Az elmúlt években nem alakult ideálisan a magyarországi elektronikus kereskedelemben. Az online piac a koronavírus-járvány idején tapasztal fellendülése ellaposodott, és ahelyett, hogy magyar alapítású elektronikus platformok hódították volna meg a régiót, inkább mindez fordítva történt. Az online bolt alapítása és nyitása ma nagyobb kihívás, de lehet ügyesen eredményesnek lenni.
Az első jó érv, amit a webáruház alapítása mellett a szakemberek az elmúlt évtizedben elmondtak az volt, hogy az online kereskedelem óriási tempóban bővül, és a növekedés vége nem látható. Ezekben az években két-három számjegyű ütemben bővült sok magyar e-kereskedő forgalma. A számok önmagukért beszéltek. Az elmúlt évek azonban nem a felhőtlen sikerről szóltak. Aki kereskedelemre adja a fejét, annak mindig számolnia kell a hagyományos kockázatokkal. Nem volt tanácsos belekezdenie az online kereskedelembe annak, akinek több állása volt, és ez csak a sokadik elfoglaltsága lett volna – derült ki Tóth Enikő, a Shoprenter e-kereskedelmi szoftverfejlesztő cég szakértőjének blogbejegyzéséből.
Ez is érdekelhet
- A piacterek megkerülhetetlenek, de az induló webáruházaknak is van mozgásterük
- Ha webáruházat indítasz: tudd, hogy mi állította a feje tetejére az e-kereskedelmet!
- Webáruházindítás: van jó megoldás a csomagszállítás gordiuszi csomójára is
- A webáruházak legfőbb ellenségei között van az amatőr és unalmas kommunikáció
A saját webáruház gyors sikerére vágyókat is eltanácsolta a szakértő ettől a próbálkozástól, mint ahogy azokat is, akik nem voltak felkészülve arra, hogy időt és energiát fektessenek be webáruházuk működtetésébe. Az online kereskedőknek meg kell tanulniuk e szakma minden titkát és vállalniuk kell a fáradságos munkát a siker érdekében.
Nem mi mentünk oda, ők jöttek és jönnek ide
A magyarországi elektronikus kereskedelem egyik fájó pontja, hogy bár vannak külföldön is sikeresen értékesítő webáruházak, nem magyar e-kereskedelmi cégek értek el nagy régiós sikereket, hanem romániai, szlovákiai és lengyel vállalkozások. Így a hazai e-kereskedőknek már ezekkel, illetve a piactereken megjelenő boltokkal is számolniuk kell versenytársaik között. További komoly kihívás az igazi multinak tekinthető szereplők megjelenése a magyarországi e-kereskedelemben. Az amerikai Amazonnak és eBaynek talán túl kicsinek tűnhetett ez a piac, azonban az elmúlt egy év kínai sárkányai, elsősorban a Temu, minden értékesítési lehetőségért lehajolnak. És a Temu áraival versenyezni nem tartozik az online kereskedő álmai közé.
Akinek azonban nem veszik el a kedvét a vállalkozástól a kihívások, annak érdemes kipróbálnia magát e-kereskedői szerepben. Az online kereskedelem, ha lassabban is, mint a covid alatt, de bővül, az említett piacterek nyitnak a helyi webáruházak felé is. Egy szakértő nemrégiben azt mondta, hogy szerinte a piactereké, és az azokon ügyesen értékesítőké a jövő az online kereskedelemben.
A piacra lépés könnyebb, mint valaha
Már jó pár évvel ezelőtt is igaz volt az az érv a webshop indítása mellet, hogy ez sokkal könnyebbé vált, az e-kereskedelem hőskorához képest. Már akkor is elérhetők voltak az ingyenes vagy fizetős webshopmotorok, a bérelhető webáruházak, azaz mindenféle „dobozos szoftver”, amivel laikusok is meg tudták nyitni webáruházaikat. Ezek az eszközök folyamatosan fejlődnek, akárcsak a tanácsadás, ami megkönnyíti az első lépéseket. Az említett blogon például ma már nem csupán arról olvashatunk, hogy saját termék nélkül is lehet webáruházat üzemeltetni.
A print on demand korábban sci-fibe illő lehetősége is megjelent a színen. Ez azt jelenti, hogy a kereskedőnek elég akkor legyártatni egy egyedi terméket, amikor azt már valaki megrendelte. Arra is van lehetőség, hogy a vásárlók részt vegyenek a termék és az arra nyomtatott grafikák megtervezésében. Így születhetnek például egyedi céges ajándékok.
Ennek az üzletnek a hátteréhez sem kell különleges tudással rendelkeznie a webshop tulajdonosának. Szerződhet pint on demand (POD) szolgáltatókkal, akik vállalják a teljes rendelés feldolgozást a raktározással és a szállítással együtt. És ennek menedzseléséhez kész szoftvereket szerezhet be olyan fejlesztőktől, mint a Shoprenter.
Vannak rejtett előnyei is a webáruház alapításának
A webáruház alapításának vannak olyan előnyei, amelyek túlmutatnak a technikai részleteken. Például próbára teszik az emberek számos képességét – olvasható Tóth Enikő másik blogbejegyzésében. Például kiderül, mennyire jó valaki az emberekkel folytatott kommunikációban.
- Ki tudja-e magát fejezni érthetően?
- Meg tudja-e szólítani a potenciális vevőket?
- Képes-e jól kezelni a reklamációkat?
További tanulnivalók a kereskedelmi ismeretek a beszerzéstől a szállításon át a fizetési feltételek kezeléséig. A webshopok tulajdonosainak majdhogynem mestereknek kell lenniük a marketing és a promóció tudományában. Jutalmuk közösségek kialakulása lehet a portáljuk körül. Ezek tagjainak eseményeket szervezhet az e-kereskedő, törzsvásárlói klubot alapíthat, ami üzletileg is megtérül.
Kiderült kik találták el, mire volt érdemes rárepülni 2024-ben
A kérdések kérdése persze az, hogy mivel érdemes kereskedni 2025-ben. A válaszhoz többféle segédeszközt is igénybe vehetünk – listázta a lehetőségeket Kukoly Dávid (a Shoprenter korábbi tanácsadója, akinek Fluid Digital néven már saját cége van). Az egyik eszköz az ingyenesen használható Google Trends. Ennek segítségével megtudhatjuk, hogy az elmúlt egy évben milyen webáruházzal kapcsolatos kifejezésekre kerestek rá a legtöbben. Ebben a listázásban Magyarországon a kötés, a horgolás, a hímzés, az elektronikai eszközök, a ruházat, a vegyes kütyük és a kutyatáp került a legjobb helyekre.
A másik fontos információforrás a közösségi média. Miután az online boltosok is ezeken a fórumokon reklámozzák majd a portékáikat, megtudhatják, mi az, amire várhatóan odafigyelnek az emberek. Egy a webáruház-tulajdonosok körében végzett felmérésből kiderült, hogy 94 százalékuk információ forrásként és marketing lehetőségként is minden mással szemben előnyben részesíti a közösségi médiát. A szakértő szerint érdemes figyelembe venni az amerikai trendeket, hiszen azok rendszeresen begyűrűznek Magyarországra is. Inspirációul szolgálhatnak a kínálat alakításához az ott keresett termékek.
Ezek a következők:
- elektromos szerszámok kiegészítői,
- a kutyajátékok,
- a laptop akkumulátorok,
- a fali burkolatok,
- a lakásfelszerelés tartozékai,
- a baba rugdalózók,
- a termosz poharak,
- az esküvői ruhák,
- az autóalkatrészek,
- és (az ínyenceknek) a modellvasút készletek.
Végszó
Mindezek alapján belátható, hogy egy (illetve: az első) webáruház indítása, az első online bolt alapítása és nyitása ma már nagyobb kihívás, mint néhány évvel ezelőtt volt. De az is, hogy ezzel együtt is lehet ügyesen eredményesnek lenni.