Az affiliate marketing – vagyis partnerprogram – külföldi népszerűsége ellenére Magyarországon még mindig kevéssé ismert. A blogger és influencer “szakma” népszerűségének erősödése, és az erre a területre specializálódott affiliate network szolgáltatók megoldásai viszont itthon is új lendületet adhatnak ennek a marketingformának.

Magáról az affiliate hirdetés működéséről már korábban is írtunk részletesen. Összefoglalva arról van szó, hogy olyan vállalkozások, akik rendelkeznek egy termékkel vagy szolgáltatással (advertiser) jutalékot fizetnek tartalomkészítőknek (publisher), hogy a hirdetést tartalmaikba építve forgalmat és eladásokat generáljanak nekik. Mindez működhet PPS (pay per sale) vagy PPA (pay per action) alapon is, és a tartalomból történő átlinkelések követésével válik mérhetővé. Korábban az affiliate említésekor többnyire mindenkinek egy weboldalon elhelyezett banner jutott eszébe, ám mára ez jelentősen kibővült: a felület lehet akár egy videoblog, közösségimédia-csatorna, vagy akár fórum hozzászólás is.

Hazai piaci szereplők

Több olyan itthoni cég van, aki ajánl saját partnerprogramot, illetve nemzetközi cégek – mint például a megoldást 1996 óta alkalmazó Amazon, vagy a hasonlóan működő Google AdSense – programjaihoz is tudnak csatlakozni azok, akik ilyen módon szeretnének pénzt keresni. Magyarországon talán a legismertebb a Libri, és a nagyobb webhoszting szolgáltatók (Silihost, DomainABC) programjai, de egyre inkább közvetítőkön, affiliate hálózatokon keresztül működik ez a fajta hirdetési forma. A magyar piacon tavaly megjelent Admitad már 2009 óta köti össze hirdetők és online tartalomkészítők ezreit világszerte, ügyfeleik közt tudva például az Alibabát, az Booking.com-ot, vagy az Ebay-t. A hazai tapasztalatokról a cég magyarországi GEO menedzserét, Tetiana Solomianiukot kérdeztük.

Tetiana Solomianiuk - Admitad

– Kiknek lehet jó ez a fajta hirdetési forma, és kiknek nem?

Elsősorban olyan hirdetőknek ajánlanám, akik webáruházukban ismert nemzetközi márkákat forgalmaznak, vagy olyan termékeket, szolgáltatásokat értékesítenek, mint például az online játékok, utazási programok, banki és pénzügyi rendszerek. Ugyanakkor kevésbé alkalmas az ingatlanközvetítő, online szerencsejátékot üzemeltető, informatikai termékeket forgalmazó, és általában a B2B modellben működő vállalkozások számára.

– Milyen hatékonysággal működnek ezek a hirdetések?

Az affiliate hirdetések nagyon hatékonyak, mert win-win alapon működnek. A hirdetőknek azért előnyösek, mert ők csak a megvalósult cselekvésekért fizetnek. A publishereknek lehetőségük van egyszerre több kedvenc márkával, webáruházzal foglalkozni, és a linkeken, kuponokon, cashback rendszereken, fórum hozzászólásokon keresztül egyszerűen tudnak pénzt keresni. A vevők pedig jó termékekhez juthatnak hozzá árengedménnyel, kuponnal, vagy pénzvisszatérítést is kaphatnak.

– Mennyire elterjedt ez a magyar piacon?

Manapság az affiliate marketing még nem annyira felkapott Magyarországon a többi európai országhoz képest, de ahogy látom, folyamatosan javul a helyzet: hirdetőből is növekedés tapasztalható, és partnerből is egyre több jelentkezik, aki szeretné kipróbálni magát az online hirdetésben. A múlt évben a magyar regisztrációk száma 18%-kal növekedett a 2017-es évhez képest.

– Milyen előnyökkel jár egy affiliate network az egyedi hirdetési módhoz képest?

Számos olyan okos megoldás érhető el így, amit egy “hagyományos” affiliate programban nem. Előfordulhat például, hogy egy hirdetőnek lejárt a kedvezményprogramja vagy kuponkódja, és a link már nem működik. Ilyenkor a partner pénzt veszít el feleslegesen, ezért mi létrehoztunk egy eszközt, amely rögtön szól, ha egy link már nem aktív, és cserélni kell.

Problémákkal járhat az Instagram és Youtube hirdetésből érkező forgalom is, mert ezeket a linkeket nagyon nehéz monetizálni. Ehhez mi egyedi promóciós kódokat hozunk létre, amelyek tulajdonképpen offline kuponok. Ezek nagyon bejöttek az influencereinknek, mert a követőik kedvezményt kapnak, ők pedig bevételt szereznek a hirdetésért.

A cashback rendszerben működő cégeknél sajnos sokszor előfordul, hogy az eladó nem rögzít egy-egy rendelést, így a partner nem kapja meg a jutalékát. Erre fejlesztettük ki a “Lost order” nevű eszközt, amelynek segítségével a partner kérést küldhet a hirdetőnek, hogy nézze át a rajta keresztül érkezett rendeléseket, amelyeket ő utólag jóváhagyhat.

Ezenkívül fejlesztettünk egy olyan bővítményt a Chrome böngészőhöz, amely egy gombnyomással deeplinket generál a hirdető weboldalán, így a partnernek nem szükséges minden alkalommal bejelentkezni a fiókjába, ami nagyban megkönnyíti a munkáját.

Az ügyfelek munkájának egyszerűbbé tételéhez létrehoztuk az Admitad Academy-t, ahol mind a hirdetők, mind a publikálók sok hasznos információ megtalálhatnak, és nemrégiben tanfolyamot is indítottunk a kezdő partnereinknek. A publikálókat személyes menedzserek segítik a saját nyelvükön, ami már magyarul is elérhető.

Fontosnak gondoljuk az induló cégek támogatását, ezért alapítottuk meg 2016-ban az Admitad Invest programot. Ez tulajdonképpen egy inkubációs program startupok számára, amelyben a pénzügyi invesztíció mellett szakértői segítséget is nyújtunk a projektek elemzésével, tudásmegosztással.

– Mit tanácsolna azoknak a webáruházaknak, akik affiliate kampányon keresztül szeretnék az eladásaikat növelni?

Azt ajánlanám, hogy dolgozzanak együtt különböző csatornákkal, és vegyenek részt különféle értékesítési kampányokban. Ajánljanak különleges feltételeket a partnereinknek, készítsenek jó minőségű hirdetési anyagokat, és több célországot is engedélyezzenek a partnereknél.

(Támogatott tartalom)