Miután a karácsony a hét közepére esik, az idei bevásárlási szezon öt-hat nappal rövidebb lesz a megszokottnál, ami komoly nyomást gyakorol a kereskedőkre és logisztikai hátterükre. Ez azonban nem az egyetlen tényező, ami nehezíti a helyzetüket. A verseny durvul, így jól jöhet néhány jó tanács, ami erősítheti a „szent” konverziót.
Az idei bevásárlási szezon azzal kezdődött, hogy az Amazon júliusban és októberben is egyre korábban indított promóciókkal nyomást gyakorolt az egész online kiskereskedelmi szektorra – írta az Elastic Path hírportál abban a cikkében, amelyben igyekezett jó tanácsokat adni a helytálláshoz az éles versenyben.
Ez számos kiskereskedőt arra késztetett, hogy meghosszabbítsa kedvezményes ünnepi vásárlási szezonját. Eközben a fogyasztók korábban állították össze bevásárlási listájukat, mivel idén a fekete péntek és a karácsony között öt nappal kevesebb idő van a kinézett termékek beszerzésére. Felmérések szerint vevők 48 százaléka azt tervezte, hogy már november előtt elkezdi a vásárlást.
Az e-kiskereskedők nagy kérdése az, hogyan tudnának kitűnni versenytársaik közül ebben a nagy hajszában? Mit tegyenek, amikor egyre több versenytárs kínál korábban és gyakrabban kedvezményeket? Az Elastic Path szakértői szerint rugalmas kereskedelmi rendszerrel, egyedi hűségprogramokkal és promóciókkal lehet kísérletezni.
Próbáljon ki többféle hűségprogramot!
A hagyományos hűségprogramok sokat lefaraghatnak a kereskedők árréséből. Ennek ellenére sok kiskereskedő kísérletezik új típusú megoldásokkal, amelyek a fiatalabb vásárlói generációk hűségét növelhetik. Például a csak tagoknak szóló, vagy a korai termékhozzáférés, vagy az exkluzív termékbemutatók és a márka-összekapcsolások jó módjai lehetnek a vásárlói figyelem felkeltésének.
A termékkülönlegességek (korlátozott ideig és/vagy mennyiségben rendelkezésre álló áruk) bedobása bizonyítottan fokozza a fiatalabb vásárlók érdeklődését. A 2000 előtt és után született millenniumi, illetve Z generációs vevők 72 százaléka él az ilyen akciók kínálta lehetőséggel – derült ki a PYMNTS e-kereskedelmi szakportál felméréséből. Ez növeli a promócióban szereplő márka iránti érdeklődésüket.
A ritkaságként felkínált termékek és a magánértékesítések formájában megjelenő áruk szintén jelentősen növelhetik a vevők „affinitását” egy-egy márka iránt. Az előbbiek a fogyasztók 57, az utóbbiak 63 százalékának érdeklődését erősítik a PYMNTS közvélemény-kutatása szerint.
Meglepően erős lehet az ingyenes ajándékok hatása!
Az ingyenes ajándékot kapók közel 90 százaléka mondta azt, hogy a jövőben legalább „többé-kevésbé valószínűbb”, hogy gyakrabban vásárolna egy online kiskereskedőtől. Nem ördöngösség az a módszer, amivel számos kiskereskedő él, nevezetesen hogy márkás ajándékokat adnak azoknak a vásárlóknak, akik egy bizonyos értékhatár felett vásárolnak.
Ez a promóció kettős feladatot lát el: növeli a vásárlói hűséget, miközben erősítheti valamilyen saját márkás termékcsalád ismertségét.
A kereskedelmi bevételekhez jelentősen hozzájárulnak az olyan termékcsomagok, amelyekben többféle terméket, időnként némi zsákba macskát ad el az online kereskedő. Érdemes megfontolni, hogy statikus, előre konfigurált csomagok helyett választási lehetőséget kínáljanak a vásárlóknak arra, milyen típusú termékeket szeretnék összecsomagolva látni.
Érdemes bevetni a régi trükköt: vásárolj x-et és kapj y-t!
A Buy X, Get Y típusú kereskedelmi promóciók arra ösztönzik vásárlókat, hogy több terméket tegyenek a virtuális kosarukba, mint amennyit eredetileg terveztek. Ennek szellemében olyan típusú feltételes promóciókkal bombázhatja a boltos a vevőket, mint például:
- Vásároljon x értékben, és kap egy vagy több terméket ingyen vagy kedvezményesen!
- Vásároljon x értékben, és szerezzen ezzel hűségpontokat!
- Vásároljon x értékben, és szerezzen egy bolti ajándékkártyát!
- Vásároljon x értékben, és szerezzen ajándékkártyát egy partnerüzlettől!
A bevásárlókocsik csaknem 90 százalékát hajlamosak elhagyni a vevők, ám a kosárszintű kedvezmény felajánlása ezeknek a vásárlóknak gyakran elcsábítja őket a konverzióra. A rugalmasan kialakított kereskedelmi rendszerekkel sokkal könnyebb akár egyetlen tételre, akár a teljes kosárra vonatkozó kedvezményeket kínálni. Ezt érdemes kihasználni.
Végül is milyen lesz az idei szezon a végső elszámolásnál?
Sok kiskereskedő optimista az idei ünnepi online bevásárlási szezonnal kapcsolatban az USA-ban. A Digital Commerce 360 felmérésében részt vevők több mint fele (pontosan 54 százaléka) 24 százalékos növekedést vár. Kevesebb mint nyolc százalékuk számít arra, hogy az eladások éves szinten csökkennek. Alig több mint 15 százalékuk az ünnepi online eladások stagnálását prognosztizálja.
Az akciók általában véve nagyobb szerepet játszanak majd a korábbinál az idei a vásárlási szezonban – írta az Ecommerce Times szakportál az amerikai kiskereskedők szakmai szövetségének (National Retail Federation, NRF) felmérését idézve. A kiskereskedőknek meg kell küzdeniük a vásárlói hűség gyengülésével, a versenytársak növekvő számával és az értékesítési csatornák összetettebbé válásával.
Tovább nehezíti a helyzetüket, hogy üzleti környezetük egyre dinamikusabbá válik. Az árak gyakrabban változnak, az e-kereskedők egymásra licitálva kínálnak „nagyszerű ajánlatokat”, hogy elérjék az ezekre vadászó fogyasztókat. Vélhetően nem csupán az Egyesült Államokra igaz, hogy a bérek növekedése az elmúlt hónapokban meghaladta az inflációt. A pénzromlás üteme sokkal lassúbb, mint az elmúlt években volt.
A szakmai szervezet szerint is a rövidebb szezon jelent kihívást
Az NRF is arra hívja fel a figyelmet, hogy a hálaadás és karácsony közötti ünnepi vásárlási időszak öt-hat nappal rövidebb lesz, ami kihívást támaszt a kereskedelem logisztikai hátterére és a hatással lesz fogyasztók elvárásaira. A rövidebb időszak ellensúlyozására a kiskereskedők korábban kezdték meg a marketing- és promóciós kampányaikat.
Az online kereskedőknek számítaniuk kell arra, hogy a rövidebb időszak nyomást gyakorolhat az ellátási láncokra és a szállítási teljesítésekre. Ha rosszul alakulnak a dolgok, az ütközni fog a fogyasztók kényelmi elvárásaival. Mindent egybevetve a bolti értékesítés, beleértve az e-kereskedelmet is, várhatóan többet hoz a boltosok konyhájára az idei ünnepi szezonban, mint tavaly.