Két év kellett csak hozzá, hogy gyökeresen megváltoztassák a légi szállítást a nagy online kereskedelmi vállalatok megrendelései és az az ezzel foglalkozó vállalkozásokat (a tulajdonosaik számára) aranytojást tojó tyúkká tegyék. A hagyományos szállítmányozási és a logisztikai ágazatból nézve azonban inkább az üzletükbe csipkedő harci kakast látják bele ezekbe a webes cégekbe.
A határokon átnyúló elektronikus kereskedelem az elmúlt években vitathatatlanul aranytojást tojó tyúkokká tette a légi szállítást végző vállalatokat. Nem túlzás azt sem állítani, hogy a fuvarozásnak ez a formája válik az online kereskedők legfontosabb szállítási eszközévé lekörözve a hagyományos tengeri árutovábbítást.
Mindez kapacitásproblémákkal, tarifaemelésekkel és hosszabb távú következményekkel is jár – derült ki az American Journal of Transportation (Ajot.com) hírportál összefoglalójából. A fogyasztók egyre több terméket vásároltak meg elektronikus boltokban és áruházakban 2024-ben, és igen valószínű, hogy ez a tendencia 2025-ben is folytatódni fog.
Egyszerűen a mennyiségi adatokból következtethetünk arra, hogy ez a folyamat mekkora e-kereskedelmi fogalmat generált a légi szállításban. Csak a két kínai óriás, a Temu és a Shein becslések szerint naponta négy-öt ezer tonna árut szállíttat légi úton elsősorban legnagyobb piacaira, az Egyesült Államokba és Európába. Ez a mennyiség minden bizonnyal nőni fog.
A szállítmányozók kimaradnak az új aranylázból
Ez az óriási szállítási mennyiség elvileg hatalmas lehetőséget jelent a szállítmányozóknak és a logisztikai vállalatoknak is. Nem nehéz elképzelni egy virtuális légi futószalagot, amelyen a töménytelen áru áramlik a feladóktól a megrendelőkhöz, és ebben a rendszerben a szállítás hagyományos cégeire fontos közvetítő szerep hárulhat.
Kialakulhat egyfajta folytonos megrendelési csúcs, amelyhez képest az év végi vásárlások csak egy kis huppanóként jelennek meg. Ugyanakkor a légi szállítás súlyának aránytalanul naggyá válása megváltoztatja a szállítási láncok karakterét. Egyes ágazati becslések szerint az Ázsia–USA és az Ázsia–Európa viszonylatban az e-kereskedelem adja a cégek üzleteinek 80 százalékát.
Ez éket ver a szállítmányozók és a légi fuvarozók közé. Az utóbbiak ugyanis hajlanak arra, hogy közvetlenül szerződjenek az e-kerekedőkkel, illetve azok logisztikai partnereivel. Így az előbbiek kimaradnak az üzletből. Hogy ez mennyire kiterjedt, az nem világos, de a légi szállítók esetenként árengedményt kínálnak a megrendelőknek, ha a közvetítő kihagyásával bonyolítják le beszerzéseiket.
Megérett a helyzet az alkotó rombolásra
Hasonló a helyzet a repülőterek földi kiszolgáló cégeivel, mivel az e-kereskedők szeretik végig rajta tartani a kezüket az árujukon ahogy az végighalad a beszállítói láncukon. Ami egyszer raklapra került, azt azon tartják a földi indulástól a légi utazáson át a célállomás raktáráig. A földi kiszolgáló cégeknek ehhez alkalmazkodva kell fejleszteniük szortírozó rendszereiket.
Ez is igazolni látszik, amit a FedEx fogyasztói kiszolgálásért felelős vezetője, Brie Carere mondott egy elemzői tájékoztatón. Szerinte a légi szállítási ipar töredezett, az áruk továbbításának folyamata antik szabályok szerint történik. Ez a piac megérett a klasszikus „romboláson keresztül újat alkotó” átalakulásra – idézte a szakembert a FreighWaves logisztikai hírportál.
A FedEx színekkel elválasztott kódolást vezet be légi szállítási rendszerében, amellyel termékkategóriánként és a kereslethez igazodva választja részekre légi flottáját. A cég évi 6,2 milliárd dollár kiadást akar megspórolni fogyasztói kiszolgálásában. Jelenleg egy számjegyű részesedéssel rendelkeznek az említett 80 milliárdos légi szállítási üzletből, amit növelni akarnak.
A bürokrácia ellenszelébe kerülhetnek a légi fuvarozók
Az egyetlen körülmény, amivel ellenszélként kell számolniuk az aranytojás tojó tyúkot babusgató cégeknek, az a szabályozó hatóságok tevékenysége. Ezt a sajnálatos módon egyes illegális tevékenységeket végző, inkorrekt bevallásokat készítő, áfacsaló cégek provokálták ki. Főként az Egyesült Államok vámszervei húzták fel magukat, ami több következménnyel is járt.
Egyrészt szigorúbbá vált a szállítmányok ellenőrzése. Másrészt bővültek az előzetes adatszolgáltatási követelmények. Harmadrészt javaslatok készültek a vámmentes csomagok értékének csökkentésére és az új sláger drog a fentanyl hatékonyabb kiszűrésére. Mindez szintén bonyolultabbá teszi az ellenőrzéseket.
Új szabályok bevezetése várható 2025-ben, de senki se lenne meglepve, ha az e-kereskedők gyorsan alkalmazkodnának ezekhez. Ha azonban ez a költségek növekedésével jár, az keresztbe tehet a légi szállításnak, ami csak akkor éri meg, ha a drága fuvarozási díjak mellett fizetendő egyéb kiadások alacsonyak.