A Hszi Csin-ping pártfőtitkár vezette kommunista párt kampányában most éppen a virágzó e-commerce livestreaming szektort kísérli meg szorosabb ellenőrzés alá vonni.

Úgy tűnik, a kínai vezetés egyre komolyabban veszi az IT szektor felől érkező “fenyegetéseket”. Jack Ma, az Alibaba egykori alapítójának tavalyi eltűnése, majd előkerülése után élesedett ki az egész iparágra jellemző embertelen elvárások és “vadnyugati harácsolás” elleni fellépés a távol-kelet és a világ egyik legnagyobb gazdaságában.

A május végétől érvényes szabályozás is ennek a kísérletnek a része, és azt jelzi, hogy a pekingi vezetés egyáltalán nem bízik az IT szektor szerintük túl nagyra hízott és komoly befolyással bíró tech cégeiben. Az egyre nagyobb figyelmet kapó szektor első figyelmeztetését az Ant Group tőzsdei bevezetésének megakadályozásával kapta meg, és azóta is folyik a kormányzati kampány, amelyben a kommunista párt egyre szorosabb felügyeletet próbál kiépíteni az olyan cégek felett, mint a Tencent vagy az Alibaba.

A koronavírus-járvány kitörésével méginkább megerősödő, de az online értékesítésben már azelőtt is is fontos szerepet betöltő e-commerce livestreaming szolgáltatók felügyeletét a jövőben hét állami szerv látja majd el, amelyek az eddiginél is szorosabban monitorozzák majd ezek tevékenységét.

A kínai gazdasági minisztérium közlése szerint 2020 első negyedévében történt mintegy 4 millió e-commerce közvetítés nagy része a már fent említett két nagy szolgáltatón, az Alibaba-féle Taobao Live-on és a Tencent Kuaishou felületén történt, illetve a TikTok fejlesztőjeként ismert ByteDance Douyin platformján zajlott.

Május 25-ével kezdődően ezeket a platformokat a kínai gazdasági minisztérium a belügyminisztériummal közösen felügyeli majd. A livestream adásokban elhangzottak tartalmának szoros megfigyelése mellett a felügyeleti szerveknek közvetlenül hozzá kell tudni férni az összes, felhasználókat érintő statisztikai adathoz és metrikához is, legyen szó akár az adások nézettségéről vagy a megvalósult tranzakciókról.

Ezeknek a technikai megvalósítását minden érintett szolgáltatónak magának kell biztosítani, ezen felül pedig kötelesek az állam által előírt kockázatelemző szoftvereket is telepíteniük, amelyekkel állambiztonságra veszélyes tevékenységeket és illegális marketingmódszereket szűrhetnek ki. Lehetőséget kell továbbá biztosítaniuk az állami szervek számára a forgalom szűrésére és korlátozására is.

Ezen felül a szolgáltatóknak minden megkezdett adás előtt be kell jelenteniük a livestream adást házigazdáit, valamint a lehető legszélesebb hozzáférést kell biztosítaniuk a nézők személyes adataihoz is. Az új szabályozás értelmében 16 év alattiak a jövőben nem hozhatnak létre kereskedelmi célú élő adásokat.

A mostani intézkedések a korábbi, kínai Állami Piacfelügyeleti Hatóság által hozott szabályozások további szigorítását jelentik. Az idén márciusban bevezetett, a fogyasztók jogait védő intézkedéscsomagot, amelyet a Kínai állam által 1983 óta megtartott 315-ös fogyasztóvédelmi világnapi gálán jelentettek be, a kínai e-commerce piacot 2019 óta szabályzó e-kereskedelmi törvény kiegészítésként alkották meg. Az új törvényi szabályozásra a livestreamek tavalyi, elképesztő mértékű térhódítása miatt volt szükség.

A legnagyobbnak számító Taobao Live teljesítményéről hivatalos állami adatok csak 2019-es évről állnak rendelkezésére. A hatóságok becslése szerint a livestreaming platformon mintegy 39 milliárd dollár értékű forgalmat bonyolítottak, míg közvetlen versenytársa, a 2017-ben útjára indított Kuaishou nagyjából 35 milliárd dollárnyi terméket értékesített  működésének harmadik évében.