Az e-kereskedelemre szakosodott kutatócég a fogyasztói szokások változását vizsgálta 2020. március 24. és április 7. között, a 18-79 éves korosztály megkérdezésével készült online kérdőíves kutatásában.

Ahogy arról dr. Pintér Róbert, a cég üzletfejlesztési igazgatója az IFUA webináriumán is beszámolt, az online vásárlást a legtöbben továbbra is biztonságosnak ítélik idehaza, de igyekeznek elkerülni a készpénzhasználatot és a külföldi webáruházak népszerűsége is visszaesett. Elsősorban a drogériai termékek, háztartási cikkek és az élelmiszerek online keresletében figyelhető meg növekedés a koronavírus terjedése miatt. Sokan tartanak a megfertőződéstől is, de még inkább aggódnak a családtagjaik esetleges elvesztése miatt.

A Reacty kutatásában részt vevők kétharmada tart attól, hogy elkapja a koronavírust, a felsorolt lehetőségek közül ennél jobban csak valamely családtag elvesztésétől félnek az emberek (75%). A koronavírusban való megbetegedés megelőzi a járvány miatti munkanélküliségtől való félelmet, utóbbitól a részmunkaidőben dolgozók kétharmada és a teljes munkaidőben dolgozók közel fele (44%) tart. A betegségtől leginkább a veszélyeztetett korosztály tagjai tartanak, a 60 évesnél idősebbek háromnegyede aggódik az egészsége miatt.

Változnak az online vásárlási szokások: többet és többször rendelünk a netről

A 18-79 éves emberek kétötödének online vásárlási szokásaira van hatással a koronavírus terjedése. Többségük saját megítélése alapján legalább ugyanannyiszor vagy még többször és ugyanakkora vagy még nagyobb mennyiségben fog online rendelni, mint a járványt megelőző időszakban.

A válaszadók több, mint tizede nyilatkozott úgy, hogy bár korábban nem tervezte, de most online fog rendelni háztartási tisztító termékeket (drogéria, háztartási cikk), tizedük pedig egészséghez kapcsolódó termékeket fog beszerezni.

Online élelmiszervásárláson a válaszadók ötöde nem gondolkodott korábban, most valószínűleg mégis használni fogja ezt a beszerzési csatornát (további 18% tervezte korábban is ezt). A 18-79 évesek 13%-a tervezi életében először kipróbálni, hogy készételt rendeljen online (korábban a felnőtt netezők 31%-a rendelt már meleg ételt az interneten). Népességszámra vetítve ez akár 900 ezer fős növekedést is jelenthet (ugyanakkor 7% jelezte, hogy bár rendszeresen szokott online készételt rendelni, de most várhatóan nem fog, ők feltehetően az otthoni munkavégzésre átálló dolgozók közül kerülnek ki).

Más termékkategóriákhoz képest nem kiemelkedő a háztartási gépet (fehérárut) impulzív módon vásárlók aránya (3%), tehát nem jellemző, hogy a kialakult helyzet miatt vásároljon valaki háztartási gépet (pl. fagyasztóládát). A válaszadók tizede inkább elhalasztja a korábban tervezett vásárlását ebben a termékkategóriában, hogy az így fennmaradó összeget élelmiszerre költse vagy félretegye az esetleges váratlan kiadásokra.

 

Az online rendelés a legtöbbek szerint biztonságos, de inkább belföldről

A válaszadók háromnegyede szerint biztonságos az online rendelés és a szállítás is manapság, bár az idősebb korosztály (60+) kissé szkeptikusabb. A külföldi webáruházakban némileg kevésbé bíznak a válaszadók: akik vásároltak már valaha külföldről azok fele most inkább lemond erről a lehetőségről, harmaduk viszont nem izgul, érkezzen bárhonnan is a csomag. Az összes válaszadó kétötöde biztosan nem fog külföldről vásárolni mostanában, míg további ötödük meggondolja ezt a lehetőséget (és valószínűleg inkább nem él vele).

A vásárlók fele csak készpénzmentesen, negyede csak online vásárolna

Online vásárlás esetén a válaszadók fele csak olyan webáruházból rendelne, ahol készpénzmentesen lehet fizetni, harmaduk számára viszont lényegtelen ez a szempont. Az online rendelők ötöde mindenképpen házhozszállítást fog kérni és további 27% is valószínűleg így tesz. A válaszadók bő negyede azonban, ha úgy adódik, másféle szállítási módot (is) igénybe vesz majd.

A 18-79 évesek szűk negyede kívánja betartani az adatfelvétel során érvényben lévő kijárási korlátozást úgy, hogy ha teheti inkább nem megy semmilyen boltba, hanem kizárólag online rendeli meg a szükséges termékeket.

Röviden a felmérés hátteréről: a Reacty Digital 914 fő, 18-79 éves internetező bevonásával, 2020. március 24. és április 7. között végezte kutatását. A felmérés a Véleményem Van (Veva.hu) online kutatási közösség tagjainak körében készült. Az adatok nem, kor és régió alapján reprezentálják a 18-79 éves hazai lakosság véleményét.

A cikk a Reacty Digital április 8-i sajtóközleménye alapján készült.