszerek, transzkiptorok is elérhetők).
  • Végezz kulcssszókutatást a témában.
  • Szerkeszd az átiratot. Az átirat önmagában nem publikálható, hiszen a beszélt nyelvi szöveg írásban nem feltétlenül működik, illetve az elmondottak némi kiegészítést, esetleg más felépítést igényelhetnek, hogy írásban is üssön a mondanivaló.
  • Fűzd bele a kulcsszavakat a szövegbe. Ha a kulcsszókutatással plusz témákat is sikerül azonosítani, amikről nem volt szó a videóban, bátran ejts szót ezekről is.
  • Formázd a szöveget tegyél bele alcímeket, listákat, képeket, vizuális és egyéb elemeket, amik egy publikációt kiemelnek a tömegből.

Ezek után már publikálhatod is a SEO-zott blogposztot, vélhetően kevesebb munkával, mintha elölről nekivágtál volna egy új írásának.

2. Hosszabb videóból rövid klipek

Egy hosszabb formátumú videóból (interjú, edukáló téma, how-to videó stb.) több rövid részletet is kivághatsz, amik önmagukban is tartalmaznak egy-egy érdekes, értékes infót. Ezek a rövid formátumok számos platformon publikálhatók az újrahasznosítás jegyében (YouTube Shorts, Instagram Reels, TikTok, Instagram Stories), de akár social media hirdetésekhez is felhasználhatod. Természetesen némi utómunkát a rövid videók is kívánhatnak, hogy a platformokra optimalizáltan kerülhessenek ki, de még így is időhatékonyabb ez a művelet, mint egy új videó felvétele.

3. Blogposztból infografika

Egy blogposzt gondolatmenete és fő üzenete sok esetben remekül összefoglalható egy infografikában. Ez a formátum a látványossága miatt sokat segíthet az üzeneted hatékony átadásában, különösen a vizuális típusoknak. Ezenkívül jól tömöríti és összefoglalja a mondanivalód, így akár másféle célközönséget (fiatalabb korosztályt, elfoglalt vezetőket stb.) is targetálhatsz vele, akik az átlagnál is kevesebb időt szánnak egy-egy tartalom feldolgozására. Az infografikát posztolhatod a közösségi médiában is, vagy belekerülhet más, releváns blogposztba.

4. Blogposztból social media poszt

Ez a variáció lehetőséget ad arra, hogy a blogposzt altémáit még részletesebben kifejtsd, vagy éppen fókuszáltabban add át. Milyen poszttípusokat kreálhatsz például?

  •  how-to útmutatók („hogyan csináld” posztok),
  • listák (top X dolog, ami…),
  • idézetek,
  • infografikák.

Ezek a posztok bár különbözőek, számos ponton összekapcsolódnak, így segítenek célzottabban ráirányítani a figyelmet egy fontos témára.

5. Blogposztból hírlevél

A blogposztok tanulságai izgalmas e-mailek alapjául szolgálhatnak. A blog hosszától függően akár 2-3-4 emailre is feloszthatod a mondanivalód, így a kulcsinformációk is hatékonyabban és feldolgozhatóbban mennek át a célközönségednek. A felosztást akár a blogposzt alcímei mentén is megcsinálhatod, ha egy-egy rész megfelelő mennyiségű infót tartalmaz.

A mi javaslatunk, hogy ha idő/energia hiányában küzdesz a tartalomkészítéssel, mindenképp tedd szokássá a tartalmak újrahasznosítását, és ugyanannyi idővel és erőforrással gazdálkodva még többet hozhatsz ki a tartalomstratégiádból.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.