9 kérdés, ami felmerülhet benned az affiliate marketinggel kapcsolatban

9 kérdés, ami felmerülhet benned az affiliate marketinggel kapcsolatban

Ahhoz képest, hogy Magyarországon nagyjából 2010 óta működik több-kevesebb sikerrel az affiliate marketing, a mai napig nem lett belőle népszerű hirdetési forma. Pedig a már működő e-shopok számára jó lehetőséget nyújt a forgalom növelésére, és általa hatékonyan tudnak megszólítani új, specifikus célcsoportokat. Úgy látjuk, hogy nagyon sok tévhit kering a köztudatban az affiliate-ről, és sokan szereztek rossz tapasztalatokat is különböző együttműködések során, talán ez is az oka a bizonytalanságnak. Összegyűjtöttük azokat a kérdéseket, amelyeket legtöbbször feltettek nekünk, a válaszainkkal pedig megpróbáljuk eloszlatni a kétségeket.

#1 Mit jelent az affiliate marketing?

Aki otthonosan mozog az e-kereskedelemben, biztos hallott már róla, ez a bekezdés főként azoknak szól, akiknek új a fogalom. Az affiliate marketing ajánláson alapuló marketingeszköz, amely jutalékos rendszerrel működik. Nincs ebben semmi különleges, a kereskedelemben már régóta bevett szokás az, hogy aki új vásárlót hoz, a bevételből jutalékot kap – pontosan így van ez az affiliate esetében is. Az első affiliate programok 1994-ben jelentek meg a világban, 4 évvel a világháló létrehozása után. A fogalom 1996 után kezdett el igazán terjedni, amikor az Amazon elindította azóta is működő saját affiliate programját. Magyarországon először 2010-ben indultak az első affiliate hálózatok (az affillate programok már korábban is voltak), de valahogy a piac nem tette igazán magáévá az új eszközt. A potenciál azonban megvan a hazai piacon is, mind a hirdetői, mind a partneri oldalon.

#2 Kiknek érdemes affiliate marketingbe fektetni?

Hálózatunk működése óta a legnagyobb felismerésünk azt volt, hogy az affiliate marketing nem az induló webshopok számára van kitalálva. Tapasztalataink szerint a közepes és nagy webshopok forgalmát akár 10-20 %-kal is tudja növelni egy jó kampány, míg a kisebb webshopok esetében (100-200 megrendelés havonta) nem tudja ezt az arányt hozni. Csak akkor érdemes belevágni az affiliate marketingbe, ha:

  • már van jelentős organikus forgalma az oldalunknak,
  • legalább egy éve működünk,
  • van már nevünk a piacon.

Emellett persze azt is figyelembe kell venni, hogy mit értékesítünk. A túl specifikus célcsoportra célzó kínálat, a túl drága vagy csak helyben elérhető termékek nem tudnak eredményesen szerepelni. Az utazás iránt érdeklődőket és a B2B szegmenst is nehéz affiliate-el elérni. Ezeken túl azonban szinte minden más termék esetében hatékonyan tudja növelni a forgalmunkat az affiliate.

#3 Az egész online marketing stratégiámat építhetem affiliate-re?

Az affiliate marketing inkább egy kiegészítő marketingeszköz, a forgalomgenerálást csak erre építeni nem tanácsos, viszont az online marketingmixünk hatékony része lehet. Az affiliate egyik legnagyobb előnye, hogy a partnereken (publishereken) keresztül olyan célcsoportokat is meg tudunk szólítani, akiket a többi marketingtevékenységünkkel nem értünk még el. Csak hogy egy konkrét példa is álljon itt: ügyfelünk, a 4home esetében például Magyarországon a teljes bevételük 15%-át hozza az affiliate kampányuk.

#4 Miért érdemes affiliate hálózattal együttműködni?

Ha saját affiliate programot szeretnénk indítani, pénzre, időre és erőforrásra is szükségünk lesz: vagy pénzt fektetünk saját rendszer létrehozásába, vagy fizetünk egy kész megoldásért. A rendszer elindításával azonban nincs vége a munkánknak, folyamatosan foglalkoznunk kell a kampányainkkal, hogy azok sikeresek legyenek. Időt és pénzt kell fordítanunk a reklámra, a partnerek megszólítására és az adminisztrációra is. Sok saját affiliate projekt ezen a ponton akad el.

Az affiliate hálózatok előnyei közé tartozik, hogy nem nekünk kell kialakítani a rendszert, a partnerekkel is a hálózat tartja a kapcsolatot, és minden adminisztrációs feladatot (jutalékok kifizetése) elvégeznek helyettünk. Szintén nagy előny, hogy jól kiépített partneri hálózattal rendelkeznek, akiket proaktívan is megszólítanak a kampányokkal. Tartsuk szem előtt, hogy a különféle hálózatok más-más módon működnek, mindenképp tájékozódjunk az együttműködési feltételekről, mielőtt belevágnánk.

#5 Mit kell tennem, hogy eredményes legyen az affiliate kampányom?

Fontos, hogy a webshopunk felhasználóbarát legyen, hogy a vásárlók egyszerűen megtalálják azt, amire szükségük van. Ez örök érvényű törvény az eredményességet illetően, és nem csak az affiliate szempontjából lényeges. Ha ez nem teljesül, könnyen megtörténhet az, hogy a partnereink által a weboldalra irányított lehetséges vásárlók végül vásárlás nélkül távoznak az oldalunkról. Ez pedig egyik félnek sem jó.

#6 Várhatunk azonnali eredményt?

Az affiliate marketingben egy-egy kampány felfutási ideje akár több hónap is lehet, ne várjunk tőle azonnali eredményt. Legyünk türelmesek! Hogy miért? Eltart egy ideig, míg a partnerek integrálják a kampányt a weboldalaikra. Igényes kampányok esetén pedig gyakran teljesen új projekteket is indítanak, amely csak az adott webshopra fókuszál.

#7 Honnan tudhatom, hogy az adott vásárlás valóban a partner közvetítésével valósult meg?

Az affiliate marketingben követőkódokat használunk, ezek alapján tudja a hirdető, hogy valóban a partner közvetítette az eladást.

#8 Milyen platformokon jelenik meg a hirdetésem – azaz, kik az affiliate hálózat partnerei?

Az affiliate hálózat partnerei olyan „publisherek”, tartalomgyártók, akik rendelkeznek saját weboldallal, reklámfelülettel. Ezek a legtöbb esetben blogok, tesztcikkeket, útmutatókat publikáló oldalak, online katalógusok, cashback vagy kuponoldalak. A publisherek kreativitása nagyon jó eredményeket tud hozni, de téves azt feltételezni, hogy rajtuk keresztül bármit eladhatunk. Akkor lesz hatékony hosszú távon az együttműködés, ha a partnereink hitelesek tudnak maradni.

#9 Van jövője az affiliate marketingnek?

Határozottan állítjuk, hogy van. Ahogy minden marketingeszköz, az affiliate is folyamatosan fejlődik. Ma már nem elég csak linkeket, termékeket elhelyezni az oldalakon, elengedhetetlen a kiváló minőségű tartalom, a felhasználói élmény, hisz nem csak a Google- nek, hanem a tényleges vásárlóknak kell megfelelnünk. Az emberek számára egyre fontosabb, hogy az online vásárlás előtt a lehető legtöbb információhoz hozzájussanak az adott termékről, az affiliate oldalak pedig segítséget tudnak nyújtani a vásárló meggyőzésében.

+ 1 tipp:

Az affiliate marketinggel kapcsolatban további tippeket Dognet Affiliate Network gyakran ismételt kérdések gyűjteményében és blogjában találhattok.

mm
Juhász Szabó Csilla

A Dognet affiliate hálózat magyarországi üzletágának managere. Újságíróként kezdte pályafutását, majd a Morpho kommunikációs ügynökségnél dolgozott, szövegírói és marketingtapasztalatát pedig most az e-commerce világában hasznosítja.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!