December 8-án közzétette az Európai Bizottság a digitális áfára vonatkozó javaslatot. A javaslat oka a tech cégek fejlődése és a korszerűsítés: egy frissített áfarendszer létrehozása, amely ellenállóbb a különféle, nem teljesen legális járulékgyakorlatokkal szemben.

Luca Cassetti, a 150.000 európai e-kereskedelmi céget képviselő Ecommerce Europe főtitkára szerint egyszerűsítésre van szükség “Az EU-országokban több raktárral rendelkező vállalkozásoknak továbbra is áfanyilvántartást kell végezniük minden országban. Ez költséges és megterhelő, különösen a kkv-k számára. Az egységes áfa-azonosító szám bevezetése jelentősen csökkentené az adminisztratív eljárásokat, és elősegítené a vállalkozások boldogulását az EU egységes piacán” – mondta Cassetti.

Miért van szükség rá?

A jövőbeli szabályozás fő célja, hogy minimálisra csökkentse azon esetek számát, amikor az adóalanynak másik uniós tagállamban is regisztrálnia kell. Az új rendszer lehetővé tenné, hogy a másik tagállamban értékesítő vállalkozásoknak csak egyszer kelljen áfafizetési kötelezettséget vállalni, ráadásul azt is egy egységesített portálon keresztül, egynyelvű űrlapot kitöltve. A teljesen egységesített szabályozás az érvelés szerint nemcsak az európai vállalkozások, tagállami adóhatóságok, a vámhatóságok, a fogyasztók és a piacterek számára lenne segítség, de jóval zöldebb megoldásnak is tűnik.

Még vitáznak róla

A VAT One Stop Shop 2.0 névre hallgató koncepció persze még számos vita előtt áll, de az Európai Bizottság honlapján olvasható magyarázat alapján valóban több mint szükséges, hiszen fejlesztések ellenére sem tartott lépést a 30 éves alapokra épülő szabályozás a technológiai fejlődéssel és a globalizáció mértékével.

A legújabb adatok szerint 2020-ban 93 milliárd euró volt az Unióban az áfarés – ez a várható és a ténylegesen beszedett áfabevételek közötti különbség. Ennek óvatos becslések szerint is negyedét teszi ki a konkrét áfacsalás, ami különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben sok pénz ahhoz, hogy a kormányok hagyják elúszni.

A jelenlegi helyzet elég bonyolult

Az egységes piac előnyeit kihasználni kívánó vállalkozásoknak, különösen a kkv-knak jelenleg akár 27 különböző nemzeti áfarendszerrel kell megküzdeniük. Ez a széttagoltság jelentős adminisztratív terheket és pénzügyi költségeket jelenthet azoknak a vállalatoknak, amelyek más uniós piacokon próbálnak érvényesülni, ugyanakkor az online platformgazdaság áfa szempontjából történő kezelésének tisztázatlansága tisztességtelen versenyelőnyhöz vezetett a hagyományosabb gazdasággal szemben, különösen a szállás- és közlekedési ágazatban.

Az EB szerint az egyik megoldás a One Stop Shop modell

Ezen problémák megoldása érdekében a Bizottság a 2020. évi adózási cselekvési tervében kötelezettséget vállalt arra, hogy intézkedéseket hoz a HÉA-bevallási (Hozzáadottérték-adó) kötelezettségek korszerűsítésére, megerősíti a tagállamok azon képességét, hogy nyomon követhessék a határokon átnyúló ügyleteket, elmozduljanak a vállalkozások egységes nyilvántartása felé az EU-ban.

Az Európai Bizottság három javaslatot tett:

  1. Átállás az e-számlázáson alapuló, valós idejű digitális jelentéstételre az EU-ban határokon átnyúlóan működő vállalkozásoknál, valamint a belföldi tranzakciók keretrendszerének harmonizálása. Az e-számlázásra építve bevezetnék a valós idejű és tranzakcióalapú jelentéstételt. Az ígéret szerint ez a vállalkozások adminisztratív terheit is csökkenteném és akár évi 11 millió eurós áfacsalás-csökkenést is remél tőle a Bizottság.
  2. A személyszállításra és a rövid távú szálláshelyekre vonatkozó, frissített áfaszabályok. Az új szabályok értelmében az üzemeltetők maguk a felelősek az áfa beszedéséért. Ez az online kereskedelmet annyira nem, inkább a turizmus kisebb szereplőit érinti.
  3. Az egységes HÉA-regisztráció bevezetése az egész EU-ban: a már meglévő „One Stop Shop” modellre építve a javaslat tovább csökkenti azokat a körülményeket, amelyek miatt másik tagállamokban is regisztrálni kell a kereskedőknek. Ezzel a reformmal a kereskedők dönthetnek úgy, hogy csak egy tagállamban regisztrálnak az EU-n belüli fogyasztóknak történő értékesítéseik, illetve a más tagállamokba történő raktározási tevékenységük kapcsán.

A javaslat azt is kötelezővé teszi az online platformok számára, hogy regisztráljanak az Import One Stop Shop-ba, ami tovább javítja a HÉA-megfelelést.

Az intézkedéseknek a következő tíz évben nagyjából 18 milliárd eurónyi adótöbbletet kellene hozniuk, a vállalkozásoknál pedig ugyanebben az időszakban összesen 5 milliárd eurós megtakarítást várnak.