Az influencer marketing a kommunikációs szakma érdekes részterülete. Pár évvel ezelőtt már sokan temették, aztán jött egy hatalmas robbanás az Instagramon, ma pedig megint az online marketing leghatékonyabb eszközei közé sorolják.
Az persze kérdés, hogy meddig tarthat még a diadalmenet, aztán merre fordul a szélirány és hogyan változnak a felhasználói szokások. 2017-ben az amerikai marketingszakemberek 84 százaléka hozott létre influencer kampányokat, a számok pedig nem látszanak megtorpanni. Mindenesetre ezeket a számokat mindenkinek érdemes megismernie, aki hasonlóban gondolkozik.
Az Y-generációs fogyasztók 70 százalékát befolyásolják a társaik
Ahogy az Y-generáció létszáma lassan túllépi a X-generációét, lassanként az ezredfordulós fogyasztók alkotják az e-kereskedelem meghatározó vásárlóerejét, így az online marketingnek is elsősorban rájuk kell koncentráljon. 70 százalékukat pedig fogyasztási döntéseikben erősen befolyásolják a társaik. Éppen ezért egy több tízezer követővel rendelkező influenceren keresztül kiválóan eljuttathatók számukra marketingüzeneteink, sokkal jobban, mint egy televíziós kampánnyal.
A Facebook még mindig a leghatékonyabb közösségimédia-csatorna
A Facebook havi 2 milliárd felhasználójával a legnagyobb közösségi portál, amely a vásárlói döntések 19 százalékát befolyásolja. Ez akkor is a leghatékonyabb csatornává teszi, ha az organikus elérések csökkenése folyamatos, és a célcsoportok immár csak hirdetéssel érhetők el elfogadható mértékben. Posztoljunk folyamatosan, hozzunk létre az oldalakhoz tartozó csoportokat, és ha még nem tettük, kezdjünk használni botokat a Messengerhez.
A hagyományos hirdetések alacsony hatásfokúak
A digitális hirdetések 4,5, a nyomtatottak 4,7, a televízióreklámok pedig 7,4 százalékos befolyásolási aránnyal rendelkeznek a fogyasztói döntések tekintetében, az amerikai adatok szerint. Ez azt jelenti, hogy mindezen platformokba sokkal kevésbé éri meg befektetni, mint influencerekbe. A hagyományos hirdetések hanyatlása az elmúlt egy évtized során a közösségi média térnyerésével párhuzamosan történt, és mindez magával hozta a fogyasztók igényét a nagyobb fokú személyességre. Az influencerek a saját maguk jogán váltak márkává, éppen ezért a kapcsolatuk sokkal személyesebb a követőikkel, főként a fiatalabb korcsoportokkal.
A YouTube a Facebook mögött a második
A második leghatékonyabb közösségi médium a YouTube, amely a 18 százalékos befolyással rendelkezik. Sőt, ez az a platform, amin a legtöbb ember konkrétan termékajánlókat keres, ha vásárolni akar valamit. Korosztálytól függetlenül. Ezért a videómegosztó óriási erő az influencer marketingben, ezért is fizetnek a világmárkák óriási összegeket youtubereknek, hogy termékeik szerepeljenek a videóikban. Ráadásul a platform teljesen szabad, bárki indíthat csatornát és tölthet fel tartalmat, csak a piac, vagyis a felhasználói döntések befolyásolják, ki lesz sikeres.
A bolti vásárlók többségének döntéseit befolyásolja a közösségi média
A fogyasztók 60 százalékának vásárlói döntését befolyásolja valamilyen közösségimédia-tartalom. Ez lehet egy videó a Facebookon, termékismertető blogposzt vagy bármi más. A vásárló szépen előveszi az okostelefonját és rákeres a polcon meglátott termékre, mielőtt megvenné azt. Értékelést keres, ajánlást, összehasonlítást, tesztet és visszajelzést, ezek alapján dönti el, megveszi vagy visszateszi az adott terméket, vagyis az alapján, mit mondanak arról mások a közösségimédia-térben.
A bűvös tízezres határ és a személyesség hatalma
Azokat az embereket érdemes influencerszámba venni, akiknek legalább 10000 követőjük van a releváns közösségi portálon. Segítségükkel növelhetjük márkánk ismertségét és eladásainkat. A YouTube és a Facebook tűnnek minden statisztika alapján a leghatásosabb felületeknek, de a Z-generációs fogyasztókhoz az Instagramon keresztül talán még könnyebb eljutni. Egy biztos: az influencerkampányok posztmodern személyességükből fakadóan jobban megfelelnek korunk kihívásainak, mint bármilyen jól kitalált bannerhirdetés vagy televíziós reklám.