Hogyan használjunk Facebook-csoportokat marketingcélokra?

Hogyan használjunk Facebook-csoportokat marketingcélokra?

Mit tegyünk, ha közösségi hirdetési büdzsénk plafonját már elértük, de még úgy érezzük, lenne növekedési potenciál ezen a területen? Vessük bele magunkat a Facebook-csoportok világába!

A kisvállalkozásokat leforrázással váltott hidegzuhanyként érte tavaly a Facebook – a köznyelvben csak Az Algoritmus néven elhíresült – új iniciatívája, ami jelentősen korlátozta az üzleti profilok organikus elérését. Az általános gyakorlat szerint ma egy vállalkozás oldala alapértelmezetten körülbelül lájkolóinak 6 százalékát éri el egyszerű posztokkal. Ez természetesen jelentősen megnőhet, ha a felhasználók valamilyen módon reagálnak arra, például tetszikelik, kommentelik vagy megosztják, illetve az elérés öngerjesztő folyamatként egyre javul, ha a posztok nagy népszerűségre tesznek szert. A tapasztalat általában viszont sokkal inkább nem ez, hanem az, hogy a legtöbb kisvállalkozói oldal inkább csak vegetál, néhány lájkos posztjai alig párszáz embert érnek el, hiába van akár több ezer követője. Az egyik megoldás természetesen a hirdetés, ami azonban rendkívül költséges lehet, ráadásul aki nem ért hozzá, az jobban jár, ha szakértő segítséget vesz igénybe, különben a számlái még nagyobbra rúgnak majd.

Van persze más lehetőség is, amit maga a Facebook is kifejezetten promotál: a csoportok. Ez egyébként nem új funkciója a közösségi oldalnak, régebben azonban üzleti célokra nemigen használták ezeket. Most viszont érdemes, hiszen költséghatékony módon építhető velük elkötelezett és hűséges törzsvásárlói bázis, sőt önkéntes márkanagykövetek is kitermelődhetnek a folyamat során. És ez még nem minden, hiszen a csoportban elhelyezett posztokról alapbeállításként minden tag értesítést kap, így kiváló eléréseket produkálnak.

A Facebook-csoportot úgy kell elképzelni, mint egy olyan oldalt, ami adott téma, termék, kapcsolat vagy esemény köré épül vagy szerveződik. Egy helyet, ahol a felhasználók összejönnek, megosztják információikat, kérdéseket tesznek fel és kapcsolatot létesítenek hasonló érdeklődésű emberekkel. A csoport tehát más, mint egy profiloldal: nem hivatalos kommunikációs csatorna, hanem virtuális közösségi tér.

A csoportok előnyeit többféleképpen használhatjuk ki. Kereshetünk nyilvános csoportokat, amikbe rendszeresen értékes tartalmakat posztolunk vendégként, csinálhatunk magunk is egy vagy akár több csoportot, illetve beszállhatunk társüzemeltetőnek egy már meglévőbe.

Első lehetőségként tehát, ha úgy döntünk, nem akarunk csoportot üzemeltetni, kereshetünk olyanokat, amik a mi vállalkozásunk számára relevánsak, hogy azokba posztoljunk, kommenteljünk. Ehhez keressük fel a Csoportok főoldalt vagy az adok-veszek csoportokhoz tartozó landingoldalt. Itt aztán kedvünkre böngészhetünk a legkülönfélébb témákkal és termékekkel foglalkozó csoportok között, és szinte biztosan találunk majd olyat, ami a mi tevékenységünkkel kapcsolatban releváns. Ha például barnítókrémet árulunk testépítő versenyzőknek, gyúrós csoportok százait nézhetjük át. Ha rátaláltunk néhány potenciálisan érdekes csoportra, csatlakozzunk és kezdjünk el kommentelni és posztolni. A legtöbb helyen a direkt reklámot nem nézik jó szemmel, ezért jobban tesszük, ha először csatlakozunk a kialakult beszélgetésekhez, majd úgy alakítjuk a kommunikációt, hogy megteremtődjön az igény a vállalkozásunk által kínált dolgok iránt. Szintén jó megoldás a blogunkról posztolni olyan írásainkat, amik nem termékpromóciós témájúak. Mindig kövessük a házirendben foglaltakat, különben könnyen kívül találhatjuk magunkat.

A második lehetőség, hogy mi magunk hozunk létre a márkánknak vagy a szolgáltatási területünknek egy csoportot. Ehhez a https://www.facebook.com/groups oldalon kell kezdenünk, néhány egyszerű lépésben már el is készült a csoport. A leggyakrabban citált jó példát mi sem hagyjuk ki: https://www.facebook.com/groups/InstantPotCommunity/. Ez a csoport a sokoldalú főzőedényről szól, másfélmillió tagja van, főként az azzal készíthető ételrecepteket, elkészítési technológiákat ötleteket, videókat posztolnak bele. Minden bizonnyal rengeteg eladást hoz az elektromoskukta-vállalatnak. Egyébként nem feltétlen kell ennyire konkrét lenni, ha a webshopunk kerékpárokat árul, indíthatunk csoportot a biciklizésről általában, a legjobb túraútvonalakról vagy az egyik általunk forgalmazott márka sztárversenyzőjéről is. Legyünk ötletesek!

Harmadik lehetőség a kontribúció, vagyis egy már létező csoportba adminisztrátorként, társüzemeltetőként történő beszállás. Ehhez először persze találni kell alkalmas csoportot, majd tárgyalási folyamat következhet, aminek a végén vagy megtaláljuk a közös hangot, vagy tovább keressük a nekünk való helyet.

A sikeres csoportépítéshez vagy kontribúcióhoz pénzre nem lesz szükségünk. Időre és türelemre viszont annál inkább. Mégpedig egyre többre, ugyanis ahogy a csoport nőni kezd, egyre többet kell majd moderálni, olvasni, kommentelni és rendezkedni. Benne kell élni és folyamatosan értéket kell adni a tagoknak. Releváns tartalmakat kell előállítani, válogatni, kérdésekre válaszolni. Nem egyszerű és kifejezetten időigényes feladat. Tapasztalt üzemeltetők szerint egy tízezer fősre duzzadt csoport akár egy teljes munkaidőnyi munkát is róhat az adminisztrátorára, cserébe egy ekkora közösségben már komoly (vásárló)erő is rejlik.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!