Amikor webáruház alapítását határozzuk el, a kínált árukon kívül a marketing, esetleg a keresőoptimalizálás szokott felmerülni megoldandó problémaként az új e-kereskedők fejében.

A valóságban viszont jó webshop logisztika nélkül olyan az online kereskedelem, mint egy nívós étterem kiszolgáló személyzet nélkül: hiába mesteri a szakács, remek az étel és hangulatos a hely, mégse tud senki elvárásai szerint étkezni benne, mert hiányos a felszolgálás vagy késik az étel, esetleg meg sem érkezik, mert az elkészítéséhez szükséges alapanyag eltűnt a konyhában.

Térjünk vissza az e-kereskedelemhez és vegyük górcső alá a webshop logisztika szerepét, működését és fontosságát!

Mi a webshop logisztika célja?

A webshop logisztika célja, hogy a webáruházban hirdetett termékek valóban rendelkezésre álljanak, megrendelés esetén azok közül a megfelelőket kiválasztva, a lehető leggyorsabban a vásárlóhoz legyenek szállítva. A webshop logisztika mindazon tevékenységek összessége, amelyek a webáruház készletének tárolásával és szállításával foglalkoznak, akár raktáron belül, akár azon kívül.

A webshop logisztika az esetek többségében nem spórolható meg a kisebb e-kereskedelmi szereplők számára sem. Létezik ugyan a dropshipping modell, ami ezt kínálja, de ez a tapasztalatok szerint csak ritkán, meghatározott feltételek mellett használható jól. A dropshipping modell logikája az, hogy megrendelés esetén a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz történjen a szállítás köztes raktározás nélkül, a webáruház ügynökként árulja a gyártó termékét. Ez azt is jelenti, hogy a modell korlátozott termékkínálattal működőképes, vagy egy erre szakosodott központi termékkínálattal, amit rengetegen próbálnak értékesíteni.

Néhány speciális esetet leszámítva ne arra törekedjünk, hogy megspóroljuk a webshop logisztikát, hanem arra, hogy jól csináljuk.

Milyen tevékenységekből áll a webshop logisztika?

A webshop logisztika több egymáshoz kötődő és egymásra épülő részfolyamatból áll. A terméket annak beszerzése után a raktárba kell szállítani, majd ha szükséges valamilyen dokumentumot pótolni, fordítani (pl.: használati utasítás), akkor azt el kell végezni. A webáruházba befutó megrendeléseket fel kell dolgozni és rendelésenként a termékeket össze kell gyűjteni (komissiózás) és szakszerűen csomagolni, mielőtt kiszállításra kerül a vevőhöz. A folyamat során vezetni kell a készletnyilvántartást, a hibák elkerüléséért időközönként leltárt kell végezni. Gondoskodni kell arról, hogy a termékek a tárolás során ne károsodjanak.

A fentiekhez további kiegészítő tevékenységek is csatlakozhatnak, egyes esetekben a csomagolás környezetvédelmi termékdíját meg kell fizetni, kezelni kell az utánvétes fizetéseket és az esetleges visszárut.

A webshop logisztika egy munkaerő- és munkaidő-igényes folyamat, ami a rendelések gyors feldolgozásának igénye miatt állandó jelenlétet követel. A munkafolyamat legidőigényesebb része az árugyűjtés, ami egyben a legtöbb hibázási lehetőséget is magában rejti. A webshop logisztika feladatainak megfelelő ellátása az egyik kulcskérdése a sikeres webáruház-üzemeltetésnek.

Profi webshop logisztika, elégedett ügyfél

Amikor egy vevő leadja megrendelését, az az elvárása a webshop irányába, hogy a kívánt termék a lehető leggyorsabban érkezzen meg hozzá, megfelelő minőségben. A vevő tehát akkor elégedett, ha azt kapja kézhez, amit szeretne, és gyorsan. Miután ezért a folyamatért a webshop logisztika a felelős, a folyamat minősége közvetlen hatással van a vásárlói elégedettségre. Vegyük sorra azokat a legfontosabb lépéseket, amiket a webshop logisztika kapcsán el kell végezni, és hogy azokat hogyan lehet jól csinálni.

Termékek megfelelő tárolása és nyilvántartása

A termékeket úgy kell tárolni, hogy azok ne károsodjanak, ne veszítsenek a raktározás során értékükből. A termékek épségének megőrzése és a folyamatos és pontos készletnyilvántartás az alapja annak, hogy ne tároljunk feleslegesen termékeket, és a vevő által kért áruk megfelelő mennyiségben és minőségben rendelkezésre álljanak. Ha ez nem történik meg, el sem tudnak indulni a későbbi folyamatok.

Megrendelések fogadása

A webshopmotorok általában képesek bármikor fogadni a rendeléseket, de azok feldolgozása az üzemeltető feladata. A megrendelés beérkezése után az árunak a lehető legrövidebb időn belül útjára kell indulnia a fogyasztó felé. Számlázni kell, majd frissíteni a készletnyilvántartást. Ha nem tudjuk folyamatosan figyelni a beérkező megrendeléseket, azok feldolgozása késve indul meg, és a termék lassabban érkezik a fogyasztóhoz.

Komissiózás

A megrendelt árukat a raktárban ki kell keresni és össze kell készíteni. Ez a folyamat a kulcsa a gyors teljesítésnek: minél rövidebb idő alatt, minél kevesebb hibával kell összeállítani azt a kosarat, amit a vásárló szeretne. Ez a lépés éppen ezért munkaerőigényes és sok hibázási lehetőséget rejt. Ha a vevő nem azt kapja, amit kért, vagy hiányos a csomag, a hiba további munkát generál, miközben a vásárló elégedettsége csökken. A gyors komissiózás alapja a rendezett raktár, amiben könnyű megtalálni a termékeket, és azok hozzáférhetően vannak tárolva.

Csomagolás

A csomagolásnak védenie kell a terméket a kiszolgálás folyamán, hiszen annak az utolsó lépésben történő sérülése nem csak a vásárló elégedetlenségét okozza, hanem a korábbi folyamatok is elértéktelenednek. Éppen ezért a csomagolásnak szakszerűnek kell lennie, aminek feltétele, hogy az általunk értékesített termékek eltérő csomagolási szükségleteit ki tudjuk elégíteni.

Kiszállítás

A pontosan összekészített, szakszerűen csomagolt árut a vevő által kiválasztott módon el kell juttatni hozzá. Ha mást nem is, ezt a lépést a legtöbb webáruház kiszervezi futároknak, és nem saját maga oldja meg a házhozszállítást.

Gyorsabban, pontosabban, olcsóbban: fulfillment

A webshop logisztika feladatait kiszervezhetjük erre szakosodott cégeknek. Egy profi raktárban jóval kevesebb helyet foglal el ugyanaz az árumennyiség, a bérraktározó felel az áru épségéért és mennyiségéért, éppen ezért naprakész lesz a készletnyilvántartás is. Szakszerű rendszerekkel gyorsabb és pontosabb a komissiózás, a kiszállítás kedvezőbb feltételek mellett történhet. Amennyiben a teljes logisztikai folyamatot kiszervezzük, fulfillmentről beszélünk. A webshopmotorok összeköthetőek a fulfillment szolgáltató rendszerével, így a megrendelés beérkezését követően azonnal elindulhat a teljesítés logisztikai folyamata.

A fulfillment szolgáltatók előre számítható, a konkrétan elvégzett munkához igazodó díj ellenében átveszik a webshopok logisztikai feladatait. Ezáltal rengeteg munkaidő szabadul fel, ami a webáruház-üzemeltetés más területein kamatoztatható. Mivel a fulfillment szolgáltató egyszerre több webáruházat szolgál ki, a méretgazdaságosság miatt kedvezőbb árat tud kínálni, mint ha a webshop logisztikát magunk látnánk el. Elmondható, hogy fulfillment igénybevételével általában 30%-os, vagy ezt meghaladó megtakarítás érhető el.

A fulfillment szolgáltató érdekelt abban, hogy minél hatékonyabb szolgáltatást nyújtson ügyfelei számára. Újdonság a fulfillment szektorban a robotizáció, amivel tovább lehet növelni a raktárbázisok hatékonyságát. Tökéletesedik a helykihasználás és egyszerre növekszik a pontosság és a gyorsaság is. A robotizáció szolgálatba állításával új dimenzió nyílhat meg a webshop logisztikában. Mivel a szolgáltatás a kisebb webshopok részére is elérhető, így versenyelőnyre tehetnek szert az új technológiát választó vállalkozók, üzletük méretétől függetlenül.

Csináljuk jól!

A webáruház-üzemeltetés egyik legfontosabb területe a webshop logisztika, ami nélkül nem tud jól működni üzletünk, azonban akkor sem kell megriadnunk a feladattól, ha nem ezzel szeretnénk tölteni napjainkat. A fulfillment szolgáltatást kifejezetten a webáruházak logisztikai igényeinek kielégítésére tervezték, költsége alacsonyabb, mint ha magunk látnánk el ezen feladatokat. Miután szakemberre bíztuk a logisztikát, koncentrálhatunk a webshop forgalmának növekedésére. A fulfillment nem csak pontosabb, gyorsabb és olcsóbb, de kényelmesebb is.

(Támogatott tartalom)

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!