Robbanás előtt a használt termékek piaca Európában és itthon is

Robbanás előtt a használt termékek piaca Európában és itthon is

A használt termékek másodlagos piaca hússzor gyorsabban növekszik, mint általánosságban a kiskereskedelem. A Határokon Átívelő Európai Kereskedők Szövetségének (Cross-Border Commerce Europe) megbízásából készült tanulmány szerint 2025-re akár a 120 milliárd eurós összforgalmat is elérheti ez a szektor.

Bár itthon a hagyományos bolti kereskedelem növekedését hússzorosan meghaladó forgalomról aligha beszélhetünk, az a KSH adataiból is látszik, hogy az eladások volumene a használtcikk-üzletekben mintegy 8.6 százalékkal nőtt Magyarországon is az elmúlt egy év adatai alapján.

Az említett tanulmány szerint a használt termékek piacának óriási lökést adott az újjáéledő használtruha piac, amely az elmúlt években futótűzként terjedt el az olyan nagy márkák körében mind a H&M vagy a Zalando, Ezek sorra vezették be a lehetőséget, hogy a használt, náluk vásárolt ruházati termékeket újra piacra dobják korábbi vásárlóik.

Feltörekvőben a recommerce is

A hagyományosan nyílt piactereken zajló, másodlagos piac mellett azonban egyre nagyobb szerep jut az újrahasznosított és felújított termékek nagykereskedelmének is. Egyes cégek arra álltak rá, hogy vevőként felvásárolják ezeket az árukat, majd felújítás után újra áruba bocsátják. A recommerce iparág egyik legjelentősebb szereplője a hazánkban is elérhető Vinted, amely már komoly vevőként jelenik meg több, európai másodlagos piacon is.

A teljes ruházati piac mintegy 14,5 százalékát kitevő használtruha szektor az előrejelzések szerint az évtized közepére már 21 százalékos szeletet hasíthat majd ki magának a teljes európai piacból. A Vinted például már 2021-ben is 65 millió aktív felhasználót tudhatott magáénak.

Az európai használt termékek piacán az eBay régóta egyeduralkodó, de egyre inkább háttérbe szorulni látszik, amelynek oka a ruhaipar másodlagos piacának előretörése. A cég a szórakoztató elektronikai termékek piacán továbbra is megőrizte vezető szerepét, és a koronavírus boom után folyamatosan próbálja újra megtalálni a helyét a globális piacon. A mostani, látványos növekedés egyik motorja azonban a ruházati ipar, amely a tanulmány szerint 2025-re akár 37 milliárdos fogalmat is elérhet majd.

Az okok: infláció, bizonytalan gazdasági környezet, trendiség

A tanulmány szerint ha a jelenlegi trendek folytatódnak, a teljes kereskedelmi forgalom jelenlegi 10 százalékáról 14 százalékra emelkedik majd a használt termékek részaránya. A mostani 65 milliárd eurós forgalom elérheti a 120 milliárd eurót is, amely közel hatvan százalékos volumenbeli növekedést feltételez.

A növekedés mögött további jelentős tényező az Európa-szerte tapasztalható bizonytalan gazdasági környezet és pénzromlás, amely nagyban befolyásolja a vásárlók mindennapos döntéseit. A kutatásban megkérdezett vásárlók 93 százaléka ugyanis az inflációt jelölte meg a használt termékek iránti érdeklődés fő okaként.

Hazánkban sokan csupán pénzügyi szempontok miatt választották korábban a használt ruházati termékeket, de mára a second hand ruházat vásárlása mögött egyéb tényezők is szerepet játszanak, amelyek közül a legfontosabb a fenntarthatóság. A másik jellemző trend pedig, hogy a Z generáció előszeretettel vásárolja ezeket, mert menőként tekint a kilencvenes években gyártott, sokszor jobb minőségű és valóban egyedi darabokra.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!