Egy 30.000 kulcsszóra kiterjedő kutatás szerint a keresésekre első oldalon megjelenő találatoknál a meta descriptionben megadott szöveget nem a megadott módon jeleníti meg a Google – hívta fel a figyelmet a Search Engine Journal.

Megszokott, hogy ha egy weboldalon hiányzik, vagy nem releváns a description (a weboldal kódjában megadott, annak tartalmára vonatkozó HTML attribútum), a kereső más szöveggel helyettesíti azt a találatokban. Viszont az utóbbi években megfigyelhető az a jelenség, hogy a jól megfogalmazott leírás helyett a Google sokszor más szöveget jelenít meg – a SEO szakembereknek nem kis fejfájást okozva ezzel.

Korábban az egyik vezető SEO elemző cég, az ahrefs is hasonló nagyságrendű számokkal állt elő a jelenséget vizsgálva: az ő kutatásuk szerint 62,7% az átírt leírások aránya. A seattle-i Portent marketingügynökség ezen felbuzdulva saját kutatást végzett, amely során azt vizsgálta, hogy az első három találati oldalon ez milyen arányban és milyen esetekben fordul elő, valamint a lehetséges okokkal kapcsolatban is állítottak fel hipotéziseket. A kutatás során asztali és mobilnézeti kereséseket is vizsgáltak, végül még magasabb arányt állapítottak meg, néhol pedig kiugrásokra lettek figyelmesek.

Megfigyeléseik szerint az átírás arányát alapvetően négy tényező befolyásolja.

1. A keresésben elért pozíció

Az első oldalon lévő találatok esetén asztali nézetben 68%, mobilnézetben pedig 71% volt az átírások aránya. Megfigyelték azt is, hogy azoknál a találatoknál, amelyek a 4-6. pozícióban jelennek meg, gyakrabban fordul elő a változtatás, mint az előtte vagy utána szereplőknél (az ún. featured snippeteket, vagyis részletes találatokat nem beleértve). Ennek szerintük az az oka, hogy mivel a legtöbb kattintás az 1-3 pozícióban lévő találatokra érkezik, a Google megpróbálja az utána következőket jobban erőltetni, vagyis megítélése szerint relevánsabb leírással ellátni, hogy a felhasználók később hagyják el az oldalt. Hasonló okból gyakran a második és harmadik oldalon lévő találatoknál is igyekszik gyakrabban cserélni a leírást.

2. A keresett kifejezés gyakorisága

Egyértelmű trendet láttak abban, hogy az átírási arány erősen függ az adott keresőkifejezés gyakoriságától: a ritkábbaknál jóval nagyobb arányban történt változtatás, mint a gyakoribbak esetén. Konkrétabban amíg a havi 1-10-szer keresett kifejezéseknél ez 80-85%, addig a 100 millió-1 milliárd közötti, vagyis a legnépszerűbb kereséseknél 50% alatt mozog. A Portent szakemberei szerint ennek az lehet az oka, hogy az optimalizálást végzők kevésbé koncentrálnak a ritkább, long tail kifejezésekre, sokkal inkább a rövid és népszerű szavakra szabják a meta leírásokat.

3. A keresőkifejezés hossza

Megfigyelhető, hogy minél hosszabb a kifejezés, annál valószínűbb, hogy a Google nem veszi figyelembe a listázott oldalak leírását. A rövid, 5-10 karakteres kereséseknél csak 50-60% körüli arányt láthatunk, 40-45 karakter között viszont 80% körül is lehet az átírás.

4. A megjelenítendő karakterek száma

Mivel a találatoknak van egy maximális mérete az oldalon, a megjelenített leírás hossza sem léphet túl egy határt. A kutatás szerint asztali nézetben ennek csúcsa 156 karakter körül van, és a 165 feletti szövegek már jóval ritkábbak. Ha az oldalunknál látszik a megjelenés dátuma is, ez lecsökken 142-re. Mobilon nézve ennél rövidebb szövegeket jelenít meg a kereső: az átlag 118, és ritkán jelenik meg 121 karakter felett, dátummal együtt pedig 95 és 105 közötti a leggyakrabban megjelenített leírás.

Hogyan használhatjuk fel ezeket a tapasztalatokat?

Mivel jó esetben időt és energiát fektetünk abba, hogy oldalainknak frappáns és hatékony leírásai legyenek, nyilván kellemetlen azt látni, hogy a kereső erre fittyet hány, és valami egészen mást mutat. Sajnos úgy tűnik, hogy az esetek többségében erre nem igazán van ráhatásunk, de az átírás esélyét valamennyire tudjuk csökkenteni, ha figyelünk a következő szempontokra:

  • Tartsuk a leírások hosszát 150 és 160, illetve dátumozott oldalnál (pl. blogbejegyzéseknél) 138 és 148 karakter között.
  • Ha külön tudjuk kezelni a mobilverziókat, akkor azoknál a leírások legyenek 110 és 120 karakter között (dátum esetén 90-100 között).
  • Az első 100 karakter tartalmazza a legfontosabb információkat.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.