A legtöbb webáruház lehetőséget kínál, hogy a termékeit értékeljék a látogatók. Valahol csak egy csillagokkal jelzett számszerű minősítést hagyhatunk hátra a termék oldalán, de a leggyakrabban szövegesen is kifejezhetjük véleményünket az egyes termékekről. Bármelyik verzióról is van szó, a termékértékelések számos vitathatatlan előnyt kínálnak a felhasználók és a webáruház tulajdonosok számára egyaránt.

Nézzük miért is jó, ha online áruházunkat értékelés funkcióval gazdagítjuk!

A látogatók 70%-a vásárlás előtt megnézi mások értékelését. Különösen bonyolultabb termékek (pl. műszaki cikkek) vagy olyan termékek, szolgáltatások esetén, amelyek nehezen összehasonlíthatóak objektív szempontok alapján (például könyv, szállás, stb.) segítenek mások véleményei eligazodni a webshop széles kínálatában. Az értékelések megkönnyíthetik a döntést, aminek köszönhetően gyorsabbá és egyszerűbbé teszik a vásárlási folyamatot, így a látogatók magabiztosabban helyezik virtuális kosarukba a termékeket.

Ha megengedjük a látogatók számára, hogy értékeljék a kínált termékeket, az hitelessé tesz bennünket a potenciális vásárlók szemében, hiszen nem csak a saját magunk vagy a gyártó által írt marketing szöveggel próbáljuk elkápráztatni őket, hanem mások független véleményét is felvállaljuk. Nem beszélve arról, hogy a értékelések, kommentek megjelenítése azt az érzést kelti bennük, hogy ennél a webáruháznál fontosak a vevők, hiszen meghallgatják a véleményüket.

A pozitív termékértékelések már önmagukban segítik a webáruház jó megítélését. Bár az értékelések néha negatívak, de általánosságban a pozitív értékelések vannak túlsúlyban. Ha ez nálunk nem így van, akkor mindenképpen érdemes utánanézni, hogy hol lehet a probléma.

A szöveges termékértékelések segítik a keresőoptimalizálást, hiszen folyamatosan friss és egyedi tartalmat adnak hozzá az oldalhoz, amit egy webáruház esetén csak fáradtságos munkával és extra költséggel tudnánk saját magunk elérni.

A vevői értékelések visszajelzést adnak a webáruház tulajdonosok számára a kínálatról és a nyújtott szolgáltatásról. Sokan félnek a rossz véleményektől, de a kritikus és negatív kommentek is segíthetnek abban, hogy megfelelő irányba fejlődjünk tovább. Hasznos ötleteket adhatnak a szortiment kialakításában illetve a termékfejlesztésben is.

Vágjunk bele!

A számos előny mellett fontos megjegyezni, hogy nem elég csak elérhetővé tenni a funkciót az oldalon, hanem folyamatosan foglalkozni kell az értékelésekkel, időt és energiát kell rászánni.

Ha eldöntöttük, hogy engedjük véleményezni, az első fejtörést általában az okozza, hogy honnan szerezzük meg az első értékeléseket. Ha már egy ideje a piacon vagyunk, akkor a legegyszerűbb, hogy a korábbi vevőinket megkérjük, hogy mondják el véleményüket a vásárolt termékről.

Mit tegyünk viszont ha csak most nyitottunk, és nincsenek még vevőink? Először is ne várjuk meg míg maguktól összegyűlnek a vélemények, hiszen az üres értékelési lehetőség bizalmatlanságot kelt a látogatókban (“Vajon azért nincs értékelés mert rossz a termék, vagy mert ilyet más nem is vásárolna meg?”). Ilyenkor hirtelen felmerülhet a gondolat, hogy írunk magunk néhány termékértékelést, vagy ha nincs rá idő, akkor megbízunk egy szövegírót. Ezek a legritkább esetben sikerülnek hihetően, így célravezetőbb, ha ehelyett megkérünk ismerősöket, akik talán még a terméket is használták, vagy a téma ismert szakértőit felkérjük, hogy mondjanak pár – lehetőleg jó – szót a termékről.

A kezdeti lépések után se felejtsünk el friss értékeléseket szerezni! Bátorítsuk a vásárlókat, hogy értékeljék a terméket, például vásárlás után e-mailben. Ebben az esetben nagyon fontos az időzítés. Akkor keressük meg a vásárlókat, amikor már nagy valószínűséggel használhatták, megismerhették a terméket, de ne várjunk sokáig, hogy még frissek legyenek az emlékek. Ez az optimális idő webáruházon belül termékcsoportonként is változhat.

Törekedjünk arra, hogy az értékelés megadása során a lehető legegyszerűbb dolga legyen a felhasználóknak, így növelve az esélyt, hogy megossza a véleményét! Emellett ne felejtsük el megjutalmazzuk a fáradságukat. Használhatunk például kuponokat, amivel további vásárlásra biztatjuk őket.

A visszajelzéseket mindig kezeljük le, különös tekintettel, ha negatívak! Ezeket ne töröljük ki, hanem reagáljunk rájuk udvarias hangvételben. Igyekezzünk a probléma megoldására törekedni. Ez nemcsak a kritikus hozzászólás írójának, hanem a potenciális vevők számára is fontos jelzés, hiszen látják, ha valamilyen problémába ütköznek, akkor azt ebben a webáruházban megoldják. Persze találkozhatunk hamis visszajelzésekkel is, melyekre érdemes felkészülni, akár megfelelő azonosítással, vagy a vélemények előzetes moderálásával.

Az értékelések megjelenítése

Mivel fontos döntési szempontról van szó a vásárlás során, a termékoldalon jó látható helyen, a főbb termékinformációk mellett érdemes megmutatni az értékeléseket és a könnyebb átláthatóság kedvéért, ezek átlagát. Mellette azt is hasznos megmutatni, hogy hány értékelésről van szó.

Ha van szöveges értékelés, akkor azokat már nem szükséges ennyire feltűnő helyen megjeleníteni, de a termékoldalon tegyük elérhetővé a számszerű és a szöveges értékelés funkciót egy helyen.

A legtöbb webáruház szoftver tartalmaz értékelő, kommentelő funkciót, ha a mi webáruházunkban nincs, vagy egyedi rendszert használunk, könnyen beilleszthető alternatívát jelenthet például a Facebook pluginja, mellyel viszonylag könnyen nyújthatunk kommentelési lehetőséget a termékoldalon is.

Termék értékelés - LibriAz összehasonlíthatóságot jól szolgálja, ha a listaoldalakon is megjelennek a vevői értékelések átlagai, és ha a legtöbb termék rendelkezik már értékeléssel, az adott átlagokat szűrőfeltételnek vagy sorrendezéshez is felhasználhatjuk.

Termék értékelés - edigitalA pozitív értékeléseket a webshop ajánlás szekciójában is kiemelhetjük, ezzel is növelve áruházunk pozitív összképét.

Termék értékelés - Best BuyHa megfelelő címkézést használunk, akkor nem csak a weboldalunkon, hanem a Google találati listájában is megjelennek az értékelések, így nem csak az áruházban segítik a konverziót, hanem már a keresőből érkező forgalmat, az átkattintások számát is növelhetik.