Az asztali gépekről érkező forgalom már csak alig több mint a felét teszi ki az összes látogatásnak a 2017-es Cyber Monday-ről szóló tanulmány szerint, amelyet 4 500 webáruház összesen 6,59 milliárd dolláros forgalmát elemezve készített el az Adobe. A mobil eszközök ennek ellenére jelentősen kevesebb bevételt generálnak, az értékesítési volumen 2/3-a továbbra is az asztali böngészőkhöz köthető.
Az adott eszköztípusról érkező bevételek és látogatások aránya az egyik legfontosabb mutatószám, amely a felhasználói élményről, a UX „minőségéről” ad visszajelzést.
2017 | Forgalom | Bevétel | Bevétel/látogatás arány |
---|---|---|---|
Asztali számítógépek | 53% | 67% | 1,27 |
Mobil eszközök | 40% | 24% | 0,60 |
Tabletek | 8% | 9% | 1,18 |
Ez a megközelítés kissé eltér a megszokott konverziós arány kalkulációtól, amely azt mutatja, hogy a látogatások vásárlási tranzakcióvá konvertálása mennyire sikeres, míg a bevétel alapú számítás nem a konverziók számát veszi alapul, hanem azt is megmutatja, hogy milyen volumenben sikerült értékesíteni.
A mobilt használó látogatók fele annyit vásárolnak, mint az asztali böngészőből érkezők: a kutatás adataiból látható, hogy a desktop látogatók 111%-kal többet érnek, mint a mobilos látogatók. Nincs megalapozott indokunk azt feltételezni, hogy a desktop látogatók tehetősebbek, ezért a különbség okát inkább a mobilos felületek használhatóságában érdemes keresni.
A trend az elmúlt négy év során egyértelmű, és a piacot figyelve egyáltalán nem meglepő.
Év | Az asztali eszközökről érkező bevétel többlet a mobilokkal szemben |
---|---|
2014 | 288% |
2015 | 224% |
2016 | 143% |
2017 | 111% |
A mobil eszközökön tapasztalható élmény folyamatosan javul, ezáltal az asztali gépek értékesítési előnye csökken. Az igazán ugrásszerű változás 2015-ről 2016-ra történt, azonban még most is egyértelmű, hogy az okostelefonok lemaradása a jövedelmezőség tekintetében jelentős.
Évek óta halljuk és mondjuk, hogy 201x a mobilok éve, de a fenti adatok alapján látható, hogy bőven van még teendő ezen a téren. A tapasztalat azt mutatja, hogy az amerikai trendek nagyjából 2 éves késéssel jelentkeznek a magyar piacon is, tehát feltételezhetjük, hogy az aktuális helyen itthon jelenleg még rosszabb.
Az idei év elején készült Nagy Webáruház Felmérés során a kereskedők 76%-a állította, hogy rendelkezik mobilra optimalizált webáruházzal, 17%-a tervezte, hogy az év során ilyen megoldásra vált, míg 6%-uk tervei között egyáltalán nem szerepelt ilyen irányú fejlesztés.
Azok a webáruház tulajdonosok, akik a felmérést megelőző évben nem fejlesztették áruházukat, mindössze 7,8%-os forgalomnövekedést realizáltak, (ami jelentősen elmarad az ekereskedelem tavalyi hazai növekedési ütemétől), ezzel szemben azok akik folyamatosan fejlesztették, vagy teljesen lecserélték az online értékesítési felületüket, 26% körüli forgalomnövekedésről számoltak be.
A 2018-as év teendőinek meghatározása és priorizálása során nem hagyhatjuk figyelmen kívül a Google mobile-first indexének várható bevezetését, és ha a webáruházunk nem tud megfelelni a változó technológiai környezetnek, a vásárlók elvárásainak, akkor érdemes lehet elgondolkoznunk a felújításán, vagy lecserélésén is.