Még a negyede sem telt el a 2019-es évnek, de az már látható, hogy az e-kereskedői szakma szempontjából ez az esztendő sem lesz híján kihívásoknak. A környezet és a felhasználói szokások folyamatosan változnak, és bár a keresőmarketing továbbra is a legjelentősebb hirdetési csatornát jelenti, néhány folyamatot nem szabad figyelmen kívül hagyni.
1. Tovább nő a közösségi média szerepe
A közösségi média különböző felületei egyre nagyobb súllyal esnek a latba minden online hirdetési tevékenység esetében. Ennek oka igen egyszerű: sokan, sok időt töltenek el ezeken a platformokon. A legnagyobb természetesen a Facebook, aminek 2018 végére 2,320 milliárd aktív felhasználója volt, ezt követi a szintén a Zuckerberg-birodalomhoz tartozó Instagram, amit 1 milliárd ember használ rendszeresen, majd a Twitter következik 326 millió aktív taggal. Az Egyesült Államok internethasználóinak 70 százaléka rendszeres közösségimédia-használó, a magyaroknál ez az arány jóval magasabb, 86 százalék. A számokat látva, senkiben nem szabad kérdés maradjon, hogy érdemes-e nagyobb hangsúlyt fektetni a közösségi jelenlétre és hirdetésre. Nemcsak érdemes, de nem megtenni óriási hiba. A diverzifikáció pedig mindig jó ötlet, a különböző platformokat egymás mellett használva jobb eredmények érhetők el.
2. A vizuális keresésre érdemes odafigyelni
Mindenkinek, aki PPC kampányokat tervez vagy rendel meg, fel kell készülnie a vizuális keresés egyre szélesebb körű elterjedésére. Képes katalógusok létrehozása, vizuális hirdetések készítése és úgy általában mindenféle képi megjelenés körültekintő műszaki és esztétikai szemléletű megtervezése jelölik ki a járható utat. Ezen a téren egyébként érdekes verseny zajlik a keresők közt, amit a felhasználói szokások különös módon befolyásolnak: bár a Google algoritmusai nem kifejezetten támogatják a vizuális keresést, a felhasználók évről évre inkább keresnek termékekre a képkereső segítségével, míg a Microsoft Bing keresőszolgáltatása tavaly nyáron bővült ki a Visual Search funkcióval.
3. Az Ads a LinkedIn személyében kaphat versenytársat
A Google Adwords majd Ads hagyományosan a legelterjedtebb kattintás alapú hirdetési hirdetési platform nemcsak a lakossági, de az üzleti felhasználók körében is. A kifejezetten a B2B piacot megcélzó LinkedIn a maga 590 millió felhasználójával azonban egyre jobban elronthatja a Google kedvét. Habár a kattintásonkénti költség az üzleti platformon mindig magasabb, a közönség nagyon szegmentált, így pontosabb célzást tesz lehetővé, vagyis – egyszerűen fogalmazva – céljaink eléréséhez kevesebb kattintásra lehet szükség. A LinkedIn egyébként korábban az árak mérséklését tűzte ki célul, így a különbség e tekintetben elhanyványulni látszik.
4. Az Amazon is versenybe száll
Ahogy azt mi is megírtuk: 2018 második negyedévében már többen kerestek termékeket az Amazonon, mint a Google-lel, a megoszlás 54:46 százalék volt. Ehhez hozzájön még, hogy a szolgáltatásba regisztráltak nagyjából 90 százaléka bármit is akar venni, elsőként az Amazon keresőjében kutatja a terméket. A nemzetközi kereskedésben ezért nem lehet túlbecsülni a Bezos-platform súlyát, a hirdetési eszközök pedig egyre fejlettebbek, köszönhetően az elmúlt évek növekvő eladói érdeklődésének. Sokféle reklámozási lehetőség közül választhatunk, vannak szponzorált termékek, szponzorált márkák, termékmegjelenítési (display) hirdetések – ezekkel hatékonyan növelhetjük eladásainkat az Amazonon.
5. A hirdetésblokkolók megváltoztatják a játékszabályokat
A valóságban 2019-ben a legnagyobb fejfájást nem az aukciós verseny okozza a PPC világában, sokkal inkább azoknak az adblockereknek az egyre nagyobb arányú elterjedése, amik megakadályozzák a hirdetések megjelenítését a felhasználók kijelzőin. Méghozzá nem kevés képernyőn, hiszen a felmérések szerint legalább 615 millió számítógép és mobileszköz futtat valamilyen blocker kódot a böngészőben. A reklámblokkolók ráadásul elemzési adataink minőségét is jelentősen ronthatják, így többszörösen megnehezítik a kereskedők és marketing-szakemberek dolgát. Védekezni ellenük egyféleképpen érdemes: olyan hirdetéseket kell készíteni, amelyek értéket adnak át a felhasználónak, relevánsak, nem idegesítőek és nem túlzottan tolakodóak. A hirdetők szemszögéből nézve két nyerő stratégiát érdemes megfontolni: a célközönség erőteljesebb és jobb szegmentálását, és a figyelmet magukban is jobban megragadó kampányok tervezését. E kettő következetes alkalmazása vezethet csak a reklámblokkolók visszaszorulásához.
Ne feledjük, hogy habár a trendek sosem egyik napról a másikra változnak meg, ha figyelmen kívül hagyjuk őket, lassan, de biztosan lemaradunk a versenyben, és csak saját magunkat okolhatjuk majd eladásaink csökkenéséért.