Nehéz gazdasági helyzetben előfordulhat, hogy változtatnunk kell az eddig bevált üzleti stratégián, akár SEO területen is. Egy okosan felépített vagy átalakított keresőoptimalizálási stratégia azonban segíthet mérsékelni a válság hatásait, és továbbra is hatékonyan elérni a vásárlóközönséget.

Ez persze rugalmasságot kíván, és akár olyan új részterületek megcélzása is szükséges lehet, amikre eddig nem sok figyelmet fordítottunk. A korábban taglalt helyi keresések kiaknázása mellett a long tail keresőkifejezések targetálása is ide tartozhat SEO szempontból. Az alábbiakban összefoglaljuk a long tail kulcsszavak előnyeit, illetve hogy hogyan segíthetik recesszió idején is az organikus forgalom fenntartását a weboldalunkon.

A long tail kulcsszavak olyan keresőkifejezések, amik specifikus jelentéssel bírnak, és jellemzően hosszabb, min. 3-4 szavas terjedelműek (pl. “akciós női futócipő” vagy “akciós női futócipő vásárlása Budapesten”). A kulcsszavak másik típusa az ún. head kulcsszó, ami általánosabb jelentést hordoz, és gyakran 1-2 szóból áll (pl. “futócipő”). A long tail kifejezések tartalmazhatják a fő kifejezést is, mint az előző példában, de nem feltétlenül van így minden esetben (pl. az “esküvői kiegészítők” fő kulcsszó esetén érvényes long tail kulcsszó az “összeillő menyasszonyi és koszorúslány ruhák” is). Mindkét kulcsszó típusnak megvannak az előnyei és a hátrányai, nehezebb gazdasági helyzetben azonban kiemelt szerepet kap a költséghatékonyság, a gazdaságos megoldások, a niche piacok (szűkebb piaci szegmensek) kiaknázása, amikhez a long tail kulcsszavak kifejezetten hozzásegíthetik a vállalkozásokat.

Ezenkívül azt is érdemes figyelembe venni, hogy a Google keresések 95%-a legalább 4 szavas keresőkifejezésekből áll, azaz a felhasználók is igyekeznek pontosan meghatározni a keresésük célját, így tartalmainkban nekünk is érdemes konkrét válaszokat kínálnunk a kérdéseikre.

Nézzük sorban a long tail kulcsszavak recesszió idején is jól hasznosuló előnyeit!

Kisebb verseny

A head kifejezések előnye, hogy nagy volumenű a keresettségük, azonban a verseny is intenzívebb rájuk a rangsorolás során. A long tail kulcsszavak ezzel szemben kevésbé keresettek, így a verseny is kisebb rájuk. Gazdasági válság, illetve recesszió idején ez a tulajdonságuk felértékelődik. A hosszabb, specifikus keresőkifejezéseket kevesebben targetálják, így kisebb az ellenszél (konkurencia) a rangsorolásnál, vagyis könnyebb jó pozíciókat elérni a keresési eredményekben a long tail kulcsszavakra optimalizált tartalmakkal. Ez különösen előnyös a kisebb vállalkozások és új weboldalak számára, amelyek nem igazán tudják felvenni a versenyt a nagyobb cégekkel, főként a telítettebb, kompetitív piacokon. Ilyen helyzetekben különösen fontos a specifikus kifejezések használata, és egy réspiac megcélzása.

Nehezebb gazdasági helyzetben fontos lehet még a költségek csökkentése is, amire a long tail kulcsszavak szintén alkalmasak. A fő vagy head kulcsszavakra való optimalizálás a nagyobb verseny miatt jóval költségesebb, sok erőforrást és időt igényel a pozíció javítása az ilyen általános keresőkifejezésekre organikusan és hirdetésekben is. A long tail kulcsszavakkal kevésbé költséges a látogatószerzés a keresőkben, ezért mindenképp helyük van egy költséghatékony SEO stratégiában.

Arra viszont mindenképp ügyelj, hogy válság idején a felhasználók keresési szokásai megváltozhatnak. Több fókusz kerülhet az árakra, a használt termékekre, a garanciára és még sok egyéb tényezőre. Végezz újra alapos kulcsszókutatást, hogy képben legyél a felhasználók aktuális igényeivel és keresési szokásaival.

Magasabb konverziós arány

Mint említettük, a long tail kulcsszavak specifikus jelentéssel bírnak. Ebből az is következik, hogy a rájuk kereső felhasználók már elég konkrétan tudják, mit akarnak, és közelebb lehetnek a vásárlási döntés meghozatalához (pl. „akciós női futócipő”, „környezetbarát kapszula nespresso kávéfőzőbe Budapesten”). Ennek eredményeként a long tail kulcsszavakra optimalizált oldalak gyakran magasabb konverziós arányt érnek el, mint a head kulcsszavakra épített tartalmak.

Értékesebb látogatók szerzése

A magasabb konverziós arány annak is köszönhető, hogy célzottabb forgalmat tudsz irányítani a long tail kulcsszóra optimalizált tartalmadra. A specifikusabb kulcsszavak használatával valódi érdeklődőket irányíthatsz organikusan a weboldaladra, akik értékelni fogják a minőségi tartalmat, és nagyobb eséllyel köteleződnek el a márkád és a vásárlás mellett.

Jobb felhasználói élmény

A long tail kulcsszavak segítenek abban is, hogy pontosabb képet kapj arról, mi érdekli a célcsoportodat az iparágadon belül, így relevánsabb tartalmat készíthetsz a felhasználók számára. Ha a tartalom megfelel a felhasználók szándékának, és megválaszolja a kérdéseiket, az javítja a felhasználói élményt és növeli az oldal megbízhatóságát.

A belső linképítés is hozzájárul a felhasználói élmény növeléséhez. A belső linkek alkalmazása jelzés a Google felé is, hogy odafigyelsz a látogatói élményre és a userek széleskörű informálására, így a long tail tartalom rangsorolását is elősegítheted ezzel a módszerrel.

Több téma azonosítása

A long tail kulcsszavak segítségével könnyen felépítheted a tartalmi stratégiádat, és azonosíthatod a témákat, amikről mindenképp kommunikálnod kell az érdeklődőknek. Ezeket a specifikus kulcsszavakat használd a címben és a meta adatokban is, hogy növeld a magas rangsorolás esélyét. Ezenkívül azért is érdemes long tail kulcsszavakra optimalizált tartalmakat készítened (pl. blogbejegyzések formájában), mert ez a Google szemében jelzés a szakértelmed szerteágazóságáról és részletességéről, illetve fontos szempont a rangsorolásnál is, amint ezt a “niche expertise” szelet is jelöli az alábbi diagramon.

Miért használj long tail kulcsszavakat?
Forrás: firstpagesage.com

Arra azonban ügyelj, hogy a keresési szándéknak megfelelő tartalmat szolgáltasd egy adott kulcsszóra, illetve kerüld el a kulcsszóhalmozást, ami rontja a tartalom természetes hatását és a felhasználói élményt. Neil Patel SEO szakértő szerint egy 2000 szavas cikkben 10-20-szor is használható egy long tail kulcsszó (ez 0,5-1%-os kulcsszósűrűséget jelent), de a lényeg a természetesség, nem egy konkrét arányszám elérése.

Könnyebb organikus linképítés

A specifikus, értékes tartalom könnyebben vonzza az organikus backlinkeket. A long tail kulcsszavakra optimalizált tartalom gyakran segít abban, hogy más weboldalak hivatkozzanak rád, ami növeli a weboldalad hitelességét és rangsorát a keresési eredményekben.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.