Ma már szinte mindenki, akinek üzleti célú weboldala van, valamilyen formában végez keresőoptimalizálást, hiszen komoly versenyhátrányba kerülne, ha ezt nem tenné. Ez sokszor költséges és hosszadalmas feladat, de ha a “könnyebbik” utat választjuk, vagyis PPC (pay per click – kattintásalapú fizetés) kampányt indítunk, akkor sem árt alaposan utánajárni, hogy mely keresőkifejezéseket érdemes megcélozni, és hogy milyen költségekkel tervezzünk. A Google Trends és a Keyword Planner (Kulcsszótervező) ebben nyújtanak segítséget, de hasznos információkkal szolgálhatnak a tartalmaink és saját kampányaink tervezéséhez is.
Felkapott kulcsszavak – Google Trends
Ez is érdekelhet
Ez az ingyenesen használható eszköz rengeteg lehetőséget rejt: a Google ezen keresztül teszi nyilvánossá az aktuális keresési trendeket világszinten. A legnagyobb előnyt azok számára jelentheti, akik szezonális árukat forgalmaznak, de persze szinte minden termékre jellemző valamilyen szintű “hullámzás”, amivel nagyon is érdemes tisztában lenni.
A kezdőlapon az aktuálisan felkapott keresőszavakat, némi híranyagot, és megható videókat találhatunk az elmúlt évek trendjeiről, de a legfontosabb a keresőmező, ahol megadhatjuk a számunkra releváns szavakat vagy témákat. A lekérdezésnél tovább szűrhetjük a találatokat országokra, régiókra és tartalomtípusokra is, vagyis lekérhetjük külön a szöveges, képi, Youtube videó, hírek, és most már a Google Shopping tartalmakban indított keresések statisztikáit is (az utóbbi különösen érdekes lehet nekünk, bár még nem tartalmaz elegendő adatot). A kapott eredményeket szűrők segítségével szűkíthetjük a keresések földrajzi helyét, az időintervallumot, a téma kategóriát és a tartalomtípust megadva, sőt, hozzáadhatunk további kifejezéseket is. Az így kapott grafikonon egy 0-100-ig terjedő skálán jelennek meg az adatok az idő függvényében, amiből azonnal láthatóak a keresőszavakkal kapcsolatos időszakos csúcsok, vagy épp hullámvölgyek. Ezt aztán a grafikon jobb felső sarkában található letöltés gomb segítségével egyből el is menthetjük. Egyszerű példánkban a “télikabát”, a “fürdőruha” és az “alsónadrág” kereséseinek eloszlását mutatjuk be egy évre vetítve:
Jól látható, hogy amikor a “télikabát” csúcson van (természetesen november vége felé), a “fürdőruha” épp mélyponton jár, és fordítva, amíg az “alsónadrág” nagyjából egyenletesen teljesít. Lentebb a keresések régiónkénti megoszlását, illetve a kapcsolódó keresőszavakat is megmutatja. Az utóbbi rengeteg tippet adhat, amiket a különböző téma kategóriákban külön-külön is tovább elemezhetünk. Az eszköz tehát sokat segíthet abban, hogy egy kampányt mikor, milyen kifejezésekre, és milyen típusú tartalmakkal érdemes elindítani, és jól leképezi a piaci trendek váltakozását, hiszen egy keresés mindig egy jól meghatározható vásárlói igényről ad nekünk lenyomatot.
Milyen mélyen nyúljunk a zsebünkbe egy jó kulcsszóért?
A Google Ads fontos eszköze, a Keyword Planner többek között erről ad információkat, és persze magához a kulcsszókutatáshoz is hasznos adatokat nyerhetünk ki belőle. Használatához előbb létre kell hozzuk az Ads fiókunkat, de ha csak keresgélni szeretnénk, nem feltétlenül szükséges megadnunk részletes céges és fizetési adatokat. Aki már valaha indított PPC kampányt, biztosan találkozott vele, de azok kedvéért, aki még nem, röviden ismertetjük a főbb funkcióit.
Kiindulhatunk a weboldalunkből, vagy kezdhetünk új kulcsszavakkal, amiket a rendszer javaslatokkal is kiegészít. Maximum tíz kifejezést adhatunk meg, ezeket a keresés után kapott táblázat elején találjuk, alattuk pedig a javasolt kulcsszóötletek jelennek meg. Ez a táblázat egy igazi aranybánya: ha a fenti menüsorban lévő szűrőket jól paraméterezzük, rengeteg olyan kifejezésre bukkanhatunk, amelyekre akár optimalizálni, akár kampányt indítani is érdemes lehet.
A második oszlopból leolvashatjuk a kifejezés népszerűségét a különböző időszakokban (ahogy az a Trends-nél is megjelenik), így követve a keresőszó szezonális váltakozásait. A többi oszlopból pedig megtudhatjuk, hogy mekkora a verseny az adott kifejezésért, és nagyjából milyen költségekre számíthatunk, ha PPC kampányt indítunk rá. Mindezt a felületről egyszerűen le is tudjuk tölteni .csv formátumban, amit akár optimalizáláshoz is felhasználhatunk.
A Csoportosított ötletek funkció a kulcsszó javaslatokat logikailag csoportosítja nekünk, amit aztán könnyedén hozzáadhatunk egy új, vagy akár meglévő Google kampányhoz is. Ha már létrehoztunk egy tervet, a Terv áttekintése menüpontban láthatjuk, hogy az adott kulcsszavakra mennyi becsült kattintás vagy konverzió érhető el, ezzel segítve az ideális CPC (cost per click – kattintásonkénti költség) összeg beállítását. Itt részletes adatokat találhatunk még a keresőkifejezés népszerűségéről területi eloszlásban is, illetve különböző platformokra bontva (asztali gép, táblagép, mobiltelefon). Ha a tervezéssel készen vagyunk, csak a szükséges fizetési és egyéb céges adatokat kell megadnunk, és már indíthatjuk is a kampányt.
Ezekkel az eszközökkel egy jól megtervezett, kellően fókuszált keresőkifejezésekre indított PPC hirdetést tudunk létrehozni. Így rengeteget spórolhatunk, mindemellett akár magasabb konverziós arányt érhetünk el, hiszen a tapasztalatok szerint nem feltétlenül a rövid és egyszerű, ámde drága keresőszavak hozzák be a vásárlók többségét.
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli