Érkezik a kötelező ügyfél-azonosítás a Google Ads fiókokba is

A Google is ellenőrzi a személyazonosságot a hirdetéseknél

Ahogyan a Facebook, a Google is kötelezően megköveteli majd a hirdetők személyazonosságának igazolását számos hirdetési kategóriánál. 

A legnagyobb közösségimédia-portál 2019 tavaszán vezette be Magyarországon a kiemelt hirdetési kategóriákhoz szükséges kötelező hitelesítést. A többek közt politikai, társadalmi, lakhatási témájú hirdetések futtatásához azóta szükséges a hirdetéseket kezelő személyazonosságának hitelesítése, valamint a hirdetési fiók egyértelmű hozzárendelése a futtató oldalhoz.

Ez azt is jelenti, hogy ezekben a különlegesnek számító hirdetési kategóriákban egyértelműen és egységesen meg kell jeleníteni, hogy ki fizet az adott hirdetésért a Facebooknak. A hirdetést látó felhasználó így pontosan tudja, hogy az adott reklámot ki juttatta el hozzá, és például a politikai hirdetéseknél kivédhető a burkolt vagy titkolt pártfinanszírozás, illetve a külföldi beavatkozás.

A Google univerzumában eddig nem volt szükség hasonlóra. Most azonban mindez megváltozhat, mert a hírek szerint az online hirdetések másik nagy szereplője is a kék platformhoz hasonló személyazonosság-igazolást (Identity Verification) vezet be. A SEroundtable.com szerint az igazolási folyamat néhány hirdetési fiók esetében már a 2020-as évben lezajlott – nyilván éles teszt formájában -, 2021 februárjától azonban fokozatosan a legtöbb Google Ads fiókban kötelező lesz.

A személyazonosság igazolása a Google-nél egyelőre kicsit mégis más lesz, mint a Facebook rendszerében, a hirdetőnek ugyanis egyelőre csak a cégszerű elnevezését és fizikai címét (székhely vagy fióktelep) kell megadni. Az adatok valódiságát azonban – ellentétben a Facebookkal – hivatalos dokumentumok beküldésével kell igazolni. Ez egyébként hasonlít az Amazon rendszeréhez, ahol a kereskedelmi célú értékesítés megkezdéséhez szintén rengeteg dokumentumot kell beküldeni, beleértve a cég alapító okiratát és cégkivonatát is.

A Google a megadott adatokat ellenőrzi, a hirdetés megjelenítésekor pedig a felhasználó számára feltünteti, cégnév-ország pontossággal. A Google egyértelműen közölte, hogy a feltüntetett információk arra a cégre vonatkoznak, akinek a termékét hirdetik, nem pedig a hirdetést kezelő menedzserre vagy reklámügynökségre. Ez egyébként a Facebook politikai és társadalmi verifikációja esetében is pontosan így van: az adott politikus, párt, alapítvány, egyesület nevét tünteti csak fel a hirdetés a felhasználó számára hozzáférhető módon, a hirdetéseket kezelő személyt természetesen nem. Neki csak a Facebook felé kell nevét és lakóhelyét igazolnia.

A keresőóriás hivatalos tájékoztatása szerint előbb vagy utóbb minden hirdetési fióknál kérni fogják az azonosítást, de elsőként a kiskereskedelem, média, utazás, oktatás, kutatás, tanácsadás, jótékonyság, társadalmi kérdések, szerencsejáték, pénzügy, egészségügy területén tevékenykedők számíthatnak erre. Kiemelik azt is, hogy a politikai választásokkal kapcsolatos hirdetéseket futtatóknak egy másik ellenőrzési folyamaton kell átesnie. Az igazolási folyamatot bármikor bármelyik fiók esetében joga van a Google-nek előírni, vagy akár többször megismételtetni a szabályzat szerint.

A Google közölte azt is, hogy a verifikációra felszólított fiókok számára kötelező eleget tenni a követelményeknek a megadott határidőn belül, ellenkező esetben a hirdetéseket megállítja, a hirdetési fiókot pedig felfüggeszti a rendszer.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!