A regisztráció nélküli vásárlás lehetőségei és nehézségei

A regisztráció nélküli vásárlás lehetőségei és nehézségei

A fizikai boltokhoz hasonlóan a vásárlók egy webáruházban, miután kiválasztották a termékeket, nem szeretnek sokat időzni a pénztárnál. Online még könnyebben meggondolhatják magukat, és hagyhatják ott a kosarukat (és az esetek nagy részében meg is teszik). Minél bonyolultabb számukra a folyamat, minél tovább tart, annál nagyobb eséllyel fognak vásárlás nélkül távozni a webáruházból. Kereskedőként az a feladatunk, hogy megteremtsük annak a lehetőségét, hogy minél könnyebben és gyorsabban le tudják adni a felhasználók a megrendelésüket.

A kosárelhagyások egyik fő oka a regisztrációhoz kötött vásárlás. A felhasználók egyrészt nem szeretnének sok időt tölteni számukra feleslegesnek tűnő adatok megadásával, másrészt a regisztráció sokakban ellenérzést kelthet.

“Miért van szükségük ilyen információkra?”
“Vajon mit kezdnek majd az adataimmal?”
“Mostantól tele lesz az e-mail postafiókom a reklámjukkal?”
“Miért kell egy újabb jelszót megjegyeznem?”

Arra pedig végképp kevés idejük és kedvük van, hogy a szerződési feltételeket és adatvédelmi nyilatkozatokat böngésszék, mielőtt valamit megrendelnek.

Kereskedőként számos előnyt tudhatunk magunkénak, ha a vásárlóink regisztrálnak. A jóváhagyásukkal többek között lehetőségünk nyílik rá, hogy marketing üzeneteket küldjünk, személyre szóló ajánlatokat kínáljunk nekik, a weboldal megjelenését, a megjelenített ajánlatokat is a bejelentkezett felhasználóra szabhatjuk, kérhetünk értékelést a vásárolt termékekről, és mindemellett pontosabb statisztikákat kaphatunk. Így érthető módon szeretnénk elérni, hogy minél több adatot tárolhassunk a felhasználóinkról. Fontos azonban, hogy ne akarjuk mindenáron a vásárlókra kényszeríteni a regisztrációt, ha az amúgy nem feltétlenül lenne szükséges! Bár a további marketing tevékenységünket jelentősen segítené regiszráció, ha akadályokat görgetünk a felhasználók elé, akkor a legelső megrendelésüket is kisebb eséllyel adják le, így pedig hiába várjuk, hogy visszatérő vásárló legyen belőlük.

Az ún. “guest checkout” funkcióval lehetőséget nyújthatunk a felhasználók számára, hogy regisztráció nélkül adják le megrendelésüket, ezáltal könnyebben, gyorsabban végigmehessenek a vásárlási folyamaton. Ebben az esetben csak a megrendeléshez szükséges adatokat tároljuk, és kizárólag a megrendelés teljesítéséhez szükséges célokra használhatjuk fel azokat.

Nézzünk néhány tippet, amivel a guest chekoutból még többet hozhatunk ki, mint az egyszeri gyors bevásárlás lehetősége, és akár még regisztrációt is elérhetünk!

Választás már az első lépésnél

Már a folyamat elején kínáljuk fel a lehetőséget, hogy a felhasználó maga dönthesse el, hogy szeretne-e regisztrálni! Akár egy, akár több lépcsős a checkoutról van szó, legyen ez a 0. lépés! Ezzel átláhatóvá tesszük a folyamatot, és biztosíthatjuk a látogatót, hogy nem kényszerítjük majd később sem regisztrációra.

Megvizsgálhatjuk azt is, hogy a megadott e-mail címmel vásárolt-e már korábban a webáruházban. Ha igen, beépíthetünk egy plusz lépést a checkout elejére, ahol felajánljuk a regisztrációt annak érdekében, hogy ne kelljen minden alkalommal újra megadni az adatait.

Vásárlási opciók a Háda webshopban

Érveljünk az előnyökkel!

Minek vesződnének a felhasználók még több adat megadásával, ha látszólag nem kapnak cserébe semmit? A döntési helyzetben ismertessük, hogy miért érdemes regisztrálni!

Ha a vásárlók engedélyt adnak rá, hogy adataikat eltároljuk, sokkal magasabb színvonalú felhasználói élményt tudunk kínálni számukra. Például, a kényelmet szolgálja, hogy a legközelebbi vásárlás alkalmával már nem kell begépelni újra az összes adatot, így még gyorsabban lehet végigmenni a checkout folyamaton. Azonban nem biztos, hogy ez lesz a fő előny, amivel érvelni fogunk, hiszen a felhasználók az első megrendelés alkalmával nagy eséllyel még nem a későbbi vásárlásaikra gondolnak. A kosár elhagyási statisztikák alapján valószínűleg még az aktuális vásárlásukról sem döntöttek még ekkor, nemhogy a jövőbeliekről.

Vegyük számba, hogy webáruházunk mit tud még kizárólag a regisztrált felhasználóinak nyújtani, és érveljünk ezekkel! (egyedi kedvezmények, megrendelések nyomon követése, számlák letölthetősége, extra tartalmak elérése, stb.)

Egyszerű és gyors regisztráció

Minél kevesebb adatot kérünk el, annál nagyobb eséllyel fogjuk azokat megkapni. Gondoljuk végig, hogy mik azok amikre feltétlenül szükségünk van, és csak azokat kérjük el a regisztráció során, később majd megkérhetjük a felhasználóinkat, hogy bővítsék ezeket az adatokat.

Regisztrációs űrlap

Jó lehetőség, hogy miután a felhasználók végigmentek guest userként a checkout folyamaton, a megrendelés leadása előtt felkínáljuk a regisztráció lehetőségét a felvitt adatokkal. Ekkor már csak egy jelszót kell elkérnünk, minden más adat rendelkezésünkre áll. Mivel itt már csak minimális erőfeszítést igényel a regisztráció, a vásárlók könnyebben meggyőzhetőek. Fontos azonban, hogy ebben az esetben is látszódjon egyértelműen a választási lehetőség, továbbá a regisztráció mellett szóló érveket se felejtsük el!

Használjunk külső autentikációs megoldásokat!

Külső megoldások használatával (például Facebook vagy Google fiókkal történő bejelentkezéssel), még tovább egyszerűsíthetjük a folyamatot felhasználóink számára, hiszen az ott megadott adatait vesszük át, és egy újabb jelszó megjegyzésére sincs szükség. Így kevesebb adatot kell kitölteni a webáruházban, alapvetően csökken az esély a kosár elhagyásra, nő az esély a konverzióra. Ezek a megoldások általában viszont nem tartalmaznak minden információt, amire szükségünk van. Például a számlázási adatokat nem a Facebookról fogjuk beszerzeni, vagy sok esetben az adatokat nem helyesen adták meg (már akár a névben is lehetnek eltérések), és formátum sem feltétlen egyezik a webáruházban érvényes formátummal (pl. telefonszám, cím). Ezek miatt szükségessé válhat az adatok automatikus átkonvertálása, vagy manuális korrekciója, illetve még több adat bekérése a felhasználótól a megrendelés leadásához.

Összefoglalva: a mindkét fél számára legelőnyösebb megoldás az, ha nem kényszerítjük a vásárlóinkat regisztrációra, azonban biztosítunk olyan plusz előnyöket a bejelentkezett felhasználók számára, ami miatt megéri nekik önként ezt az utat választani.

Ha hasznosnak találtad, oszd meg másokkal is!
Share on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Tweet about this on Twitter
Gergely Gabriella

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. product ownere, e-kereskedelmi projektek tanácsadója, projektvezetője.