A dinamikusan változó e-kereskedelmi környezetben, ahol az ügyfél elvárások folyamatosan alakulnak, és a technológiai fejlődés felborítja a hagyományos normákat, az e-kereskedelmi trendek is állandó változásban vannak. Egy valami azonban nem változik, a logisztika évtizedek óta különösen fontos szerepet játszik az iparág alakulásában.
Egy ilyen erőteljesen változó üzleti környezetben a versenyképesség fenntartásához nem elég pusztán átvenni a legújabb innovációkat. Az e-kereskedőknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell, újabbnál újabb módszereket kell keresniük logisztikai működésük optimalizálására valamint ügyfeleleik egyre kifinomultabb elvárásainak kielégítésére.
Utánajártunk, mik azok a legfontosabb trendek, amelyek idén átrajzolták az e-kereskedelmi logisztika tájképét és az előttünk álló időszakban jelentősen befolyásolják majd hogyan és miképp szolgálhatjuk ki vásárlóink igényeit.
1. Fenntarthatóság trükközés és kompromisszumok nélkül
A környezettudatosság ma már nem csupán periférikus érdeklődés és egy jól hangzó cím a vállalati blogbejegyzésekben, hanem az e-kereskedelmi logisztika hajtóereje. A fenntarthatóság trendből üzleti kényszerré vált.
A logisztikai vállalatok éppen ezért egyre inkább energiatakarékos raktárakba, környezetbarát csomagolási megoldásokba és megújuló energiaforrásokba fektetnek. Ezeken túl innovatív megoldásokat, például napelemes eszközöket és esővízgyűjtést is alkalmaznak a környezeti lábnyomuk csökkentése érdekében. A fenntartható gyakorlatok a fizikai infrastruktúrán túl is terjednek, beleértve az elektromos és hibrid járművek használatát, valamint a szállítási útvonalak optimalizálását az emissziócsökkentés érdekében.
Amellett, hogy ezzel a cégek a környezetet is védik, a zöld logisztika tulajdonképpen az egyetlen lehetőségük is, hogy közelebb kerüljenek az egyre növekvő környezettudatossággal rendelkező, Z generációs fogyasztókhoz is.
2. Egyre növekvő kiszervezett logisztikai piac
A szerződéses (outsourced) logisztika az e-kereskedelemben általában kis mértékben kerül kiszervezésre, mivel a kereskedők szeretik kézben tartani a kiszállítás folyamatát. A külsős logisztikai piac azonban jelentős növekedési potenciállal rendelkezik. Globálisan a szerződéses logisztika részesedése a teljes piacon mindössze 10-15 százalék, míg Európában ez az arány körülbelül 20 százalék. Az outsourcing mértéke azonban országonként jelentősen eltér.
Az e-kereskedelem várhatóan az outsourcing növekedésének egyik fő hajtóereje lesz. Ahogy az e-kereskedelmi piac gyorsan bővül, úgy nőnek a fogyasztói elvárások is a gyorsabb és megbízhatóbb szállítás iránt. Ennek eredményeként a raktározás és rendelésfeldolgozás kiszervezése is várhatóan növekedni fog. A szerződéses logisztika az e-kereskedelmi cégek számára több előnyt kínál: jobb üzletmenet irányítás, fejlett technológiai megoldások, kockázatcsökkentés és skálázhatóság.
A szerződéses logisztikai vállalatok világszerte segítenek az online cégeknek új piacokra lépni, különböző szállítási lehetőségeket biztosítani, valamint gondoskodni a vám- és áfával kapcsolatos szolgáltatásokról.
3. Prediktív analízis
A prediktív, előrejelzési elemzés a nagy adatmennyiségek és fejlett algoritmusok felhasználásával lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy előre jelezzék a trendeket, a keresletet és az ellátási láncban bekövetkező megtorpanásokat.
A prediktív analízis segít a cégeknek megalapozottabb és proaktívabb döntéseket hozni, hatékonyabbá téve a logisztikai műveleteket. Ezzel az elemzéssel a vállalkozások pontosabban előre tudják jelezni a termékek iránti keresletet, ami javítja a készletgazdálkodást és csökkenti a hiány vagy a felesleg miatt felmerülő költségeket.
De segít optimalizálni például a szállítási útvonalakat is! Ez utóbbi során azonosítja azokat a mintákat és feltételeket, amelyek befolyásolhatják az átfutási időt és a szállítási hatékonyságot. Sőt: a járműflotta kezelése is javítható vele. Annak köszönhetően, hogy a régi, tapasztalati, illetve a valós idejű adatok segítik a járművek optimális állapotának fenntartását, valamint hatékonyabban tervezhető a karbantartás is.
A prediktív elemzés tehát nemcsak a hatékonyságot növeli és a költségeket csökkenti. Hozzájárulhat a fenntarthatósághoz is azáltal, hogy minimalizálja a hulladékot és optimalizálja a logisztikai erőforrások felhasználását.
4. További növekedés a többcsatornás (Omnichannel) kereskedelemben
Az elmúlt években az e-kereskedelem volt a logisztikai kereslet egyik fő mozgatórugója az ingatlanfejlesztők számára, de a helyzet folyamatosan változik. 2023-ban az omnichannel üzleti modellben dolgozó kiskereskedők erőteljesebben teljesítettek, míg számos tisztán e-kereskedelmi vállalkozás csupán a túlélésért küzdött. Ezt szem előtt tartva az összesített kiskereskedelmi forgalom növekedése lesz a döntő teljesítménymutató, Belgium és Közép-Kelet-Európa várhatóan e mutató alapján túlszárnyalja a többi régiót.
5. Tovább nő az IoT eszközök jelentősége a logisztikában
Az Internet of Things, azaz IoT, akárcsak a prediktív analaízis, nem újdonság a logisztikában és a supply chain managementben. Az, hogy az IoT forradalmasítja az ellátási lánc menedzsmentjét, nem túlzás. Az IoT szolgáltatja ugyanis azokat az adatokat, amelyekre az analitika számára szükségünk van, és amelyek lehetővé teszik, hogy az ellátási lánc minden láncszemét összekapcsoljuk. Értve ez alatt a járművektől és a szállítmányoktól kezdve egészen a raktárakig vagy a személyzetig. Az egyre fejlettebb szenzorok technológiáját a felhő alkalmazásokkal összekötve, átláthatóbb, hatékonyabb és reaktívabb ellátási lánc létrehozását teszi lehetővé.
Az intelligens címkék az IoT-alapú technológia olyan példái, melyek várhatóan nagy hatást fognak gyakorolni a logisztikai iparra. A DHL okos eszközökért felelős igazgatója, Christopher Fuss szerint a következő generációs intelligens címkék, a „Smart Printables” lehetővé teszik a globális logisztikai vállalatok számára, hogy olyan dolgokat érjenek el, amelyekre korábban semmilyen módon nem volt lehetőségük.