Általánosságban elmondhatjuk, hogy a határokon átnyúló e-kereskedelem Európában nagyon népszerű. Kicsit árnyalva a képet, természetesen vannak különbségek az egyes országok között: például Lengyelországban a fogyasztók 62 százaléka csak belföldről vásárol. A kelet és nyugat közötti összehasonlítás viszont gyakorlatilag irreleváns.

Mindez a PayPal Cross-Border Consumer Research 2018 címen publikált kutatásából derül ki, amit az online fizetésimegoldás-szállító 31 ország 34000 vásárlójának adatait elemezve készített idén szeptemberben. A PayPal arra volt elsősorban kíváncsi, hogyan fejlődik az e-kereskedelem, hogyan vásárolnak és miként fizetnek a fogyasztók, különös tekintettel a határokon átívelő tranzakciókra.

A kutatók megvizsgálták, milyen különbségek fedezhetők fel az egyes országok között a belföldi és a határokon keresztül bonyolított vásárlásoknál. A nemzetközi tranzakciók tekintetében a lista elején Ausztria és Írország, a végén Németország és Lengyelország található. A németek 68 százaléka csak német oldalakon vásárol, 27 százalékuk külföldről is, 5 százalékuk pedig csak külföldről. A lengyel fogyasztók 30 százaléka vásárol külföldről és belföldről is, 62 százalékuk kizárólag belföldről, 8 százalékuk pedig csak külhonból vásárol. Az íreknek mindössze 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy csak belföldön shoppingol, 19 százalékuk úgy, hogy csak külföldről, 65 százalékuk pedig is-is, míg az osztrákok 18 százaléka vásárol csak belföldről, 10 százaléka csak külhonból, 71 százaléka pedig minden forrásból.

A magyar vásárlók 12 százaléka csak külföldről, 43 százaléka csak belföldről, 45 százaléka pedig itthoni és külhoni webáruházakból is vásárol.

A kutatás megállapítja, hogy Európában keleti és nyugati országok közötti különbségek alig fedezhetők fel. Nyugat-Európában átlagosan (Egyesült Királyság, Írország, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Hollandia, Svédország, Belgium, Norvégia és Ausztria szerepel a kutatásban) a fogyasztók 43 százaléka csak belföldről, 48 százaléka bel- és külföldről egyaránt vásárol, 9 százalékuk pedig csak határokon keresztüli tranzakciót bonyolított az elmúlt 12 hónapban. Kelet-Európában (Oroszország, Magyarország, Lengyelország, Csehország és Görögország szerepel) is hasonló a helyzet: a fogyasztók 44 százaléka csak belföldről, 47 százaléka bel- és külföldről egyaránt vásárol, 10 százalékuk pedig csak határokon keresztül.

A PayPal kutatása kitért a platformok közti különbségekre is. Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy ha külföldi tranzakcióról van szó, a számítógép az elsődleges eszköz. Az asztali gépek, laptopok és notebookok részesedése Nyugat-Európában 68, Kelet-Európában 71 százalékos. Az okostelefonok használata határokon átívelő vásárlásra keleten 22, nyugaton 20 százalékos gyakoriságot mutat, a tabletek részesedése az összes tranzakcióból keleten 5, nyugaton 10 százalékos.