Két év kellett csak hozzá, hogy gyökeresen megváltoztassák a légi szállítást a nagy online kereskedelmi vállalatok megrendelései és az az ezzel foglalkozó vállalkozásokat (a tulajdonosaik számára) aranytojást tojó tyúkká tegyék. A hagyományos szállítmányozási és a logisztikai ágazatból nézve azonban inkább az üzletükbe csipkedő harci kakast látják bele ezekbe a webes cégekbe.

A határokon átnyúló elektronikus kereskedelem az elmúlt években vitathatatlanul aranytojást tojó tyúkokká tette a légi szállítást végző vállalatokat. Nem túlzás azt sem állítani, hogy a fuvarozásnak ez a formája válik az online kereskedők legfontosabb szállítási eszközévé lekörözve a hagyományos tengeri árutovábbítást.

Mindez kapacitásproblémákkal, tarifaemelésekkel és hosszabb távú következményekkel is jár – derült ki az American Journal of Transportation (Ajot.com) hírportál összefoglalójából. A fogyasztók egyre több terméket vásároltak meg elektronikus boltokban és áruházakban 2024-ben, és igen valószínű, hogy ez a tendencia 2025-ben is folytatódni fog.

Egyszerűen a mennyiségi adatokból következtethetünk arra, hogy ez a folyamat mekkora e-kereskedelmi fogalmat generált a légi szállításban. Csak a két kínai óriás, a Temu és a Shein becslések szerint naponta négy-öt ezer tonna árut szállíttat légi úton elsősorban legnagyobb piacaira, az Egyesült Államokba és Európába. Ez a mennyiség minden bizonnyal nőni fog.

A szállítmányozók kimaradnak az új aranylázból

Ez az óriási szállítási mennyiség elvileg hatalmas lehetőséget jelent a szállítmányozóknak és a logisztikai vállalatoknak is. Nem nehéz elképzelni egy virtuális légi futószalagot, amelyen a töménytelen áru áramlik a feladóktól a megrendelőkhöz, és ebben a rendszerben a szállítás hagyományos cégeire fontos közvetítő szerep hárulhat.

Kialakulhat egyfajta folytonos megrendelési csúcs, amelyhez képest az év végi vásárlások csak egy kis huppanóként jelennek meg. Ugyanakkor a légi szállítás súlyának aránytalanul naggyá válása megváltoztatja a szállítási láncok karakterét. Egyes ágazati becslések szerint az Ázsia–USA és az Ázsia–Európa viszonylatban az e-kereskedelem adja a cégek üzleteinek 80 százalékát.

Ez éket ver a szállítmányozók és a légi fuvarozók közé. Az utóbbiak ugyanis hajlanak arra, hogy közvetlenül szerződjenek az e-kerekedőkkel, illetve azok logisztikai partnereivel. Így az előbbiek kimaradnak az üzletből. Hogy ez mennyire kiterjedt, az nem világos, de a légi szállítók esetenként árengedményt kínálnak a megrendelőknek, ha a közvetítő kihagyásával bonyolítják le beszerzéseiket.

Megérett a helyzet az alkotó rombolásra

Hasonló a helyzet a repülőterek földi kiszolgáló cégeivel, mivel az e-kereskedők szeretik végig rajta tartani a kezüket az árujukon ahogy az végighalad a beszállítói láncukon. Ami egyszer raklapra került, azt azon tartják a földi indulástól a légi utazáson át a célállomás raktáráig. A földi kiszolgáló cégeknek ehhez alkalmazkodva kell fejleszteniük szortírozó rendszereiket.

Ez is igazolni látszik, amit a FedEx fogyasztói kiszolgálásért felelős vezetője, Brie Carere mondott egy elemzői tájékoztatón. Szerinte a légi szállítási ipar töredezett, az áruk továbbításának folyamata antik szabályok szerint történik. Ez a piac megérett a klasszikus „romboláson keresztül újat alkotó” átalakulásra – idézte a szakembert a FreighWaves logisztikai hírportál.

A FedEx színekkel elválasztott kódolást vezet be légi szállítási rendszerében, amellyel termékkategóriánként és a kereslethez igazodva választja részekre légi flottáját. A cég évi 6,2 milliárd dollár kiadást akar megspórolni fogyasztói kiszolgálásában. Jelenleg egy számjegyű részesedéssel rendelkeznek az említett 80 milliárdos légi szállítási üzletből, amit növelni akarnak.

A bürokrácia ellenszelébe kerülhetnek a légi fuvarozók

Az egyetlen körülmény, amivel ellenszélként kell számolniuk az aranytojás tojó tyúkot babusgató cégeknek, az a szabályozó hatóságok tevékenysége. Ezt a sajnálatos módon egyes illegális tevékenységeket végző, inkorrekt bevallásokat készítő, áfacsaló cégek provokálták ki. Főként az Egyesült Államok vámszervei húzták fel magukat, ami több következménnyel is járt.

Egyrészt szigorúbbá vált a szállítmányok ellenőrzése. Másrészt bővültek az előzetes adatszolgáltatási követelmények. Harmadrészt javaslatok készültek a vámmentes csomagok értékének csökkentésére és az új sláger drog a fentanyl hatékonyabb kiszűrésére. Mindez szintén bonyolultabbá teszi az ellenőrzéseket.

Új szabályok bevezetése várható 2025-ben, de senki se lenne meglepve, ha az e-kereskedők gyorsan alkalmazkodnának ezekhez. Ha azonban ez a költségek növekedésével jár, az keresztbe tehet a légi szállításnak, ami csak akkor éri meg, ha a drága fuvarozási díjak mellett fizetendő egyéb kiadások alacsonyak.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!