Termékajánló rendszert és személyre szabható vásárlási élményt segítő arzenált kapnak kézhez a Google Cloud Platform felhasználói a jövőben. Annak ellenére, hogy a keresőóriás kitartóan próbálkozik saját e-kereskedelmi szolgáltatásainak bővítésével, átütő sikert eddig nem tudtak elérni. Most azzal próbálkoznak, amihez a legjobban értenek: bevetik a gépi tanulást és a mesterséges intelligenciát.
A Google január végén kiadott közleményében jelentette, hogy ugyan egyes funkciók még még tesztüzemben és csak kereskedelmi célú Google Cloud felhasználók számára elérhetőek, a többek között termékajánlót és vizuális keresőt is tartalmazó funkciókat azonban bármelyik e-kereskedő használhatja.
Az új szolgáltatások fejlesztése a cég állítása szerint már a felhasználók igényeinek megfelelően történtek. A termék fejlesztéséért felelős vezető Carrie Tharp alelnök szerint egyre több ügyfél igényli a személyre szabott vásárlási élményt lehetővé tévő eszközöket, és reményeik szerint a már most is elérhető három API révén a kereskedők egyedi módon szolgáltathatják majd ki a vásárlóikat. A Google Cloud Platformon elérhető kereskedelmi szolgáltatások fejlesztésével a cég egyben csökkenteni szeretné a koronavírus-járvány miatt az e-kereskedőkre nehezedő vásárlói nyomást.
A cég ígérete szerint a Recommendations AI segítségével az e-kereskedők értékesítési csatornától függetlenül, minden platformon egységesen személyre szabható ajánlatokat állíthatnak össze vásárlóik számára. A Vision API termékkeresővel pedig a cég képkeresőjéhez hasonlóan a vásárlók kereshetnek majd a látott termékekhez hasonló árukat. Ezen felül megújul a Google Cloud Search for Retail keresőfelülete is. Míg a Recommendations AI és a Vision API termékkereső mindenki számára elérhető, a megújult keresőfunkció továbbra is csak a Google Cloud Plaftorm előfizetői számára lesz majd hozzáférhető.
A most bejelentett új funkciók nagy része egyébként már elérhető több e-kereskedőnél is, hiszen egyre nagyobb az igény a személyre szabható ajánlatok készítésére. A nálunk kevéssé ismert Saks Fifth Avenue kereskedelmi lánc tavaly novemberben például teljesen újraszabta webes felületeit pusztán azért, hogy ilyen személyre szabható ajánlatokkal kedveskedhessen a divatkellékekért sorban álló vevőinek. Az eBay is nagyon hasonló szolgáltatást kínál, ahol a felhasználók tavaly óta érdeklődési körök szerint személyre szabhatják, hogy milyen ajánlatokat és vevőket szeretnének látni a kezdőoldalukon.
Az igazi kérdés azonban a kereskedők számára az, hogyan kínáljanak személyre szabott termékajánlatokat vásárlóiknak anélkül, hogy megsértenék az Amerikai Egyesült Államokban is egyre szigorodó adatvédelmi szabályokat. A legutóbbi kutatások szerint ugyanis a vásárlók 53 százaléka elvárja, hogy preferenciájának megfelelő ajánlatokat kapjon, de ezzel együtt sem szeretnének lemondani anonimitásukról. Az Episerver piackutató tanulmánya szerint a vásárlók ötöde akár más kereskedőt is hajlandó választani abban az esetben, ha úgy érzi, sérül személyes adataik védelme.