A generatív mesterséges intelligencia (MI) nagyjából egy évvel ezelőtt kezdett elterjedni a mindennapi használatban. Ha csak az ezzel kapcsolatos felhajtást figyeljük, akkor azt gondolhatjuk, hogy az MI üzleti felhasználása a legjobb dolog, ami vállalatokkal történt a felhő számítástechnika megjelenése óta. Valójában messze nem ennyire rózsás a kép – derült ki az E-Commerce Times visszatekintéséből.

A gazdasági ágak és a vállalatok szakértői egy év elteltével számot vethetnek a ChatGPT és társai megjelenéseinek következményeivel. A legtöbb cikk az újfajta MI-nek köszönhető időmegtakarításra és más innovatív előnyökre teszi a hangsúlyt, ám sok olyan vállalat van, amelyik vonakodik szélesre tárni kapuit az újdonság bemasírozása előtt.

A fogyasztói szolgáltatások piacán tevékenykedő Talkdesk tanácsadó cég év eleji jelentése arra figyelmeztet, hogy a pontatlan adatok, amelyek beszivárogtak a kiskereskedők adatbázisaiba, átkerültek az MI alapját képező információk közé is. Ez rontja azt a képet, amit a vásárlók kialakítottak a mesterséges intelligenciáról.

Sokan közülük attól tartanak, hogy káros lehet számunkra, ha MI-vel támogatott rendszerekkel kommunikálnak. Tartanak az arcfelismerés lehetőségétől, adataik etikátlan felhasználásától és bármi egyéb új veszélytől, amit a generatív mesterséges intelligencia okozhat. Felerősödött az az idegenkedés, amit sokakban az MI egyszerűbb algoritmusai okoztak azzal, hogy lekövetik Google-keresési szokásaikat vagy aktivitásukat a közösségi médiában.

Nem hisznek a fogyasztók az e-kereskedőknek

A Talkdesk kutatásából az is kiderült, hogy a fogyasztók készek faképnél hagyni bármilyen online szolgáltatást nyújtó vállalatot, amelyről azt gyanítják, hogy nem felelősen alkalmazza a mesterséges intelligenciát. Kifejezetten ellenséges hangulatot keltenek azok a történetek, amelyekben az MI segítségével tukmáltak rá a vásárlókra olyan termékeket, amelyekre egyáltalán nem volt szükségük.

Különösen érdekes eredményeket hozott a tanácsadó cég felmérése a termékajánlások terén. Meglepheti az e-kereskedőket, milyen gyanakvóak a vásárlók:

  • 79 százalékuk azt mondta, tartózkodik az olyan termékek vásárlásától, amelyeket a mesterséges intelligenciával támogatott promócióval ajánlanak a figyelmébe, mert azok nem illeszkednek egyedi elvárásaihoz,
  • 71 százalékuk sohasem vesz meg így kínált terméket, mert úgy érzi, hogy a gyártó, a márka, amely a figyelmébe ajánlja azokat, monitorozza vásárlói tevékenységét, érdeklődését,
  • 28 százalék mindössze azok aránya, akik elfogadják, hogy a kiskereskedők biztonságosan és megbízhatóan használják fel a róluk gyűjtött adatokat.

„Összességében a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatban egy év alatt jelentős bizalmatlanság halmozódott fel az emberekben”

– monda Shannon Flanagan, a Talkdesk szakértője. A szakember szerint az idei évet arra kellene fordítani, hogy hátralépve egyet időt adnak maguknak a IT-szakma és a kiskereskedelem szakértői stratégiájuk újragondolására. Erre lehet szükség a fogyasztói bizalom erősítése érdekében.

Az érem másik oldala: az MI sikeres alkalmazása

Más képet fest a mesterséges intelligenciáról a MessageGears marketingkommunikációs cég tanulmánya. Az ennek készítése során megkérdezett marketingszakértők 99 százaléka azt mondta, hogy az MI komolyan segítette a fogyasztók választási preferenciáinak és viselkedésének elemzésében.

A tanulmány megállapítja, hogy az 500 főnél nagyobb létszámú vállalatok marketingeseinek túlnyomó többsége használja munkájában a mesterséges intelligenciát. Az MI algoritmusai olyanok, mint egy titkos olajozó. Ami segít eljutni a fogyasztókról rendelkezésre álló adatok mélyére – összegezte a véleményeket Will Devlin, a MessageGears elnökhelyettese.

Ennek segítségével azután a vevők korosztályához, preferenciáihoz, demográfiai jellemzőihez és más ismérveihez igazíthatják cégük marketingtevékenységét. Mindezt majdnem valós időben. Ez persze nem jelenti azt, hogy kihasználnak minden lehetőséget. Sőt úgy tűnik, van hová fejlődni:

  • a felmérés résztvevőinek csak 53 százaléka jelentette ki, hogy az MI-nek köszönhetően sokkal jobban érti vállalata fogyasztóit, mint korábban,
  • szintén 53 százalék volt azok aránya, akik úgy vélik hatékonyabban tudják előre jelezni, mit fognak vásárolni a vevők,
  • a válaszadók fele azt várja az MI-től, hogy segítsen pontosan meghatározni, milyen csatornákon érhetők el a legjobban az egyes fogyasztói csoportok,
  • csupán 49 százalékuk használja a mesterséges intelligenciát személyes e-mail-marketingre és személyre szabott termékajánlásokra,
  • valamivel magasabb, 58 százalék azok aránya, akik célzott kampányok szervezésére használják az MI-t.

A szakértők szerint 2024-ben a marking fő feladata: kitalálni, hogyan lehet a legjobban felhasználni az MI-t a fogyasztók elkötelezettségének erősítésre. Elméletben minden világos: értéket kell kínálni és képesnek kell meggyőzően kommunikálni azt, hogy ez éppen illeszkedik a vállalatok célközönségének igényeihez. A gyakorlatban azonban személyre szabott megoldásokkal kell formába önteni az elméletet.