Sorban jelentik be a karácsonyi szezonra vonatkozó felárakat a logisztikai szolgáltatók

A nemzetközi szállítmányozásban, valamint az Amerikai Egyesült Államok belföldi csomaglogisztikai piacán is jelentős forgalmat lebonyolító – ezáltal az e-kereskedelem mindennapi üzemeltetésében is nélkülözhetetlen – szolgáltatók sorra jelentik be az év hátralevő részére érvényes díjaikat. Az ütemezés cégenként eltérő, egy dolog azonban azonos: mindenki felárat kér az őszi és a karácsonyi csúcsszezon idején.

A nagy logisztikai szereplők dolgát (mint például a UPS, a DHL, a FedEx és az amerikai posta, a USPS) sorra nehezítik a különböző piaci körülmények az elmúlt év eleje óta. A járvány miatt otthon maradó lakosok jelentősen felpörgették az e-kereskedelmet, ezáltal jelentősen megnőtt a kisebb csomagok logisztikájával kapcsolatos felvevőpiac. A munkaerőhiány, az emelkedő benzinárak és különböző egyéb költségek mindeközben nehezítik a szolgáltatók helytállását, akik az őszi és karácsonyi rohamok idején felárakkal próbálják kompenzálni a megnövekedett terhelés okozta gondokat.

Az új szállítási kondíciók ugyanakkor a kereskedőkre rónak újabb terheket, hiszen vagy felvállalják a többlet költséget – ezzel a saját működési költségüket növelve -, vagy áthárítják azt a vásárlóikra, ezzel kedvezőtlenebb ajánlatokat kínálva, a két opció egyike sem tűnik könnyű döntésnek.

A USPS eddig kihirdetett új árazási stratégiája a belföldi csomagokra vonatkozik, a külföldi szállítmányokra nem, így főleg az Egyesült Államokon belüli értékesítéseket befolyásolhatja. Az amerikai posta csúcsszezonra vonatkozó időszámítása október 3-án kezdődik és december 26-ig tart, a felár 0,75 és 5 dollár közötti mértékű lehet majd a csomag méretétől és a címzett lakóhelyétől függően.

A FedEx két lépcsőben fordul rá a karácsonyra, először november 1-től alkalmazza az új árakat a FedEx Ground® Economy Package Services esetén, ekkor 1,5 dolláros emelést vezetnek be a kis- és középvállalatok által útnak indított, könnyű, kis csomagok esetén, amelyek tipikusan a lakosság webshopos rendeléseit fedik le. November 29-től ezt követően 3 dollárra emelkedik a felár, amely a Black Friday és Cyber Monday okozta túlterhelést célozza, és december 12-ig lesz érvényben. December 13-tól január 16-ig ismét a másfél dolláros felárszintre áll vissza a logisztikai szolgáltató. A karácsonyi hajrá után 2022. január 17-től egy 60 cent mértékű emelés marad azon megbízók esetén, akik csomagszáma elért egy bizonyos volument a meghatározott csúcsidőszakban.

A UPS néhány nappal a versenytársa előtt publikálta az új vállalási feltételeket, amelyeket október 31. és január 15. között alkalmaznak majd. A konstrukció az ő esetükben némileg összetettebb, a felárat ugyanis a 2020 februárjában teljesített kiszállítások volumenéhez képest mért növekmény alapján, sávosan határozzák meg a belföldi csomagok esetén (a nemzetközi csomagokra más feltételek vonatkoznak). 110% és 200% közötti növekmény a szolgáltatástól függően 1,15-2,15 dolláros plusz tételt jelent majd a kereskedőknek, míg 500% feletti növekedés esetén 5,15-6,15 dolláros felárral kalkulálhatnak.

A logisztikai szolgáltatók túlterheltsége itthon is évek óta velejárója az ősszel megkezdődő bevásárlószezonnak: nem ritka, hogy a Black Friday akciókat követően hosszabb ideig kell várni a megrendelt csomagok megérkezésére, illetve hogy az ünnepek előtti napokban kérdésessé válik az utolsó pillanatban megrendelt ajándékok érkezése. Eddig nem volt jellemző, hogy a magyar csomagkézbesítő cégek sorra jelentsék be a csúcsidőszakra vonatkozó feláraikat, bár van olyan piaci szereplő, akinek az ÁSZF-jében/díjszabásában szerepel ilyen tétel is.

mm
Schmidt Zoltán

E-kereskedelmi szakértő, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!