Idén – bár a járványidőszakon már túl vagyunk – az egyre inkább tényként kezelt világgazdasági recesszió, a háborús félelmek és a szinte egész bolygót érintő, egyre látványosabb pénzromlás miatt a vásárlóknak idejekorán el kell kezdeniük a készülődést a karácsonyi szezonra.
Sokak szerint az idei karácsonyi időszak lehet az e-kereskedelem eddigi leghosszabb szezonja. Erre minden esély megvan, hiszen az elmúlt két évben a legtöbb vásárló szembesülhetett azzal, hogy milyen illúzióromboló lehet a logisztikai láncok összeomlása.
Mennyire előrelátóak és tudatosak a mai vásárlók? A Google adatai szerint az Egyesült Államokban például idén júniusban az előző évinél már kétszer többen kezdtek el információkat keresni a 2022-es Black Fridayhez kapcsolódó akciókról. Ugyanúgy a keresési adatok mutatnak rá, hogy egyre tudatosabbak a felhasználók, és egy-egy vásárlást komoly közösségimédia- és videós tartalmak utáni kutatás előz meg. Sokan böngésznek ajánlott termékeket az egyes kereskedőknél, hogy további inspirációt kapjanak a vásárláshoz, így idén valóban igaz lehet, hogy nem lehet elég korán elkezdeni a készülődést.
És hogy milyen feszes az ünnepek alatti menetrend? Készítettünk egy rövid összefoglalót arról, hogy milyen jeles dátumokra érdemes felkészülni az adott időszakban, mutatjuk!
Október. 31 – November 1: Halloween/Halottak napja
Az USA-ban rendkívül népszerű ünnep itthon is erősödik: a Magyarországon a közösségi médiában vírusként terjedő Halloween-Mindenszentek-Halottak Napját szembeállító mémek jelezhetik, hogy megkezdődött az első nagy esemény.
Bár kétségtelen tény, hogy a Halottak Napja Magyarországon lényegesen hangsúlyosabban van jelen (különösen az idősebb generációk életében), a Halloweent is egyre többen megtartják, a legkisebbek nagy örömére. Az Egyesült Államokban az idén sokan már májusban elkezdtek inspirációt gyűjteni a halloweeni jelmezekhez, ezért ha olyan piacon mozgunk, ahol lehet némi relevanciája, már felépíthetünk egy kampányt erre az eseményre – ha másért nem, hogy teszteljük a kapacitásainkat vagy marketingeszközeink hatékonyságát az előttünk álló kemény időszakra felkészülve.
November 25–28: Black Friday hétvégéje/ November 27: Advent
A mára már globálissá vált karácsonyi őrület hivatalos kezdetén, november utolsó hétvégéjén már szinte mindenki megkezdi az ajándékok beszerzését. A legtöbb tudatos vásárló erre az időpontra időzíti a karácsonyi bevásárlás zömét, és hiába találta már ki a Pinterestet böngészve júniusban, hogy mi lesz a nagyapó karácsonyi ajándéka, ezen a napon lépnek akcióba a legtöbben, kihasználva az ilyenkor szokásos kedvezményes, vagy éppen kevésbé kedvezményes Black Friday akciókat.
A tudatos döntések egyik legfontosabb fokmérőjére világít rá a Google tavaly készített felmérése, amely szerint a korábban terméket kiválasztó vásárlók több mint egyharmada végül nem annál a kereskedőnél vásárolja meg a karácsonyi ajándékot, ahol azt kiszemelte, hanem 36 százalékuk végül egy másik oldalon teszi kosába.
Magyarországon és a keresztény kultúrkörben idén szintén ezzel egyidőben, november 27-én kezdődik az Advent, a karácsonyi várakozás időszaka.
December 6.: Mikulás
Bár az angolszász országokban is megtartott, hazánkban ugyanakkor talán némileg fontosabb, gyermekeknek szóló ajándékozási hullám leginkább az édességekről szól. Ugyan a legkisebbeket érinti igazán, a Mikulás azért néha rabul ejti a felnőtteket is, és mindenképpen elmondható, hogy a karácsonyi vásár főpróbája, a naptártól függően valahol a bronz és ezüst vasárnap környékével.
Kihasználva a megnövekedett forgalmat, a dátum már egy remek figyelmeztetés arra, hogy lassan hajrájához érkezik az ünnepi vásárlási szezon, és igazán érdemes sebességet váltani a legmagasabb fokozatra, amennyiben sikeres karácsonyi szezont szeretnénk magunkénak tudni.
Többek között ez az a pont, amikor érdemes megszólítani a korábbi vásárlóinkat, leginkább akik az előző időszakban, kiemelten a Black Friday akcióink keretében már jártak nálunk. A remek vásárlási élmény egy jó kiinduló alap és lehetőség arra, hogy megkeressük őket egy visszautasíthatatlan karácsonyi ajánlattal, és elégedett, visszatérő vevőket szerezzünk.
December 20: A karácsonyi vásár utolsó napja, amikor még kézbesíthető az ajándék szentestére
Bár kétségtelen tény, hogy a legtöbb vásárló nem hagyja utolsó pillanatra a rendelést, mégis előfordulhat, hogy a megbízhatóan szállító, korábbi kereskedőknél próbálják megvenni az utolsó napokban a szentestére szánt ajándékokat. Mindenképpen tegyük egyértelművé, hogy melyik az a legutolsó időpont, amelyikben még leadhatják megrendelésüket azok a későn kelő vásárlók, akik szeretnék időben a fa alá tenni a szeretteiknek szánt ajándékokat.
December 24.: Szenteste
Azt gondolnánk, hogy egyre kevesebben vannak, de a valóságban mindig is rengetegen lesznek az igazi, utolsó pillanatos karácsonyi ajándék vásárlók. Bár az e-kereskedők számára aligha lehetséges, hogy ilyen későn a futárszolgálatnak átadjanak egy ajándékokkal megpakolt dobozt úgy, hogy az időben odaérjen, a bolti átvétellel és hagyományos értékesítési pontokkal rendelkező kereskedők esetében azonban akár még ez a nap is működhet. Ami lényeges, hogy valós raktárkészlettel és az átvétellel kapcsolatos információk világos kommunikációjával vágjunk bele a Szenteste előtti értékesítésbe.
December 31: Az év utolsó napja
Bár a karácsonyi roham véget ért, az év utolsó napjához közeledve a bulikellékek és az ünnepléssel kapcsolatos termékek forgalmazói számára még csak most jön a java. Sokak szerint az év utolsó napja egyben a karácsonyi rohamban megfáradt vevőink számára a megnyugvás ideje is lehet, különösen azoknak, akik nem szeretnek “nagyban” ünnepelni. Sokan ekkor fordítanak nagyobb figyelmet magukra, ezért szerencsés helyzetben vannak azok a kereskedők, akik az önmagukra időt áldozó, vagy éppen megújulást kereső vevőket célozhatják meg termékeikkel.
Január 1: Újévi szezon kezdete
A karácsonyi és szilveszteri költekezésben megacélosodott vásárlók leginkább az újévi fogadalmak beteljesítéséhez és a megcsappant anyagi tartalékaik leghatékonyabb felhasználásához keresnek ötleteket. Ekkor kezdődik az újévi leárazások időszaka is. A legvonzóbbak az évnek ezen időszakában a versenyképes árak lehetnek.