Fontos kérdések egy email automatizációs rendszer kiválasztásakor

Fontos kérdések egy email automatizációs rendszer kiválasztásakor

A technológia és a vásárlói szokások változásával folyamatosan alakulnak a kommunikációs csatornák is. Vannak például, akik az SMS újraélesztésével kíséleteznek, de az egyik legjobb marketingeszköz továbbra is az email.

A korszerű és hatékony email kampányokban nem csak az a fontos, hogy a levél megbízhatóan megérkezzen a címzettekhez. A siker kulcsa ma már a perszonalizáció, vagyis hogy az adott ügyfélnek releváns tartalmat adjunk, akár több, egymásra épülő lépésben.

Automatizált folyamatok

Az automatizált folyamatok lépéseit több feltétel alapján határozhatjuk meg: bizonyos események óta eltelt idő vagy az ügyfél viselkedése, reakciói alapján is vezérelhetjük egyes üzenetek kiküldését.

Egy példa: elégedettségi kérdőív

A csomag kézbesítését követő harmadik napon a rendszer kiküld egy levelet, amelyben a megvásárolt termék és a szolgáltatás értékelését kéri az ügyféltől. Ha az ügyfél nem nyitja meg a levelet, vagy nem kattint a benne szereplő linkre, akkor újabb három nap múlva ismételten kiküldi a levelet. Amennyiben valamilyen interakció történik, a kérdőívre adott válaszoktól függ a folytatás: ha elégedett volt az ügyfél, akkor megköszönjük a vásárlását és a válaszát, ha nem volt elégedett, akkor pedig valamilyen kompenzációt (például a következő vásárlására vonatkozó ingyenes szállítást) ajánlhatunk fel neki.

Marketing automatizációs rendszerek

Ezeknek a kommunikációs rendszereknek a felépítésére és üzemeltetésére általában célszerűbb kész megoldást igénybe venni, mint saját szoftvert fejleszteni. A piacon bőséggel akadnak ilyen szolgáltatások, azonban az összehasonlításuk, illetve a számunkra megfelelő kiválasztása összetett feladat.

Az alábbi kérdéseket érdemes feltennünk, és a kapott válaszok függvényében érdemes mérlegelnünk, hogy milyen irányba indulunk. Egy rosszul kiválasztott rendszer lecserélése, és egy újabb integráció ugyanis jelentős költség pénzben, időben, energiában egyaránt.

Funkcionalitás

Az egyszerű hírlevélküldő rendszerektől a komplex marketing automatizációs rendszerekig nagy választék áll a kereskedők rendelkezésére. A jelenlegi, és a jövőben várható igényeknek a felmérése, az ezeknek megfelelő megoldás kiválasztása kritikus pontja a fejlődésnek.

Fontos szempontok:

  • Milyen szerkesztőfelületen lehet a levél sablonokat elkészíteni? Milyen előre elkészített moduláris elemek vannak, illetve mennyire van lehetőség egyedi blokkok kialakítására?
  • Milyen módon, felületen lehet az automatizált folyamatokat felépíteni? Milyen vizuális folyamatszerkesztő áll rendelkezésre?
  • Milyen dashboardot jelenít meg, milyen riportokat készít automatikusan a rendszer?
  • Az emaileken kívül biztosít-e más perszonalizációs lehetőséget a platform, például a webshop felületein megjelenő termékajánlók is összeköthetőek-e vele?
  • Ha beépíthetőek a webshop felületére eseménymérések és ebből építkező ajánlók, akkor mi az a havi minimum látogatószám, ami az eredményes tanulási folyamathoz szükséges?

Integráció

A jól átgondolt és technikailag is megfelelő integráció segít automatizálni a folyamatokat és az adatcserét, megkönnyíti a napi munkát. A hiányos vagy hibás megvalósítás ugyanakkor fennakadásokat jelenthet, ezáltal rontja a hatékonyságot, és a problémák eseti megoldása emberi erőforrást köt le.

Fontos szempontok:

  • Milyen e-kereskedelmi rendszerekhez van kész integrációs csomag?
  • Milyen módon lehet egyedi rendszerhez integrálni a szolgáltatást?
  • Milyen egyéb, hasonló rendszerről való áttéréshez van kialakított migrációs lehetőség?
  • Az adatok áramlása egyirányú a webshop felől, vagy mindkét irányban lehetséges?
  • Milyen saját adatokat oszt meg a rendszer az e-kereskedelmi platformmal?
  • Milyen szinten automatizált az adatkapcsolat, mi az amit esetleg manuálisan kell elvégezni?

Szegmentáció

A fejlett szegmentációs lehetőségek biztosítják azt, hogy a vásárló igényeinek megfelelő, és az értékesítési folyamatot támogató egyedi tartalom kerülhessen a kiküldött levelekbe. Fontos, hogy milyen tulajdonságok alapján lehet azonosítani és megkülönböztetni a termékeket, a felhasználókat, hogyan lehet belőlük csoportokat képezni, és hogyan lehet a számukra egyedi tartalmat generálni, illetve milyen döntési pontokhoz lehet különböző folyamatokat rendelni.

Fontos szempontok:

  • Milyen előre definiált termék és felhasználó attribútumok vannak?
  • Milyen egyedi termék és felhasználó attribútumok vannak?
  • Milyen szűrési, szegmens képzési lehetőségek vannak? Lehet-e például stratégiai fontosságú termékeket gyártó, árrés tartalom, vagy egyéb paraméterek alapján priorizálni?
  • Milyen, az oldalon végzett műveleteket, eseményeket képes naplózni a rendszer, amelyekre később folyamatokat lehet építeni?

Fejlődés, megbízhatóság, support

A rendszer beüzemelése után kritikus, hogy a mindennapi munkát mennyire megbízhatóan szolgálja ki, milyen terméktámogatás érhető el hozzá, illetve milyen további fejlesztésekre lehet számítani a jövőben.

Fontos szempontok:

  • Milyen fejlesztési ütemterv van? Milyen újabb funkciók várhatóak és milyen ütemezéssel?
  • Milyen rendelkezésre állást vállal szerződésben a szolgáltató?
  • Hogyan alakult az elmúlt időszak rendelkezésre állása a gyakorlatban?
  • Hogyan teljesített a rendszer az utolsó kiemelt szezonban, például karácsonykor, vagy Black Friday idején? Voltak lassulások, szolgáltatás kiesés, vagy egyéb problémák?
  • A technikai támogatás ingyenes vagy fizetős szolgáltatás?
  • Milyen időszakokban vehető igénybe a support?
  • Milyen csatornákon érhető el a support, milyen nyelven?
  • Mi az átlagos válaszidő a megkeresésekre?

Extra szolgáltatások

Egy külső, kommunikáció és hatékonyság szempontjából kritikus, komplex rendszer kapcsán jelentős hozzáadott érték lehet, ha a beüzemelés után további szakmai segítséget is kaphatunk a szolgáltatótól.

Fontos szempontok:

  • Van-e kapacitásuk arra, hogy a belső marketing csapatnak segítsenek a kampányok összeállításában, elkészítésében, beindításában?
  • Van-e konzultációs lehetőség, tudnak-e stratégia kialakításában segíteni, iparági bevált gyakorlatokat megosztani?
  • Milyen konstrukcióban működik a tanácsadás, része az előfzetési csomagnak (ha igen, milyen mennyiségben), vagy eseti díjazású?
  • Milyen egyedi elemzéseket tudnak igény szerint elkészíteni, milyen díjazással?

Milyen folyamatokat érdemes egy kereskedőnek felépítenie a hatékony vevőszerzés érdekében? Kapcsolódó cikkünk: Hogyan tedd könnyebbé az életed marketing automatizációval?

Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!