Az időablakos kiszállítás menő, egyre csak terjed az online élelmiszerrendelés – A magyarok mintegy fele már használja bevásárlásai során az interneten elérhető szupermarketek házhoz szállítási szolgáltatásait a DODO okoslogisztikai vállalat és a Tesco közös kutatása alapján. A legtöbb vásárló számára az teszi vonzóvá az online bevásárlást, hogy így biztosan nem kerül a kosarukba olyan termék, amelyre valójában nincs szükségük. De az is fontos, hogy időt takarítanak meg, ha a webesre vált az élelmiszerrendelés. 

Életkortól és lakóhelytől függetlenül egyre többen ismerik fel az online bevásárlás előnyeit, és élnek rendszeresen ezzel a lehetőséggel. Ez derül ki az adatvezérelt házhoz szállítási megoldásokra specializálódott DODO és az egyik legnagyobb hazai áruházlánc és online élelmiszerüzlet, a Tesco megbízásából, az IPSOS Hungary által készített, friss felmérésből. [A kutatást az Ipsos Hungary végezte a DODO Hungary Kft. és a Tesco GLOBAL Zrt. megbízásából, 2024. július 1-8. között, 1000 fős reprezentatív mintán.]

Már 44 százalékos az online élelmiszerrendelés

Az országos, reprezentatív kutatás szerint a lakosság 29 százaléka legalább havi rendszerességgel, további 15 százalék pedig évente többször házhoz szállítással vásárol élelmiszereket. Ez azt jelenti, hogy az internetező magyarok 44 százaléka már az online szupermarketek vásárlói közé tartozik. Magyarországon az online bevásárlás népszerűbb, mint Szlovákiában, ahol egy hasonló, friss kutatás eredményei alapján 35 százalék rendelt az interneten keresztül élelmiszert az elmúlt egy évben. [Ezt, a szlovákiai felmérést a Nielsen Admosphere végezte a DODO és a Tesco megbízásából, 506 fős mintán.]

Érdekesség, hogy a nemek szerinti megoszlás eltérő: kismértékben, alig hat százalékkal, de magasabb a férfi felhasználók aránya az online bevásárlók körében a nőkével szemben.

Életkor szerint viszont ennél jelentősebb eltérés figyelhető meg. Míg a 18-39 év közöttiek kétharmada használja az online szupermarketeket, addig a 40-49 év közöttiek 41 százaléka, az 50-59 közöttiek harmada, a 60 felettieknek pedig mindössze 28 százaléka vásárol így élelmiszereket.

A településtípusok közül a vármegyeszékhelyeken a legnépszerűbb az online bevásárlás, ahol 53 százalék él ezzel a lehetőséggel. A fővárosban ennél valamivel alacsonyabb, az országos átlagot kismértékben meghaladó, vagyis 45 százalék feletti az élelmiszereket online rendelők aránya. De ez az érték a községekben is meghaladja a 41 százalékot. Az online bevásárlási hajlandóság tekintetében nincs számottevő eltérés a hazai régiók között: a Közép-Dunántúl és az Észak-Alföld mutat az országos átlagnál magasabb érdeklődést az internetes szupermarketek iránt.

Pontosságot várnak el

A házhoz szállítás feltételei meghatározó jelentőségűek a felhasználók számára, amikor arról döntenek, mely online élelmiszerüzletnél intézik a bevásárlást. A megkérdezettek kétharmada például kifejezetten igényli, hogy előzetesen megválaszthassa a kiszállítás pontos időpontját, és hogy ebben az előre megjelölt idősávban érkezzen a futár a megrendelt termékekkel. Számukra ez az egyik legfontosabb érv az online bevásárlás mellett. Hasonlóan magas azok aránya, akik elvárják, hogy a futár az ajtóig hozza a megrendelt élelmiszereket.

A vásárlók több okot is megneveztek, amelyek a bevásárlás online lebonyolítására ösztönzik őket:

  • a válaszadók több mint fele időt takarít meg ezzel
  • hasonló arányban vannak azok, akik így előzik meg, hogy előzetesen nem tervezett, szükségtelen termékek is a kosarukba kerüljenek
  • minden második vásárló az üzemanyag vagy a közlekedés költségén spórol az élelmiszerek online megrendelésén és házhoz szállításán
  • a megkérdezettek közel fele szerint az online bevásárlás stresszmentes, nyugodt körülmények között, zavartalanul tudnak így válogatni
  • minden második válaszadó könnyebben ki tudja így választani a kínálatból a legkedvezőbb ár / érték arányú termékeket

A kézbesítés preferált időpontjait vizsgálva kiderül, hogy a hét napjai közül a péntek és a szombat a legnépszerűbb. A megkérdezettek háromnegyede erre a két napra időzíti a megrendelt termékek házhoz szállítását:

  • 37 százalékuk a pénteket,
  • 36 százalék pedig a szombatot

részesíti előnyben. Ez alapján a többség számára a hétvégi sütés-főzések, családi összejövetelek előkészítését, illetve a hétvége gondtalan nyugalmát szolgálja a nagybevásárlás kiváltása az online rendeléssel.

Élelmiszerrendelés? Inkább reggel vennék át

Az egy napon belüli időpontok tekintetében már nagyobb a szórás. A legtöbben (27%) a reggel 9-11 közötti időablakot választják. De az átlagosnál azonos arányban népszerűbbek a 11-13 óra (13,7%) és a 17-19 óra (13,6%) közötti időablakok is.

Hiszem, hogy az online szupermarketek népszerűségének növekedésében kulcsszerepet játszik a házhoz szállítás minősége és a pontos kézbesítési időpontok szabad megválasztása” –

– mondta el a felmérés eredményeit értékelve Lukáš Gold, a DODO magyarországi vezérigazgatója. Aki úgy látja, hogy érdemes volt a kezdetektől szem előtt tartva fejleszteniük adatvezérelt okoslogisztikai megoldásaikat, mivel most egy-két órás kiszállítási időablakokat tudnak kínálni a felhasználóik számára.

A cégvezető szerint egy másik fontos és betartott paraméter a szállításaik (főként az élelmiszerrendelés) során a megfelelő hőmérsékleti értékek folyamatos fenntartása. De nem minden a technológia körül forog! „Nagyon sok múlik futárjainkon, akiknek szeretnék ezúton is köszönetet mondani a kemény munkájukért” – tette hozzá végül Lukáš Gold.

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!