Bár a kutatás még 2019-ben készült, pár napja jelent meg a litván SeachNode piackutató 2020-as előrejelzéseit összegző tanulmány, amely 5 kontinens 27 országában 160 e-kereskedelmi cég vezetőjének közvetlen megkérdezésével készült.
Az anonim módon feldolgozott globális felmérés során hazájuk e-kereskedelmi piacának meghatározó döntéshozóit kérdezték arról, hogy miket tartanak 2020 legfontosabb trendjeinek. A SearchNode a weboldalán publikált részleteket a tanulmányból, ezekből szemezgettünk.
A kutatás célja az volt, hogy a lehető legobjektívebben mutassa be azokat az irányokat és trendeket, melyek az iparágat alakítják idén. Mint azt a készítői is hangsúlyozzák, a beérkezett komoly mennyiségű adatból felvázolt képből mindenki saját maga vonhatja le a számára érdekes következtetéseket. A kvantitatív kutatásba bevont cégvezetők között egyébként két magyar is volt, de hogy pontosan kik voltak ők, az a készítők által garantált anonimitás miatt nem tudható pontosan.
#1: Technológia fejlesztések
A technológiai fejlesztések terén a személyre szabhatóság áll az élen a kereskedők körében elsöprő többséggel, de majdnem ugyanilyen fontosnak tartják az oldalaik kereshetőségének javítását is, valamint továbbra is nagy hangsúlyt helyeznek a többcsatornás értékesítés erősítésére.
#2: Környezettudatosság
A manapság egyre nagyobb hangsúlyt kapó környezettudatosság is komoly szerepet játszik az e-kereskedők mindennapjaiban, ám a legtöbb kereskedő ezen a téren még mindig csak a műanyagmentes csomagolást látja bevezetendő lehetőségként. Több mint negyedük – mintegy 28 százalékuk – nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem foglalkozik a kérdéssel. A válaszadók között mindössze 24 százalék jelezte, lépéseket tesz a cég karbonkibocsátásának csökkentése érdekében, így annyi bizonyos, hogy ezen a területen csak kevesen szánták el magukat drasztikus döntések meghozatalára.
#3: Közvetlen értékesítés a közösségi médiában
Jól illeszkedik a korábbi évek trendjeibe, hogy egyre többen próbálkoznak a közösségi médiában történő direkt értékesítéssel: a megkérdezett cégek majd ötöde már jelenleg is használja ezeket a csatornákat, 25 százalékuk pedig tervezi, hogy megpróbálkozik vele.
Elég nagy viszont a bizonytalanok száma, amely mögött az állhat, hogy nem egységes a kép azt illetően, mennyire lehetséges egy-egy terméket ezen a csatornán keresztül közvetlenül értékesíteni, illetve az adott termékcsalád célközönsége mennyire van jelen az adott közösségi térben.
#4: Mesterséges Intelligencia (AI)
Bár az öntanuló algoritmusok mesterséges intelligenciaként való aposztrofálása még mindig elég erős kifejezés, kétségtelen tény, hogy a fejlesztések motorja legtöbb esetben az e-kereskedelem.
A megkérdezett cégvezetők többsége a személyre szabhatóságot, az oldalon belüli keresést (58%), a marketinget (48%) és az árképzést (43%) jelölte meg az AI irányába fejlesztendő területként, de láthatóan egyre komolyabb szerep jut majd a chatbotoknak is.
#5: Termék mint szolgáltatás
A szintén utóbbi pár évben lendületet kapott előfizetéses üzleti modell is egyre jobban előtérbe kerülhet idén. Hasonlóan a közösségi médiában való közvetlen értékesítéshez, itt is egy jól körül határolható piaci szegmensről van szó.
A legtöbb ilyen jellegű szolgáltatás bevezetését a fiatal városi réteget megcélzó termékek forgalmazói tervezik: a megkérdezettek 33 százaléka már most is hasonló üzleti modellt használ, vagy idén tervezi azt bevezetni. Ugyanakkor a többség – a megkérdezettek 56 százaléka – nyilatkozott úgy, hogy nem is foglalkozik a kérdéssel.
#6: Gazdasági recessziótól való félelem
Bár az Amerikai Egyesült Államok gazdasága példátlan módon már 11 éve növekedésben van, a közgazdászok egy része egyre hangosabban kongatja a vészharangot a 2008-ashoz hasonló, közeledő gazdasági világválsággal kapcsolatban.
A szabadpiac ciklikus működése persze elkerülhetetlenné teszi, hogy a visszaesés bekövetkezzen, a kérdés csak az, hogy ez megtörténik-e idén. Az e-kereskedők nagy része ebben tekintetben legalább olyan bizonytalan, mint maguk a közgazdászok. Ha a recesszió kezdetének megtippeléséről van szó, közel ugyanannyian gondolják azt, hogy ez még az idén bekövetkezik (40%), mint azok, akik szerint ez még várat magára (41%).
Akit bővebben érdekel a tanulmány, egy e-mail cím és néhány adat megadásával ingyenesen letöltheti azt a cég weboldaláról.