Alig heverte ki a világ gazdasága a 2020-as koronavírus-járvány sújtotta évet, máris újabb kihívások adódtak. Miközben az ide karácsonyhoz közeledve az egyes kereskedők tőzsdei jegyzése rekordokat döntöget, számos problémával kell szembenéznie a globális kereskedelemnek. Vihar tombol az energiaárak piacán, a globális alapanyaghiány és Kínából kiinduló ingatlanpiaci lufi miatti, világszerte kialakult pánik kapcsán idegesek a piacok, a globális ellátási lánc zavarainak köszönhetően pedig várhatóan áruhiány alakul ki karácsonyra szerte a világban – írja a Bloomberg.

A hagyományos éves e-kereskedelmi felfutás utolsó, karácsonyig tartó szakasza már meg is kezdődött. Bár a Black Friday-jel beköszöntő csúcsidőszak persze még hátravan, de az már most látszik, hogy az idei karácsony aligha fog hasonlítani a megszokott szezonokra. A világgazdaság felpörgése tavasszal kezdődött, amely révén végül közel fél év alatt visszatornázta magát a járvány előtti szintre, ám ezután számos, nem várt akadályba ütközött. Ennek egyik szimbolikus epizódja a márciusban, a Szuezi csatornában elakadó konténerhajó volt, amely hetekre akasztotta meg a tengeri konténeres szállításokat, megbénítva ezzel a globális ellátási láncokat.

A tengeri áruforgalom akadozása és költségeinek jelentős növekedése oda vezetett, hogy sokan már most kongatják a vészharangot az idei karácsonyi szezonnal kapcsolatban. A globális kapacitások nem megfelelő kihasználtsága és a keresleti oldalon történő robbanás nemcsak globális inflációs nyomásban mutatkozik meg. Egyre inkább úgy tűnik, hogy ez komoly készlet- és áruhiányhoz vezethet a piacokon, és leginkább az Egyesült Államok kereskedőit érinti, de nem hagyja hidegen az európai kereskedőket sem.

A H&M már most jelezte, hogy komoly késésekre kell számítani a tengerentúlról érkező ruházati termékek esetén, a Nike pedig szintén kénytelen volt csökkenteni eladási terveit, ugyanis a Vietnámban fellángoló koronavírus -járvány hatására jó néhány gyárát kellett bezárnia. A távol-keleti gyárbezárások azonban nemcsak a Nike-t, de jó pár további, ruházati termékeket forgalmazó kereskedőt érinthetnek kellemetlenül, és most úgy tűnik, az idén már nem is fog visszaállni a termelés a normális szintre.

A konténeres szállítási kapacitások okozta problémák leginkább az Egyesült Államokat sújtják, ahova az importált áruk 70 százaléka a tengeren át érkezik, mindemellett pedig óriási a munkaerőhiány a logisztikai szektorban. A UPS, Walmart és hazai szállítmányozással foglalkozó cégek szerint több százezer ember hiányzik az iparági munkaerőpiacról ahhoz, hogy megfelelően ki lehessen szolgálni a karácsonyi szezonban megnövekedő igényeket.

Mint az a Bloombergnek egy játékok forgalmazásával foglalkozó, közepes méretű cég, a Basic Fun igazgatója, Jay Foreman elmesélte, termékeik iránt már most megnőtt a kereslet, és amennyiben sikerül az igényeket kielégíteniük, fennállásuk legjobb évet zárhatják, de szinte lehetetlen Kínából elszállítani a már megrendelt és legyártott árukat. Mintegy 140 tengeri kamionnyi játék várja Shenzhenben, hogy Amerikába indulhasson, és bár a cég kész lenne a tavalyi, 2.000 dolláros ár helyett 20.000 dollárt is fizetni, még ennyi pénzért sincs szabad kapacitás arra, hogy a kikötőben rostokoló konténerek elinduljanak.

Az ellátási lánc ilyen típusú megtorpanásának legnagyobb vesztesei mindig a kisebb piaci szereplők lesznek, és nagyon úgy néz ki, hogy az idén már nem is fog érdemben javulni a helyzet. A nagyobb szereplőknek komolyabb esélyük van arra, hogy a rettenetesen megnövekedett szállítási költségeket lenyeljék, de nagyon valószínű, hogy a kisebb kereskedők egész egyszerűen nem tudják majd feltölteni árukészletüket a karácsonyi szezonra.

Az élelmesebb kereskedők, akik előre számoltak a szezonbeli problémákkal, már év elején lekötötték az utolsó negyedéves szállítási kapacitásokat, és a túlterhelt nyugati parti kikötők helyett például a texasi Galvestonba rendelték a szállítmányukat. Az elmúlt két hónapban a például a legnagyobb, Los Angeles-i kikötő előtt például hatalmas sor alakult a teherhajók között: egész egyszerűen nem tudták az összes bejövő rakományt azonnal kipakolni a partokon.

Az amerikai márkák másik lehetősége, hogy a gyártást áthelyezik valamilyen logisztikailag kevésbé kockázatos, közeli országba, mint a Steve Madden cipőgyártó, amely a gyártás felét áthelyezte Mexikóba és Brazíliába. Itt ugyan nagyobb költségekkel jár a termelés, de lényegesen egyszerűbb piacra dobni termékeket, mint az egyre költségesebb távol-keletről.

További fejfájást okozhat még a kereskedőknek, hogy elképzelhető, hogy az amerikaik kevesebbet költenek majd idén karácsonykor, ha korlátozottabb választási lehetőségeik lesznek. Leginkább a kis méretű, drága termékek forgalmazóit érinti majd kevésbé érzékenyen a jelenlegi logisztikai zavar. Egy iPhone vagy egy tablet esetében, amely jóval kisebb helyet foglal mint egy bútor, vagy kitömött plüssállat, jóval egyszerűbben lenyelhetőek a megnövekedett logisztikai költségek, mint a kevésbé nagy marginnal értékesített termékeknél.

Éppen ezért a távol-keletről érkező bútorokkal foglalkozó cégek például drasztikus lépésekre kényszerültek az idén az Egyesült Államokban. A Whom Home például egész egyszerűen egy huszárvágással, mintegy hetven százalékkal csökkentette az elérhető áruk mennyiségét.

Miközben a kereskedők az ellátási armageddonnal (vagy “shipageddonnal”) foglalkozva készülnek a karácsonyi szezonra, a fogyasztók egyre komolyabb elvárásokat fogalmaznak meg az e-kereskedőkkel szemben. A megoldást kereskedői és fogyasztói oldalon is az előrelátás jelentheti. A nagyobb kereskedők már hetek óta próbálják feltölteni raktárkészleteiket a rohamra készülve, ezzel egyidőben pedig elképzelhető az is, hogy a vásárlók idén, még a korábbiaknál is hamarabb elkezdhetik a karácsonyi vásárlások elintézését. Az azonban már biztos, hogy bármi is történjék az év végéig, a globális ellátási láncok az idén már nem térnek vissza a normális kerékvágásba, és az idei karácsony szezon egészen más lesz, mint ahogy azt korábban megszokhattuk.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!