Átlagos teljesítménymutatók az e-kereskedelemben

Teljesítménymutatók az e-kereskedelemben

A Wolfgang Digital írországi digitálismarketing-ügynökség kutatása során a szakemberek 143 millió weboldali munkamenetet elemeztek, ezek értékesítési összértéke 531 millió dollár volt. A kutatás eredményei arra szolgálnak, hogy az e-kereskedők számára stabil igazodási pontot adjanak abban a tekintetben, hogy üzletük jól vagy rosszul teljesít a nagy átlaghoz képest, illetve inspirációt kapjanak üzletük fejlesztéséhez. A kutatás főbb megállapításait ismertetjük az alábbiakban.

Organikus forgalom

Az embereknek továbbra is a Google nyit ablakot az internetre, de a keresőóriás hegemóniája csökkenőben van – állítja elsőként a kutatás, ami Magyarországról nézve meglehetősen vitathatónak tűnik. Hazánkban a Google piaci részesedése 97% körüli a keresőmotorok között. Mindenesetre a Wolfgang adatai szerint az összes forgalom 62, az összes bevétel 63 százalékát továbbra is a Google generálja, ami a tavalyi évhez képest 7 és 4 százalékpontos csökkenést jelent.

A Google befolyása csökken, mivel a felhasználók vásárlási útvonalai egyre változatosabbak, az úgynevezett “dark traffic” emelkedőben van. A “sötét forgalom” a Google által nem látható felhasználói forgalmat jelenti. Ennek tipikus példája, amikor az emberek SMS-ben osztják meg egymással az információt, akár egy webáruházi linket. Ezt a Google direktforgalomnak értelmezi, ennek aránya a tavalyi 17% után idén 18%-ra nőtt.

A felhasználók útja a vásárlásig meghosszabbodott. Egymillió eurós forgalom eléréséhez ma 360 ezer kattintásra van szükség, ami 12 százalékkal több az előző évihez viszonyítva.

Mobil forgalom

A mobiltelefonos munkamenetek aránya az összes forgalom 53%-a. 2017 az első év, amikor az okostelefonok részesedése nagyobb a teljes forgalom felénél. Abban azonban nincs változás, hogy az asztali számítógépekről érkezik a vásárlások értékének 61%-a, ráadásul a számítógépről vásárlók 20%-kal többet költenek, mint a mobilosok. A számítógépes konverziós arány 164%-a a mobilosnak.

A tabletes vásárlók szeretik a luxust. Vagyis a táblagépeken leadott rendelések magasabb értékűek minden más platformhoz képest. Azonban a drágább termékek több kattintással kelnek el, a használt eszköztípustól függetlenül.

Konverziós arány

Az e-kereskedelemmel foglalkozó weboldalak átlagos konverziós rátája 1,6%, a kiskereskedelemre szűkítve 1,39%. Kivéve az ételrendelést, ahol egész más törvények uralkodnak és a látogatók 21,23%-a vásárol is.

A legerősebb statisztikai együttjárást (korreláció) az elemzők a webshopban töltött idő és a konverziós ráta között tapasztalták. Elmondható, hogy az oldalakon töltött 16%-kal több idő a konverzió 10%-os növekedését eredményezi.

A felhasználók bíznak a Google-ben: azok a webboltok, amelyeknek a kereső nagyobb organikus (vagyis nemfizetett) elérést biztosít, jobb konverziós rátával büszkélkedhetnek, mint azok, akik a normál találati listák hátsóbb fertályaiban szerepelnek. A kutatás ezt úgy interpretálja, hogy a Google-ben elért jó helyezés bizalmat generál a felhasználókban az adott weboldal iránt.

A hűséges online vásárlók felbecsülhetetlen értéket képviselnek. A legjobb konverziós arányú vásárlók mindig a visszatérő vevők. Ők azok, akik direktforgalomként tűnnek föl az oldalon és nem sok teketóriázás után nagy arányban vásárolnak is.

Sebesség

A kutatás során tapasztalt átlagos webhely betöltési sebesség 6 másodperc volt, ami jóval magasabb, mint az általánosan ajánlott 2 másodperc. Nagy megbízhatósággal állítható, hogy minél lassabb egy webshop betöltődése, annál lassabban növekszik a bevétele is. Kapaszkodjanak meg: a kutatók számításai szerint az átlagos betöltési idő 1,6 másodperccel csökkentése az éves bevétel 10%-os növekedését eredményezi.

Azon webhelyek, amelyeken több a mobilos oldalmegtekintés és több táblagépes oldalletöltés gyorsabban növelik a bevételeiket.

Email vs. Facebook

Az utolsó kattintás alapján számítva az email háromszor annyi bevételt biztosít, mint a Facebook. Azok a webshopok tehát, amelyek forgalmuk nagyobb részét generálják emailmarketing-eszközeikből, magasabb átlagos rendelési értéket (AOV) élveznek. Az email tehát sokkal jobb osztalékot fizet a közösségi médiában futtatott hirdetéseknél.

Bing

A Bing kereső kattintásalapú hirdetései gyors nyereséget hozhatnak a kutatás szerint, bár ez szintén olyan pont, amit a magyarországi viszonyok közepette nem igazán lehet értelmezni. Kivéve persze, ha Ön olyan webáruházat üzemeltet, ami főként az Egyesült Királyságba értékesít termékeket. Míg hazánkban a Microsoft Bing részesedése alig van 1% fölött, ez az arány Nagy-Britanniában több mint 10%-os. A kutatók egyébként azzal érvelnek a Bing mellett, hogy relatíve olcsóbban lehet eredményeket elérni rajta, kisebb konkurencia mellett, a kezelése pedig nagyon egyszerű, hiszen AdWords kampányaink szinte egy kattintással átültethetők.

**

Ez a cikk a The E-Commerce Benchmark KPI Study 2017 kutatást végző Wolfgang Digital vezetője, Alan Coleman blogbejegyzése alapján készült. A teljes kutatási jelentés innen tölthető le.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!