Bevezetés az e-kereskedelmi affiliate marketing világába

Bevezetés az e-kereskedelmi affiliate marketing világába

Az affiliate vagy partnermarketing egy olyan promóciós és értékesítési módszer, amely összeköti a kereskedőt olyan független forgalmazókkal vagy marketingspecialistákkal, akik teljesítményalapú díjazás fejében növelik eladásait. E-kereskedelmi szempontból igen költséghatékony üzleti módszerről van szó, hiszen a kereskedőnek csak a megvalósult eladások után kell jutalékot fizetnie, minden egyéb költséget a forgalmazó partner vállal. Ezért nevezik ezt a modellt pay-per-sale-nek (PPS) is, az általánosan elterjedt pay-per-click (PPC) mintájára. Magyarul a módszer elnevezésére a marketing-partnerprogram kifejezés is használatos.

Az Amazon 1996 óta üzemeltet ilyen marketing-partnerprogramot. A világ egyik legnagyobb affiliate modelljében a független forgalmazóknak akár 10 százalék jutalékot is fizethet a cég a minősített eladások után. Ez a kifejezés arra utal, hogy a felek megállapodnak abban, mi számít az értékesítés minősített esetének, és a kereskedő csak az ennek a definíciónak megfelelő esetekben fizeti ki a jutalékot. Az Amazon esetében a minősített eladás feltételei elég szigorúak, ezek szerint az értékesítés akkor minősül partnerinek, ha

  • a vásárló partneri linket követve érkezik a weboldalra,
  • a linket követve egyetlen munkamenetben vásárolja meg a terméket,
  • a vevő kifizeti és átveszi a rendelt terméket, valamint
  • nem küldi azt vissza.

A partneri hirdetések

Az értékesítő partnerek elsődlegesen érdekeltek abban, hogy az eladások növekedjenek, ezért hirdetésekkel igyekeznek minél több minősített értékesítést elérni. A legtöbb program esetében ezek formailag nincsenek szorosan megkötve. Klasszikusan lehetnek PPC-kampányok, bannerek, videomegosztós tartalmak és hirdetések, közösségimédia-posztok és PR tartalom, amelyek közül az értékesítő partnerek saját belátásuk és üzleti stratégiájuk szerint válogatnak. E-kereskedői szempontból tehát az affiliate marketing inkább tekinthető stratégiai módszernek, mint hirdetési csatornának, hiszen a hatékony partner számos különböző csatornát vehet igénybe.

A kereskedőnek meg kell értenie, hogy értékesítő partnerei saját erőforrásaikat használva, saját pénzüket költve kockáztatnak, ezért befektetésük erőteljes megtérülése elemi érdekük. Így hirdetéseiket a lehető leghatékonyabban igyekeznek elhelyezni, amik akár a kereskedő saját promócióival is konkurenciába kerülhetnek. Az ilyen esetekre fel kell készülni és ha lehetséges, az ebből eredő kellemetlenségeket meg kell előzni.

A partnerek kezelése

Ez eddig szép és jó. De hogyan találjunk partnereket, és ha már megvannak, hogyan kezeljük őket, hogyan ellenőrizzük sikerességüket, miként kövessük jutalékkifizetéseiket?

A hirdetők (jelen esetben maguk az e-kereskedők) marketingpartnereik kezelése során több hatékony lehetőség közül választhatnak. Elsőként megfontolandó valamilyen affiliate hálózat használata. Ezek közvetítőként működnek, szolgáltatási díj fejében összekapcsolják a kereskedőt az értékesítést végzőkkel, nyomon követik az eredményeket és kezelik a kifizetéseket. Másodsorban lehetőség van felhőalapú vagy saját szerveren futó partner-követőszoftver vásárlására. Ezek az eszközök főleg a partneri értékesítések lekövetését szolgálják, de nem nyújtanak segítséget új partnerek felkutatásában és a kifizetéseket sem kezelik.

Mindkettő igényel bizonyos emberi munkát. A használt szolgáltatástól függ, hogy mennyit, de általában az első változat időmenedzsment szempontjából hatékonyabb megoldást nyújthat.

A hatékony együttműködés

A hatékony hirdetői és értékesítői partneri együttműködéshez elengedhetetlen az egymással folytatott hatékony és értékközpontú kommunikáció. A marketingpartnernek meg kell értenie hirdetője (az e-kereskedő) célközönségének összetételét, ismernie kell a forgalmazott termékeket és a márkajellemzőket. A kereskedőnek érdemes összeállítania a főbb vitás pontokhoz kapcsolódó állításokat, amelyek jól definiálják a brandet és a terméket. Ugyancsak érdemes előre elkészíttetni és jóváhagyni a reklámanyagokat, bannereket és más grafikai elemeket, egyeztetni a hirdetésből esetlegesen kizárt taktikákról. A kereskedőnek érdeke, hogy a marketingpartner felmerülő kérdéseit előre megválaszolja és akár webhelyi szinten engedélyezze vagy tiltsa meg a potenciális hirdetési felületeket. Mindezek betartása mellett érdemes figyelmet fordítani nemcsak az értékesítés követésére, de a befektetések megtérülésére és arra is, mennyiben támogatják a partneri együttműködések a webárház márkaimidzsének épülését.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!