Ahol üzlet és pénzszerzési lehetőség van, előbb vagy utóbb valakik megpróbálják kicselezni a rendszereket. Nem kivétel ez alól az affiliate marketing sem, viszont ha megfelelően tájékozódunk, és odafigyelünk az esetleges veszélyekre, nem lesz veszteséges az együttműködés, és becsapva sem érezzük majd magunkat.

Korábbi cikkünkben az affiliate marketingről és annak előnyeiről írtunk, most pedig megvizsgáljuk azt is, mit érdemes szem előtt tartani, hogy elkerüljük a hamis konverziókért való fizetést.

Melyek a leggyakoribb csalási formák az affiliate-ben?

A legnagyobb affiliate programoknál a folyamatok nagy része automatizált. Míg ez a rendszer rengeteg időt takarít meg az ügyfél, a partner és a hálózat számára is, a személyes felügyelet hiánya lehetőséget ad a csalóknak visszaélni a helyzettel.

A leggyakoribb csalások közé például az IP-címmel vagy a „sütikkel” (cookies) való visszaélés tartozik. A csalók célja ezzel az, hogy hamis forgalmat generáljanak a hirdető oldalán azzal, hogy nem lekövethető IP-címet generálnak, (így például minden kattintást új felhasználónak érzékelhet a hirdető,) vagy „sütit” helyeznek el a felhasználó számítógépén függetlenül attól, hogy rákattintott-e vagy sem az affiliate linkre.

Nem ritka az sem, hogy egy adott hirdetésbe egy rejtett, szabad szemmel nem látható parancsot helyeznek el, de gyakran használnak adware-eket, különféle kémprogramokat, pop-upokat is, amelyek a felhasználók tudta nélkül gyűjtik róluk az adatokat. Ha a kampány célja az ajánlatkérés generálása, megtörténhet például, hogy hamis adatbázisokat adnak át a hirdetőnek, vagy a telefonszám vagy e-mail cím tulajdonosának hozzájárulása nélkül adják át azokat a harmadik félnek – amiért a hirdető fizet, viszont tényleges konverziója vajmi kevés eséllyel származik belőle.

Persze, a fentiekkel bőven nem merítjük ki a csalási lehetőségek leírását, de szándékosan vázoltuk ezeket mindössze nagy vonalakban, hogy feleslegesen ne adjunk tanácsokat tisztességtelen aktivitásokra. Helyette inkább nézzük meg azt, hogy ki és hogyan tud rájönni a csalásokra, és online kereskedőként hogy tudunk biztonságos affiliate kampányt indítani.

Ki tudja kiszűrni a csalókat és megakadályozni, hogy pénzt veszítsünk?

A csalók kamu átkattintásait és hamis ajánlatkéréseit a leghatékonyabban a jól működő, a minőségre, és nem csak a mennyiségre törekvő affiliate hálózatok tudják kiszűrni.

Hogy miért? Mert ezekben a hálózatokban minden egyes partnerrel személyesen foglalkoznak az affiliate managerek: ismerik a projektjeiket, segítenek a kampányok kiválasztásában, hogy azok minél jobban teljesítsenek, de legfőképp azért, mert rálátásuk van arra, hogy mikor és mennyi konverziót közvetített az adott affiliate partner. Folyamatosan figyelik és ellenőrzik azt, hogy a tranzakció hol valósult meg, és ha a szokásostól eltérő aktivitást észlelnek, azonnal tudnak cselekedni. Például akár rögtön leállítani az együttműködést az adott publisherrel, így védve meg az ügyfelet a pénzveszteségtől.

Természetesen, ha saját affiliate programot szeretnénk indítani, ugyanúgy tanácsos eljárni, ahogy az affiliate hálózatok is dolgoznak. Fontos tudni azonban, hogy ez jelentős plusz energiabefektetéssel jár, ezért mindenképp azt tanácsoljuk, mérlegeljünk, hogy melyik lehetőség éri meg jobban számunkra.

A végére pedig álljon itt néhány tipp, függetlenül attól, hogy affiliate hálózaton keresztül vagy anélkül vágnánk bele új célcsoportok elérésébe:

#1 Járjunk mindig nyitott szemmel

Nem csak akkor lehet gond, ha az affiliate kampányunk nem teljesít jól, akkor is figyelni kell, ha szép számmal érkeznek a konverziók. Ugyanis fontos az is, hogy honnan és milyen rendszerességgel.

#2 Új funkciók

Nem elég ismerni a bevett, „klasszikus” csalási technikákat. Az online világ és vele együtt az affiliate marketing is állandóan és nagy sebességgel fejlődik, ezért fontos, hogy amint megjelenik egy új funkció, azonnal vizsgáljuk meg azt is, hogy miként tud visszaélni vele a csaló. Így nem tudnak meglepni majd.

#3 Mesterséges intelligencia

Mivel a manuális ellenőrzés nagyon sok időt és emberi erőforrást igénylő munka, azok a hálózatok, akik több száz publisherrel dolgoznak együtt, igyekeznek a folyamatot automatizálni. Mit tud a mesterséges intelligencia, amit mi, emberek nem? Például állandóan résen lenni, és 24/7 ellenőrizni a forgalom minőségét. Napi szinten több tíz szcenárió alapján ellenőrizni több ezer konverziót. Ha pedig a rendszer bármilyen anomáliát, hiányzó vagy hibás adatokat tapasztal, rögtön értesíti az affiliate managert, aki azonnal megvizsgálja az esetet.

#4 Merjünk szigorúak lenni

Ha egyértelműek a szabályok, és azokat minden körülmény között betartjuk és betartatjuk a partnerekkel, nem lesz gond. Ha tudják, hogy szigorúak vagyunk, de becsületesek, nem fog megfordulni a fejükben az, hogy kijátsszák a bizalmunkat. Ha azonban mégis megtörténik, ne hunyjunk szemet semmi fölött, és állítsuk le az együttműködést.

#5 Jóváhagyás

Kerüljük el a csalókat már az elején. Csak olyan publisherrel dolgozzunk együtt, akik valódi e-mail címmel, kapcsolattartási adatokkal és weboldallal rendelkeznek. Ha affiliate hálózattal dolgozunk, ők felelnek az ellenőrzésért és az affiliate partnerek „minőségéért”.

#6 Többszintű engedélyezés

Dönthetünk arról, hogy a kampányunk nyitott vagy zárt legyen. A zárt kampányokba jelentkezniük kell a partnereknek, és vagy az affiliate manager, vagy pedig maga a hirdető engedélyezhet a csatlakozását. Így biztosak lehetünk abban, hogy valóban olyanokkal dolgozunk a kampány során, akikben megbízunk.