Így szerezzük és tartsuk meg a Z generációs vásárlókat

A Z-generáció az e-kereskedelem motorja Magyarországon

A többnyire X generációs szülők gyermekeiként felnövő fiatalok csak az Egyesült Államokban 360 milliárd dollárt költenek évente, ezért megszólításuk és elérésük egyre fontosabb az e-kereskedők számára is.

A Z generáció képviselői egyre nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek, és lényegesen különböznek az őket megelőző millenáloktól, vagy a 2010-es évek után született Alfa generációtól. Ők a kilencvenes évek második fele után és a 2010-es évek előtt született korosztály, akik egyre komolyabb célközönséget jelentenek mind a hagyományos, mind az e-kereskedelem számára.

A Z generáció tagjai szinte száz százalékban rendelkeznek okostelefonnal, és a legfontosabb számukra az elektronikus vásárlás szempontjából, hogy kényelmesen és gyorsan fizethessenek a megvásárolt termékekért. Az elsődleges marketingcsatorna az elérésükre pedig már szinte teljes egészében a közösségi média.

Ez a generáció már tudatosan és nagy számban használja a kriptovalutákat: mintegy negyedük rendelkezik valamilyen blockchain-technológián alapuló digitális fizetőeszközzel, tízből egy pedig már használ NFT-t is. A 2020-as évekre közepére már a legfőbb fogyasztói csoporttá előrelépő Z generáció vásárlóinak megszerzéséhez nem árt, ha tisztában vagyunk a korosztály elvárásaival, a körükben terjedő trendek meglovagolásával pedig tudatosan felkészülhetünk arra, hogyan maximalizálhatjuk elérésüket, és növelhetjük ebben a célközönségben konverziós arányunkat. Ehhez a következő 3 szempontra érdemes odafigyelni.

1. Segíts, hogy kivehessék a részüket!

A fiatalabb, lassan felnőttkorba érő generációkra, így a Z generációra is jellemző, hogy jól rezonálnak a társadalmi hasznosságot előtérbe helyező márkaüzenetekre. Ilyenek lehetnek például a szociális egyenlőség, a globális klímaváltozás elleni harc, vagy az állat- és környezetvédelem. A Z generáció, bár pénzügyileg rendkívül tudatos, és mintha érettebb lenne, mint a milleniálok, hajlandóak többet fizetni olyan árukért, amelyek gyártói kiállnak a fent felsorolt társadalmi értékekért.

A szüleiknél talán gyorsabban kiröppenő fiatalok négyötöde komolyan aggódik saját anyagi biztonsága miatt, ugyanakkor elvárja a cégektől, hogy azok átlátható módon, nyíltan felvállalt társadalmi ügyekért is kiálljanak.

2. Fordítsunk kiemelt figyelmet a bizonságos fizetésre!

A Z generáció, vagy más néven zoomerek már digitális bennszülöttek. Sokkal kevesebb ellenérzésük van a tisztán digitális megoldásokkal szemben, mint a korábbi generációk tagjainak, ugyanakkor nagyon fontos elvárásuk az is, hogy személyes adataikat megfelelő módon kezeljék a kereskedők.

Teljesen elfogadott körükben, hogy bankszámlájukat egy-egy megbízható digitális tárcával kötik össze, és meglehetősen sok előfizetéses szolgáltatást is igénybe vesznek. Amennyiben Z generációra optimalizált, havidíjas szolgáltatást kínálunk, nagyon fontos, hogy a havonta levont összegekről időben és megfelelően tájékoztassuk őket. A fiatal felnőttektől már nem áll távol a tokenizáció sem, amely úgy teszi lehetővé a folyamatos számlázást, hogy közben nem tárolja a kereskedő szerverén az ügyfél kártyájának adatait, lényegesen jobb biztonságot kínálva a tranzakciók kezelésében.

3. Használjuk ki az alternatív fizetési módok kínálta lehetőségeket!

A Z generáció az első olyan korcsoport, amelynél már a mobilfizetés alap. Számukra az okostelefon már a személyes identitás része, és ennek megfelelően komoly elvárásokra számíthatunk részükről abban, hogy a vásárlási és fizetési folyamatok gördülékenyen működjenek.

A Z generáció pénzügyi felnőtté válása ugyanis egybeesik a fintech születésével, és ők az első olyan korosztály, amelynek tagjai elsősorban már a digitális tárcákkal és az érintés nélküli mobilfizetéssel hozzászoktak ahhoz, hogy az esetenként felmerülő, kisebb költéseiket is digitálisan intézzék.

A mobiltárcás tranzakciók száma a koronavírus-járvány hatására szintén hatalmas lökést kapott, értékük pedig 2022-ben az Egyesült Államokban mintegy 266 milliárd dollára rúg majd. A digitális fizetési megoldások szülőhazájában, Kínában pedig ez meghaladhatja majd a 60 billió dolláros összeget is.

Ennek megfelelően a Z generáció számára próbáljunk minél több alternatív, digitális fizetési megoldást kínálni! Számukra az Apple vagy Google mobiltárcája nemcsak arra szolgálhat, hogy a reggeli kávéjukért NFC-vel fizessenek, de egyben megoldás a rezsiszámlák fizetésére, vagy az éttermi költségek megosztására is.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!