Ha ráguglizunk az AEO betűszóra, akkor elsőre az Authorised Economic Operator találatba futhatunk bele, ami minden bizonnyal fontos elnevezés az Európai Unió vámrendszerében. De fájóan hiányzik az első találatok közül az a hirdetésmotor-optimalizáció (Ad Engine Optimalizaton; AEO), ami az e-kereskedők zsebe felől nézve sokkal érdekesebb módszert takar. 

A Google keresési találatai közötti optimalizálás, a Search Engine Optimalization, azaz SEO jól ismert módszer az online térben megélni akaró vállalatok körében. Sokkal kevesebb figyelem jut a hirdetési motorok optimalizálására (AEO) – vezeti fel az AEO-ról szóló cikkét a Practical Ecommerce hírportál.

A SEO-val szemben az AEO a hirdetések elhelyezését teheti hatékonyabbá, ami közvetlenül érinti azoknak a vállalatoknak a zsebét, amelyek reklámokat adnak fel az interneten. Ezek elhelyezésének hatékonyabbá tétele jelentősen csökkentheti a hirdetési költségeket és növelheti a webáruházak konverzióját.

A közösségi médiában a reklámokat – hasonlóan a többi tartalomhoz – algoritmusok jelenítik meg annak érdekében, hogy érdeklődőket vonzzanak a hirdetőknek. Ezek a programok értékelik az egyes reklámokat aszerint, hogy mennyi találatot vittek a feladó site-jára. Ebből fakad, mennyire hatékony egy hirdetés, ami szorosan meghatározza mennyi lesz végül a vele kapcsolatos költség.

Pontozással mérik a hirdetések hatékonyságát

A Metánál „Quality Ranknak”, a Google-nál „Ad Ranknak” nevezik azt a pontrendszert, amely megmutatja mennyire sikerült becsatornáznia a hirdetőnek a potenciális ügyfeleket. Ez a szisztéma nem csak a hirdetés lekattintását figyeli, hanem összeveti azt a reklámok összes megjelenésével. Mindkét cég rendszere annál magasabbra értékeli a hirdetéseket, minél relevánsabbnak bizonyultak az érdeklődők nézőpontjából.

Ez összhangban van a hirdető szándékaival is. Minél kevesebbszer kattintanak le ugyanis egy hirdetést, annál kevesebb érdeklődő érkezik a feladó weboldalára. Következésképpen: annál kisebb lesz a reklámnak köszönhető konverzió. Ez növeli a költségeket, hiszen haszontalan kiadásokhoz vezet.

A hirdetések szempontjából optimalizált keresések ebből fakadóan mérsékelhetik a költségeket. Magyarán több találatot és ezzel több konverziót hozhatnak. Ezt támasztja alá Hawksem cikke is, amely szerint az AEO-t érdemes havonta frissíteni, és a kisebb módosításokat, amiket a piaci trendek változása indokol, hetente elvégezni.

Jól mérhető az AEO áldásos hatása

A Practical Ecommerce cikke bemutat egy összehasonlítást arra, hogyan változhat egy-egy reklám hatékonysága az AEO hatására. E szerint a hirdetési optimalizációnak köszönhetően 28 százalékkal sikerült növelni a reklámok által generált pénzügyi forgalmat a feladó oldalain köszönhetően az egy megtekintésre eső költségek csökkentésének.

Amikor egy reklám rosszul működik, a feladó első reakciója, hogy visszatérjen azokhoz az oldalakhoz, amelyeken korábban jó tapasztalatokat szerzett. Ez jó nagyon konkrét dolgokat kereső ügyfelek megszerzésére, feltéve, hogy hosszan fut a kampány. Nem lehet viszont levadászni vele a nagyvonalú kereséseket folytatókat, főként a közösségi médiában.

Nem annak a potenciális vásárlónak a megszerzése jelent gondot, aki egy piros négy tojás főzésére alkalmas tojásfőzőt keres. Sokkal inkább az, aki jól berendezett konyhát akar, aminek része lehet egy ilyen eszköz is. A jól definiált termékre keresők és az általános elgondolás alapján keresők megszerzése különböző stratégiát feltételez.

Számos trükkel magunk mellé állíthatjuk az algoritmusokat

A Hawksem.com első jó tanácsa az AEO-ban, hogy használjunk negatív kulcsszavakat. Ezzel elérhetjük, hogy a hirdetésünket minél kevesebbszer dobja fel az algoritmus olyan oldalakon, amelyekről nem várhatók érdeklődők. Ennek másik oldala, hogy több szóból álló, hosszú pozitív kulcsmegfogalmazásokat használjunk, amivel megint csak leszűkíthetjük a releváns oldalakra a hirdetés megjelenítését.

Célszerű elkerülni a „hiúságmérést”, például azt, hogy egy-egy hirdetés mennyi kattintást hozott. Nem ez az érdekes, hanem az, hogy ebből mennyi vált konverzióvá. Éppen ezért érdemes ez utóbbit mérni, és ennek alapján menedzselni a hirdetési kampányokat.

A Practical Ecommerce a tükörkampányokat ajánlja, amelyekben a hirdetésben megjelenő képek tükörképei a weboldalon lévőkének. Ezzel megelőzhető, hogy vevő azt gondolja nem jó helyre vitte a hirdetés, amire rákattintott. A vásárlók gyorsan felhagynak a kereséssel, ha nem találják meg azonnal a reklámozott terméket vagy az másként néz ki, mint a hirdetésben. Ezt nem nehéz elkerülni.

További trükk, hogy a hirdetés felől érkező oldal bemutassa az e-kereskedő kínálatának legfőbb darabjait vagy például egy modellt a tengerparton sapkában pólóban és rövidnadrágban. Ez könnyen arra ösztönözheti a potenciális vásárlót, hogy más termékeknek is utánanézzen.

Mi a jó AEO optimalizált hirdetés titka?

Egy jól hirdetésoptimalizált oldalon könnyű keresni. Ha tehát a vevő sapkát akart venni, de meglátva a pólót, az is megtetszik neki, akkor a sapkától könnyen kell eljutnia a pólóig. Az ilyen oldal a termékek széles választékát mutatja meg. Ez emlékezteti az érdeklődőt arra, hogy szélesebb körből választotta ki azt, amit végül a keresésével megcélzott, és aminek alapján a hirdetés erre az oldalra hozta.

Szakértők szerint a hirdetésoptimalizálás legjobb első lépése az lehet, hogy készíttetünk egy auditot az eddigi tevékenységünkről. A következő lépés a kampányok utólagos értékelése betartva az említett szabályt, miszerint ne hiúságmutatókon mérjük azok eredményét. Ennek alapján megszabadulhatunk a rossz kulcsszavaktól és találhatunk jobbakat.

Érdemes visszatekinteni a korábbi hirdetés értékelésére a Google-nál vagy a Metánál, és megtartani azokat az elemeket, amelyek a magas értékelést kapott reklámokban voltak. Végül ne felejtsük el, hogy az optimalizálás folyamatosan ismétlődő munka.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.