A livestream vásárlás egyre komolyabb szeletet hasít ki a piaci tortából és úgy tűnik, hogy a lendület nem lankad: a jelek szerint a válság végének közeledtével sem csökken az értékesítési módszer népszerűsége.

Az E-Commerce Times körképében iparági szakértők járták körül a kialakult helyzetet és az élő videók kereskedelmi felhasználásában rejlő további lehetőségeket. Margo Kahnrose, a Kenshoo online reklámügynökség marketingigazgatója szerint az élő adások hirtelen jött népszerűségének titka abban rejlik hogy a társadalmi távolságtartási szabályok betartása mellett is magukban hordozzák a személyes találkozás varázsát, és közben lehetőséget teremtenek arra, hogy az egyes márkák úgy fűzzék szorosabbra a kapcsolatot vásárlókkal, hogy közben kipörgethetik a felhalmozódott árukészleteiket is. Ezzel együtt az élmény nagyban hasonlít a hagyományos bolti vásárlásra, és lehetőséget teremt a márkára irányuló figyelem folyamatos fenntartására is.

Streaming kultúra

Ezzel együtt lehetetlen egyenlőségjelet tenni a kereskedelmi célú tevékenységek és a livestreaming közé, hiszen az élő adások népszerűségének növekedése nem korlátozódik a kereskedelemre. A kereskedelmi célú felhasználás csupán egy része annak a szélesebb körű kulturális változásnak, amely a modern kommunikációban bekövetkezett, és amely nem kis részben a pandémiának köszönhető.

A Brandjump szakértője, Melanie Nelson szerint manapság mára szinte minden streamelhetővé vált. Ennek úttörője a Netflix volt, amelyet aztán követtek a hírek, a videójátékok, de még akár a személyi edzők is.„Ehhez kapcsolódik, hogy a járvány gyökeresen megváltoztatta vásárlási szokásainkat is, az online vásárlás felé forduló fogyasztói szokások pedig várhatóan velünk maradnak annak elmúlása után is. Ennek a két trendnek köszönhetően kezdett felfelé ívelni az élő adásokra alapozott értékesítés is.” – véli a szakértő.

A kereskedelmi célú élő adások a hagyományos eladások növelésén túl kulcsszerepet játszanak az online vásárlók közösségbe kovácsolásában is, amely legalább olyan fontos része a folyamatnak, mint maga az eladás. Végső soron a kereskedelmi célú élő adások nemcsak a kereskedők, de a vásárlók számára is számos előnnyel járnak. A vállalkozások számára ideális eszköz arra, hogy felépítsék saját történetüket és személyre szabottan megosszák azt a közönségükkel, a vásárlók pedig interaktív és lebilincselő módon ismerkedhetnek meg az általuk kinézett termékekkel, miközben valós időben kaphatnak válaszokat felmerülő kérdéseikre.

Gyarapodó live commerce szektor

Azok a cégek képesek leginkább kiaknázni a livestreamben rejlő lehetőségeket, amelyek olyan képet tudnak sugározni magukról az élő adások során, amelyek márkaazonosak és sikeresen megragadják a szellemiséget, amelyet korábban felépítettek.
“A mai fogyasztóknak rengeteg választási lehetőségük van, meglehetősen tudatosak, és fontos elvárásuk, hogy valamilyen módon a személyiségük is tükrözödjön az általuk választott márkákban. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a livestreamek házigazdái jól illeszkedjenek a márka imidzséhez, és úgy tudják felkelteni a vágyakozást a fogyasztókban, hogy az jól tükrözze a márka értékeit.” – nyilatkozta Margo Kahnrose.

Ennek megfelelően a livestreamre alapuló kereskedelmi tevékenységnek illeszkednie kell az adott vállalat nagyobb digitális és e-kereskedelmi stratégiájához és értékesítési modelljéhez. Akárcsak a kereskedelem és a marketing területén, az élő adások ütemezésének is fontos, hogy a cégek megtalálják a megfelelő formátumot és időpontot műsoraik számára.

Folyamatosan fejlődő platformok

A nyugat európai kereskedők számára még csak pár hónapja elérhetőek a kereskedelmi célú livestream platformok, amelyek közül a Facebook és Instagram a legnépszerűbb. A közösségi médiában máris több ezer márka jelent meg az értekesítési célú livestreamekkel, és nagyon úgy tűnik, hogy a kínai megoldással ellentétben – ahol a kereskedelmi platformok szinte mindegyike rendelkezik livestream adások lebonyolításához szükséges saját szolgáltatásokkal – az európai és amerikai kereskedők döntően a közösségimédia-platformokon keresztül érik el a felhasználóikat.

A technológia azonban folyamatosan fejlődik, és mind a kereskedők, mind a tartalomkészítők folyamatosan kísérleteznek új formátumokkal és megoldásokkal. A hagyományos online kereskedelemmel szemben a livestream értékesítés sokkal személyesebb és interaktívabb módja a vásárlók elérésének, és egyre népszerűbb mind a fogyasztók, mind a kereskedők körében. Ennek következtében a technológiai fejlődés folyamatos, az élő adások lebonyolításához szükséges eszközök egyre felhasználóbarátabbak, és kezelésük egyre könnyebben elsajátítható lesz. Azok a felhasználók pedig, akik hozzászoktak az ilyen típusú vásárláshoz, aligha fognak visszatérni a hagyományos online kereskedelem keretei közé.